کمک ۱۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌دار صهیونیست به ترامپ برای انتخابات

کدخبر: 2346248

سه فرد مطلع به یک روزنامه گفتند؛ سرمایه‌دار مشهور صهیونیست همچون گذشته به ترامپ کمک مالی خواهند کرد.

سه منبع آگاه گفته‌اند «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی ۱۰۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا کمک خواهد کرد.

روزنامه گاردین روز دوشنبه به نقل از یکی از یک فرد مطلع نوشت، ادلسون و همسرش از طریق کمیته‌های فعالیت‌های سیاسی و سازمان‌های غیرانتفاعی در هر یک از دو انتخابات قبلی آمریکا چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی منتقل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این مقدار برای انتخابات ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیون دلار نیز برسد.

این فرد مطلع گفت، ادلسون و همسرش در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ کیف پول‌های خود را بازتر کرده‌اند.

به گفته یک سازمان ناظر بر فعالیت‌ها و تخلفات انتخاباتی در آمریکا، ادلسون تنها در سال ۲۰۱۸ از طریق سازمان‌هایی که در آن‌ها هویت فرد اهداکننده قابل ارائه است، ۱۲۴ میلیون دلار به کمپین‌های انتخاباتی کمک مالی کرده است.

از زمان برگزاری کمپین انتخاباتی از سوی ترامپ در سال ۲۰۱۶، روابط بین او و ادلسون گرم‌تر شده و سیاست‌های آمریکا گرایش بیشتری به اهداف ادلسون، سایر حامیان مالی محافظه‌کار و فعالان یهودی و اوانجلیست پیدا کرده است.

ادلسون با سرمایه‌ای که نشریه «فوربس» آن را ۳۹ میلیارد دلار برآورد کرده است، توانسته چند اقدام افراطی مدنظر صهیونیست‌ها را به ترامپ تحمیل کند. از جمله این موارد می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «قدس» و لغو یم‌جانبه توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد.

همچنین چندی پیش ادلسون در لحظه رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» با هدف پایان دادن به اختلافات رژیم صهیونیستی و فلسطین در کاخ سفید حاضر بود. به گفته یکی از این سه منبع آگاه پیش از اجرای مراسم رسمی رونمایی از این به‌اصطلاح طرح صلح، ادلسون ملاقاتی شخصی با ترامپ داشته است.

این منابع گفتند ترامپ از زمان رسیدن به ریاست جمهوری بارها با ادلسون در واشنگتن و لاس‌وگاس دیدار داشته یا به‌صورت تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند.

ادلسون تنها یک روز پیش از لغو برجام از سوی ترامپ، از لاس‌وگاس به واشنگتن سفر کرده و با او و مشاورانش از جمله «مایک پنس» و «جان بولتون» دیدار کرده بود. تنها چند روز بعد از این دیدارها، ادلسون به همراه «جرد کوشنر» داماد ترامپ و طراح معامله قرن به قدس اشغالی سفر کردند تا در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در این شهر شرکت کنند.

دو ماه پیش ترامپ طی نشست «شورای آمریکای اسرائیلی» در محله هالیوود در ایالت فلوریدا گفت: «به شلدون گفتم به نظرت بزرگترین کار [برای اسرائیل] کدام بود؟... او گفت، بزرگترین کاری که برای اسرائیل انجام دادی، شکستن و لغو توافق وحشتناک، یک‌طرفه و فاجعه‌باری بود که دولت [باراک] اوباما منعقد کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا با افتخار به دهن‌کجی کردن به چهل نفر از سران کشورهای مختلف که مخالف تصمیم وی در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بودند، افزود: «رؤسای جمهور، نخست‌وزیرها، پادشاه‌ها و ملکه‌ها با من تماس گرفتند و گفتند این کار را نکن، این یک کار وحشتناک است... من به [منشی کاخ سفید] گفتم به آنها بگو که الان سرم شلوغ است و بعدا با آنها تماس می‌گیرم!... روزها گذشت و من تصمیم خودم را در کاخ سفید اعلام کرد».

وی در حالی این سخنان را بیان کرد که حمایت «ایپک» و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی موضوعی مخفی نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا به صورت عمومی اعلام می‌شود.

«نورم کولمن» سناتور سابق آمریکایی و رئیس «ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی» که کمک زیادی به انتقال کمک‌های مالی به ترامپ از طریق شرکت‌ها و موسسات واسطه دارد در این باره گفته است: «از دید یک اسرائیلی، رد کردن توافق ایران و پایتخت شناختن اورشلیم [نشانه] حمایتی بی‌همتا و عمیقاً قابل تقدیر است».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: