تصمیم به افزایش قیمت CNG نداریم

کدخبر: 2346213

وزیر نفت: در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت سی ان جی در نظر نگرفته شده است.

بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند، گفت: تولید کک اسفنجی از کارهایی است که با همراهی ایمیدرو و همکاران ما در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به سرعت به نتیجه رسیده است.

او ادامه داد: یکی از اهداف وزارت نفت این است که کیفیت فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاه‌ها بالا ببرد؛ یکی از این محصولات نفت کوره است تا به محصولات با ارزش تبدیل شود.

وزیر نفت گفت: تاکید دارم این تفاهم‌نامه هر چه سریعتر به قرارداد برسد تا وارد مرحله اجرایی شود. مخصوصا کار در اراک زودتر می تواند شروع شود.

زنگنه تصریح کرد: همکاری بین بخشی در سال رونق تولید بسیار موثر می‌تواند باشد مخصوصا در بخش میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی. هم‌اکنون با وجود آن که ۵.۵ میلیارد خوراک به این بخش اختصاص پیدا می‌کند اما زنجیره کامل نیست.

او بیان کرد: فرآیند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها طبق آیین مصوب آغاز شده است و تا اردیبهشت باید متقاضیان درخواست خود را ارسال کنند. وزیر نفت بیان کرد: ایده خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت از سوی مجموعه نفت پرورانده شده و به فکر آن‌ هستیم وارد فاز اجرایی شود.

او ادامه داد: صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزودی راه‌اندازی می‌شود.امیدواریم هر چه زودتر خبرهای امضای قراردادهای این طرح را بشنویم.

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضا تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص قیمت سی ان جی گفت: در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت سی ان جی در نظر نگرفته شده است.

زنگنه اضافه کرد: حدود یک میلیارد دلار میزان سرمایه گذاری در این طرح است که بخشی از آن از طریق پیش خرید این محصولات از سوی صنایع آلومینیوم و فولاد تأمین می‌شود. قسمتی از نیازهای این طرح که ارزی است، توسط صنایع فولاد و آلومینیوم که ارز لازم را در اختیار دارند، تأمین خواهد شد.

وی افزود: خوراک موردنیاز برای تولید این دو مدل کک، نفت کوره است، به این ترتیب نفت کوره ۴۰۰-۳۰۰ دلاری تبدیل به محصولچندهزار دلاری خواهد شد.

وزیر نفت بیان کرد:طی سه سال آینده این طرح به ثمر برسد، البته در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند این طرح می‌تواند با سرعت بیشتری نیز پیش برود. دستاورد مهم این زمینه، افزایش توان داخل، خوداتکایی و ایجاد ارزش افزوده است.

زنگنه گفت: اینگونه نیست کهتحت هر شرایطی تولید این دو محصول را عهده دار شویم؛ هر دو پالایشگاه این طرح را بررسی کرده و آن را اقتصادی می‌دانند و براین اساس، سرمایه گذاری و تولید در این حوزه را پذیرفته اند.

وزیر نفت برنامه تولید کک اسفنجی را ۶۰۰ هزار تن و کک سوزنی را ۷۰ هزار تن اعلام کرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: