درآمدهای نفتی ایران ۶ میلیارد دلاری افزایش یافت

کدخبر: 2345994

وزیر نفت با اشاره به افزایش برداشت ۱۲۱ میلیون بشکه‌ای نفت در طول اجرای قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنچ، گفت: با احتساب نفت ۵۰ دلاری، به شکل ناخالص، ۶ میلیارد دلار به درآمدهای نفتی ایران افزوده می‌شود.

بیژن زنگنه امروز (شنبه) در مراسم امضای قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنج افزود: این قرارداد پنجمین قرارداد از نوع مدل جدید قراردادهای نفتی (آی.پی.سی) است.

وی اضافه کرد: این قرارداد تا حدی بومی شده اما محتوا همان آی.پی.سی است.

زنگنه تاکید کرد: فناوری مهمترین رکن فعالیت‌های نفتی است و بعد از آن تامین مالی باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کار مهمی انجام شده و این مدل قراردادی و نظام اجرایی حرف جدیدی است،‌ گفت:‌ این قرارداد نخستین مورد است که اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه این قرارداد توسط شرکت مپنا اجرا خواهد شد،‌ افزود:‌ بخش مهمی از کار در طرح توسعه میادین پارسی و پرنج فشار افزایی است و مپنا می تواند در این زمینه فعالیت کند زیرا یکی از معیارهای پایداری فعالیت های نفتی،‌ حرکت ماشین های دوار است.

زنگنه با اشاره به اینکه روزی که پیشنهاد تشکیل شرکت های E&P (اکتشاف و تولید) را ارسال کردم گفتند اینها گرگ زاده اند،‌تاکید کرد: اما در آینده با موفقیت این شرکت ها، یادشان می رود دوباره وزارت نفت را سرزنش خواهند کرد که چرا با این شرکت ها کار نمی کند. اینها،‌ آدمهای پر رو و جسور در دروغ گویی هستند و چند سال دیگر آن را جزو افتخارهای خود می‌دانند.

وی ادامه داد: هدف ما این بود تا شرکت های ایرانی در کنار خارجی ها کار کنند و با تجربه شوند اما حالا که خارجی ها نمی‌آیند،‌خودشان کار را شروع کرده اند.

زنگنه با اشاره به اینکه قراردادهای دیگری در دست مذاکره داریم، گفت:‌ در این شرایط تحریمی باید بتوانیم شرکت های ایرانی را در قراردادهای بالادستی نفت در قالب قرادادهای مختلف نفتی فعال کنیم.

وی تاکید کرد:‌ مپنا تا زمانی که قرارداد تنفیذ نشده معطل نماند و کارهای خود را از جمله در بخش مناقصه آغاز کند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: