استقبال مردم ونزوئلا با شعار «قاتل» از گوایدو

کدخبر: 2346392

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همزمان با بازگشت به کشورش با معترضانی که علیه او شعار می دادند: «قاتل»، روبرو شد.

خوان گوایدو روز گذشته (سه‌شنبه) همزمان با بازگشت به ونزوئلا با معترضانی روبرو شد که علیه او شعار می دادند.

معترضان همزمان با ورود گوایدو به خاک ونزوئلا با شعارهایی نارضایتی خود را از حضور دوباره رهبر مخالفان دولت کاراکاس ابراز کردند. این معترضان تاکید داشتند که گوایدو یکی از عوامل تشدید تحریم ها علیه ونزوئلا بوده و نباید در این کشور حاضر شود.

در همین حال گوایدو در بدو ورودش به ونزوئلا در توییتر نوشت: دوران تازه ای آغاز شده که عقب‌گردی در آن وجود ندارد. زمان اقدامات جدید فرا رسیده است.

تصاویر ویدئویی در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که پس از ورود گوایدو به فرودگاه کاراکاس، شماری از معترضان رهبر مخالفان ونزوئلا را "قاتل" خواندند و نسبت به تحریم های اقتصادی گسترده علیه ونزوئلا توسط آمریکا شعارهایی سر دادند.

شبکه تله سور نیز در گزارشی عنوان کرد: بازگشت خوان گوایدو قانونگذار ونزوئلایی به این کشور با اعتراض شهروندان ونزوئلا مواجه شد و آنها شعارهایی را علیه گوایدو سردادند.

گوایدو از دو هفته پیش به رغم ممنوعیت خروجش از سوی دیوان عالی ونزوئلا، از این کشور خارج شده و با بسیاری از مقام‌های غربی که به تبعیت از آمریکا او را به رسمیت شناخته‌اند، دیدار کرد. او ابتدا در کلمبیا به دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رفت و در مورد جدیدترین تحولات ونزوئلا مذاکره کرد. گوایدو سپس به اجلاس داووس رفت تا به دنبال جلب حمایت‌های بیشتر از سوی برخی کشورها باشد.

رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین سپس به فرانسه و اسپانیا رفت. او در پاریس با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه دیدار کرد. گوایدو در سفر به اسپانیا با وزیر خارجه این کشور مذاکره کرد اما نخست‌وزیر اسپانیا او را به حضور نپذیرفت. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در این تور اروپایی‌ با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و راب مک‌ایر وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد.

دیدارهای فشرده گوایدو که با حمایت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که به طور جدی تلاش خود را برای جلب کمک‌های اروپایی‌ها باهدف کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت شدت بخشیده است. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در حالی به آمریکا سفر کرد که امید داشت با دونالد ترامپ در این کشور دیدار کند اما این دیدار انجام نشد. برخی کارشناسان معتقدند که مساله ونزوئلا در این دوره زمانی برای رئیس جمهوری آمریکا اولویت نیست و این موضوع می‌تواند ناامیدی را برای مخالفان دولت ونزوئلا به همراه داشته باشد.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند. شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شده است.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. پس از آن که گوایدو رئیس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری خودخوانده و موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: