اردوغان مجددا دولت سوریه را تهدید کرد

کدخبر: 2346385

رئیس‌جمهور ترکیه با متهم کردن ارتش سوریه به حمله به غیرنظامیان در ادلب، ایران و روسیه را نیز در این موضوع شریک دانست و دمشق و متحدانش را تهدید کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) با تکرار تهدیدها علیه دولت سوریه، گفت در حملات اخیر ارتش سوریه به نیروهای ترکیه‌ای ۱۴ نظامی کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا مدعی شد: «ارتش سوریه با کمک نیروهای روس و نیروهای مورد حمایت ایران، به حمله علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند».

وی با ادعای اینکه دولت سوریه قصد دارد با حمله به غیرنظامیان در ادلب، آنها را به سمت مرزهای ترکیه سوق دهد، افزود: «تا راحت‌تر این منطقه (ادلب)‌ را تصرف کند... ولی ما مصمم هستیم تا نیروهای رژیم [سوریه] را به حدود توافق شده در قرارداد سوچی عقب برانیم».

رئیس‌جمهور ترکیه پایان ماه میلادی جاری (فوریه) را حداکثر زمان عقب راندن نیروهای دولت سوریه از منطقه ادلب اعلام کرده و مدعی شد: «ما دیگر هیچ حمله یا اقدام تحریک‌آمیزی را از سوی هیچکسی تحمل نمی‌کنیم، که شامل گروه‌های معارض که بهانه حملات رژیم هستند، نیز می‌شود».

اردوغان با هشدار درباره هرگونه حمله یا عملیاتی علیه نیروهای ترکیه‌ای در ادلب، تهدید کرد: «اگر نیروهای ما در پست‌های دیدبانی یا هرجای دیگری در سوریه کوچکترین آسیبی ببینند، ما نیروهای رژیم [سوریه] را هرجایی که باشند، بدون پایبندی به توافق سوچی هدف می‌گیریم».

وی با ادعای اینکه جنگنده‌های مهاجم به غیرنظامیان در ادلب دیگر آزادانه در سوریه پرواز نخواهند کرد، گفت:‌«ترکیه دیگر به‌جای دادن وعده‌های عملی نشده، بر اساس واقعیت‌های میدانی عمل خواهد کرد و ما هرکاری نیاز باشد برای عقب راندن رژیم [سوریه] به پشت خطوط پست‌های دیدبانی در ادلب انجام می‌دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای اینکه ترکیه وظیفه دارد از معارضان سوری در ادلب حمایت کند، گفت:‌«مبارزه برای مردم سوریه، مبارزه برای ۸۳ میلیون مردم ترکیه است».

اردوغان با بیان اینکه اجازه نمی‌دهد تهدیدات در مرزهای جنوبی این کشور وجود داشته باشد، اظهار داشت آنکارا با هر چیزی که دارد از معارضان سوری برای مبارزه با دولت دمشق حمایت می‌کند.

وی در ادامه ادعاهای خود، در تهدیدی دوپهلو، هشدار داد: «اگر خون سربازان ما ریخته شود، مهم نیست چه کسی پشت آن است، یا چقدر فکر می‌کند که قدرتمند است، من صراحتاً [به آنها] می‌گویم، شما امن نخواهید بود».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: