نسل جدید موشکی و ماهواره‌برها در گفتگو با متخصص موشکی

رعد۵۰۰، موتور سلمان؛ جهش در صنعت موشکی کشور

کدخبر: 2346192

موتور سلمان دارای دو تکنولوژی روز دنیا است: بدنه کامپوزیتی و نازل متحرک. استفاده از نازل متحرک به روز ترین لبه دانش در هدایت ماهواره برها در خارج از جو است که در مقایسه با دیگر روش های هدایت ماهواره بر، کمترین وزن و بیشترین قابلیت اطمینان را دارد. این تکنولوژی برای اولین بار در کشور در موتور کامپوزیتی فضایی استفاده گردید و موتور کامپوزیتی سلمان با نازل متحرک گامی مهم در صنعت فضایی خواهد بود.

نسیم آنلاین :‌ یک کارشناس حوزه دفاعی در گفتگوی اختصاصی با نسیم آنلاین پیرامون ابعاد موفقیت سپاه پاسداران در رونمایی از موشک رعد ۵۰۰ و موتور کامپوزیتی سلمان گفت: موشک رعد ۵۰۰ با ماموریت زمین به زمین با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر است. مهمترین ویژگی موشک رعد ۵۰۰ که آن را از هم خانواده‌ای هایش همچون فاتح متمایز می‌کند، موتور زهیر است که جنس بدنه آن کامپوزیت کربن است. استفاده از این تکنولوژی روز دنیا که از جمله لبه های دانش در حوزه دفاعی و فضایی است در مقایسه با موشک فلزی فاتح سبب کاهش وزن به نصف و افزایش ۲۰۰ کیلومتری برد خواهد شد. طراحی و تولید بدنه کامپوزیتی که به تست پروازی منجرشده است برای اولین بار در کشور در موشک رعد ۵۰۰ انجام شد. علاوه بر ماموریت زمین به زمین از بدنه های کامپوزیتی می توان در ماموریت های پدافندی نیز استفاده نمود.

وی در ادامه به مزایای بدنه های کامپوزیتی اشاره کرد و گفت: بدنه های از جنس کامپوزیتی که جایگزین بدنه های فولادی شده است، سبب کاهش چشمگیر ضریب سازه می شود. کاهش ضریب سازه منجر به افزایش برد و افزایش وزن محموله یا همان سرجنگی خواهد شد. اهمیت استفاده از بدنه های کامپوزیتی را می توان به تغییر نسل موشک های سوخت جامد تعبیر کرد و نقطه عطفی در صنعت موشکی و فضایی کشور دانست. از ویژگی های بارز دیگری که می توان به آن اشاره کرد بومی سازی قطعات مختلف بدنه کامپوزیتی است که بدون نیاز به وابستگی خارجی می توان بدنه های کامپوزیتی را به تولید انبوه در داخل کشور رساند. اکنون طراحی و ساخت بدنه های کامپوزیتی دیگر برای نیروهای مومن و انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مساله ای کاملا حل شده و بدون ابهام است.

این کارشناس حوزه دفاعی به کاربرد این فناوری پیشرفته در حوزه فضایی نیز اشاره کرد و افزود: اکنون طراحی و ساخت بدنه های کامپوزیتی علاوه بر حوزه دفاعی، در حوزه فضایی نیز کاربرد گسترده دارد. به گونه ای که دستیابی به مدار GEO بدون استفاده از بدنه های کامپوزیتی در ماهواره برها عملا غیرممکن است.

در پایان وی ویژگی های متفاوت موتور سلمان را برشمرد و گفت: محصول دیگر رونمایی شده موتور کامپوزیتی سلمان با نازل متحرک بود. این موتور دارای دو تکنولوژی روز دنیا بود: بدنه کامپوزیتی و نازل متحرک. استفاده از نازل متحرک به روز ترین لبه دانش در هدایت ماهواره برها در خارج از جو است که در مقایسه با دیگر روش های هدایت ماهواره بر، کمترین وزن و بیشترین قابلیت اطمینان را دارد. این تکنولوژی برای اولین بار در کشور در موتور کامپوزیتی فضایی استفاده گردید و موتور کامپوزیتی سلمان با نازل متحرک گامی مهم در صنعت فضایی خواهد بود.

به گزارش نسیم آنلاین موشک رعد ۵۰۰ یکی از موشکهای نوین نیروی هوا فضای سپاه است که بدون شک تحولی عمیق در ساختار نظامی ایران به وجود می‌آورد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم و اصلی این موشک می‌پردازیم:

الف. موشک رعد از نسل جدید پیشران‌ها با بدنه غیر فلزی و کامپوزیت است. استفاده از فناوری بدنه‌های الیاف کربن قابلیت تحمل ۱۰۰بار فشار و دمای۳ هزاردرجه سانتیگراد و دستیابی به موشک‌های بسیار سبک را فراهم می‌کند.

ب. موشک رعد ۵۰۰ از موشک‌های نسل جدید است که در مقایسه با موشک فاتح ۱۱۰با بدنه فولادی، با یک دوم وزن اما ۲۰۰ کیلومتر از افزایش برد برخوردار است.

ج. موشک رعد ۵۰۰ با استفاده از فناوری الیاف کربن نصف موشک فاتح ۱۱۰ (با بدنه فولادی) وزن داشته و ۲۰۰ کیلومتر برد بیشتری نسبت به آن دارد. احتمالا عدد ۵۰۰ نیز نشان از برد ۵۰۰ کیلومتری این موشک است.

د. در موشک رعد ۵۰۰ ، بالچه‌های مثلثی انتهای موشک حذف شده و دماغه موشک کشیده‌تر شده که احتمالا نشان از افزایش سرعت آن دارد.

حجم ویدیو: 4.16M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11 دانلود ویدیو
ارسال نظر: