پنج ثروتمندی که در دوره ترامپ ثروتمندتر شدند

ترامپ چه کسانی را پولدارتر کرد؟

کدخبر: 2346095

بیستم ژانویه 2017، دونالد ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری وعده داد که «آمریکا را دوباره ثروتمند کند». در سه سالی که از آن روز گذشته بازارهای بورس آمریکا رشد 47 درصدی را تجربه کردند اما پنج نفری که بیشترین سود را دریافت کرده‌اند، پیش از این هم فوق‌العاده ثروتمند بودند.

نسیم آنلاین : بیستم ژانویه 2017، دونالد ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری وعده داد که «آمریکا را دوباره ثروتمند کند». در سه سالی که از آن روز گذشته بازارهای بورس آمریکا رشد 47 درصدی را تجربه کردند اما پنج نفری که بیشترین سود را دریافت کرده‌اند، پیش از این هم فوق‌العاده ثروتمند بودند. سه نفر از اینها، آمریکایی هستند و دو نفر خارج از آمریکا زندگی می‌کنند که همگی روی‌هم‌رفته 219 میلیارد دلار سود کرده‌اند. یعنی از روزی که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده است. اشتباه نکنید! این 5 نفر آنقدری ثروتمند هستند که هر کس دیگری هم رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد، آنها ثروتمندتر می‌شدند؛ یعنی شناخت بازار و تصمیم‌گیری هوشمندانه آنها مهم‌تر از این است که دونالد ترامپ رئیس جمهور می‌شد یا هر کس دیگری. اما نشریه اقتصادی « فوربز » توصیه می‌کند آنان را بشناسید!

1. برنارد آرنالت:

جمع سود به دست آورده از زمان ترامپ: 74 میلیارد دلار

ارزش خالص درآمدی: 116 میلیارد دلار

سال گذشته درآمد شرکت فعال کالاهای لوکس تجملاتی آرنالت که از سال 2016 تا سال 2018، افزایش 25 درصدی را تجربه کرد بود؛ به 57 درصد رسید تا بالاترین رکورد افزایش سالانه سود یک برند را ثبت کند. اکتبر گذشته ترامپ در مراسم افتتاح یک فروشگاه از این برند در تگزاس حاضر شد. یک ماه پس از آن افتتاح، شرکت فرانسوی اعلام کرد در یک معامله 16.2 میلیارد دلاری توانسته است برند تولید جواهرآلات تیفانی ( Tiffany & Co. ) خریداری کند و از قضا در یکی از ساختمان‌های متعلق به دونالد ترامپ مستقر کند. آرنالت همچنان ثروتمندترین شخص جهان محسوب می‌شود.

2. جف بزوس:

جمع سود به دست آورده از زمان ترامپ: 46 میلیارد دلار

ارزش خالص درآمدی: 115.6 میلیارد دلار

بنیانگذار فروشگاه زنجیره‌ای آنلاین آمازون، بیش از هر آمریکایی دیگری در زمان ترامپ ثروت به دست آورده است. بزوس همان کسی است که اعلام کرد حاضر است ترامپ را به سفر فضا بفرستد. از زمانی که رئیس جمهورآمریکا از تجارت الکترونیکی این شرکت غول‌آسا انتقاد کرده، سهام آمازون هم‌راستا با میزان فروش آن در حال صعود است. بر اساس محاسبات جدید در سه ماه نخست سال 2019، سهام آمازون نسبت به سه سال پیش 109 درصد افزایش داشته است. اگر بزوس بخشی از ثروتش را به خاطر طلاق گرفتن از همسرش، مک‌کنزی که اکنون ثروتش 36.7 میلیارد دلار برآورد می‌شود، از دست نمی‌داد؛ بزوس اینک حتی از آرنالت هم ثروتمندتر بود.

3. موکش آمبانی:

جمع سود به دست آورده از زمان ترامپ: 39.2 میلیارد دلار

ارزش خالص درآمدی: 61.1 میلیارد دلار

ثروتمندترین هندی جهان به لطف ذخیره پول و رونق اقتصاد ملّی دارد سود می‌کند. در ابتدای ریاست جمهوری ترامپ، آمبانی این ایده را که حضور یک پروتکشنیست (حامی اقتصاد داخلی) در کاخ سفید ضرورتاً برای اقتصاد جهان بد خواهد بود؛ رد کرد. آمبانی در سال 2017 در یک کنفرانس گفته بود: «در واقع شاید ریاست جمهوری ترامپ، نعمتی برای تغییر چهره اقتصادی جهان باشد. این اتفاق بر استعداد و آی‌تی هند تمرکز می‌کند و مشکلات هند را حل خواهد کرد».

تعجبی ندارد که آمبانی چنین حرف‌هایی زده باشد. همین چند ماه پیش شرکت چند ملیتی نفت و گاز آمبانی یک پروژه مبتکرانه بزرگ را کلید زد و خدمات‌رسانی به سرویس اینترنت 4 g به نام جیو را آغاز کرد. تا امروز بیش از 350 میلیون برای استفاده از این سرویس ثبت‌نام کرده‌اند. به عبارت دیگر، مشتریان جیو از جمعیت ایالات متحده آمریکا بیشترند. با این تعداد مشتری، دیگر نگرانی از جنگ تجاری پدید می‌آید؟

4. استیو بالمر:

جمع سود به دست آورده از زمان ترامپ: 30.7 میلیارد دلار

ارزش خالص درآمدی: 60 میلیارد دلار

پس از بازنشستگی مدیر عامل مایکروسافت در سال 2014، جانشین او «ساتیا نادلا» شرکت را چند گام پیش برد. سهام مایکروسافت از زمان روی کار آمدن ترامپ، 181 درصد افزایش یافته و به رشد 30.7 ملیارد دلار ثروت استیو بالمر، از سهامداران مایکروسافت، انجامیده است. نادلا در کنار فعالیت در حوزه کسب و کار فضای ابری، گیت‌هاب را نیز خرید. بعد از روی کار آمدن ترامپ، مایکروسافت توانست آمازون را در یک رقابت بر سر تملک قرارداد دفاعی رایانش ابری شکست دهد. رقم این قراداد می‌تواند به ده میلیون دلار هم برسد.

5. مارک زاکربرگ

جمع سود به دست آورده از زمان ترامپ: 28.9 میلیارد دلار

ارزش خالص درآمدی: 82.2 میلیارد دلار

جنجال کجا بود؟ دادرسی‌های عمومی و حواشی کنگره نتوانسته کمترین تأثیری بر رشد 75 درصدی سهام فیس‌بوک از زمان ریاست جمهوری ترامپ داشته باشد. بر اساس آخرین گزارش فصلی فیس‌بوک که اکتبر گذشته منتشر شد، درآمد شرکت 19 درصد نسبت به فصل گذشته افزایش یافته است. اگرچه فیس‌بوک به دلیل نقض حریم شخصی مصرف‌کننده، جولای گذشته 5 میلیارد دلار جریمه شد و یکی از بزرگترین جریمه‌ها در تاریخ آمریکا را ثبت کرد.

ارسال نظر: