صف طولانی اخراجی ها در دولت ترامپ

کدخبر: 2345993

با پایان روند چندماهه استیضاح دونالد ترامپ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا روند احراج مقامات را با اهداف شخصی با اخراج دو نفر از شاهدان استیضاح بار دیگر از سر گرفته است.

روز جمعه ترامپ دستور اخراج گلدمن ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا را صادر کرد. ساعاتی بعد کاخ سفید الکساندر ویندمن مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور اوکراین را به همراه برادر دوقلوی او که البته او جزو شاهدان استیضاح ترامپ نبود، بدرقه کرد.

این غرض ورزی های شخصی در بحبوحه وعده مقام های کاخ سفید برای «اقدامات تلافی جویانه» علیه کسانی که در استیضاح شهادت داده اند یا نقش کلیدی را در استیضاح ترامپ ایفا کرده اند، انجام شده است. ترامپ در روزهای بعد از تبرئه در محکمه سنا، حمله به رقبا را آغاز کرده است.

ترامپ همچنین میت رامنی و جو منچین دو نفر از سناتورهای آمریکایی را به دلیل رای به محکومیتش محکوم کرد و توئیت متحدانش درباره انتقام گیری از منتقدان دولتش از جمله نمایندگان دموکراتی که نقش کلیدی در تلاش ها علیه او داشتند را بازنشر کرد.

در چند روز اخیر، برخی از شاهدان کلیدی تحقیقات استیضاح ترامپ از جمله «ماری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین و بیل تیلور دیپلمات ارشد آمریکایی در امور اوکراین، وزارت امور خارجه آمریکا را ترک کرده اند.

سنای آمریکا هفته پیش ترامپ را از دو مورد کلیدی در تحقیقات استیضاح شامل سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی درمقابل تحقیقات کنگره تبرئه کرد. بلافاصله کاخ سفید وعده داد از کسانی که در این روند علیه رئیس جمهور اقدام کرده اند، انتقام خواهد گرفت.

قربانیان تحقیقات استیضاح ترامپ

ماه گذشته جنیفر ویلیامز مشاور ویژه مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در امور اروپا و روسیه نیز پست خود را رها کرد. این در حالی بود که وی دو ماه دیگر فرصت داشت تا مهلت کناره گیری برنامه ریزی شده اش از این پست در ماه مارس به پایان برسد.

فیونا هیل نیز که از مقامات ارشد امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا بود تابستان گذشته در آستانه شهادت در تحقیقات استیضاح ترامپ از پست خود کناره گیری کرد. وی از ویندمن مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور اوکراین دفاع کرده بود و گفت که نگران نقش او در اوکراین است زیرا همه چیز سیاسی شده است. هیل همچنین درباره آمادگی کرملین برای دخالت دوباره در انتخابات ۲۰۲۰ به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده بود.

جانشین او، تیم ماریسون تنها چند ماه بعد اندکی بعد از شهادت در تحقیقات استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا پست خود را رها کرد و به اندیشکده هادسون ملحق شد.

او پشت درهای بسته شهادت داده بود که از گلدمن ساندلند شنیده که کمک آمریکا به اوکراین به اعلام تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش هانتر مشروط شده است.

با علنی شدن رسوایی اوکراین در سپتامبر (شهریور) گذشته، کِرت ولکر از پست خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در اوکراین کناره گیری کرد.

ترامپ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی با دو اتهام سوء استفاده از قدرت و اخلال در کار کنگره با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان استیضاح شد، اما سنا با اکثریت جمهوریخواه پس از ۱۲ روز برگزاری جلسات دادگاه، او را از این اتهامات تبرئه کرد.

صف طولانی اخراجی ها در دولت ترامپ

ترامپ از زمان روی کار آمدنش بسیاری از مقام های آمریکایی را به بهانه های مختلفی و در اصل به دلیل همسو نبودن دیدگاه هایشان و گاه انتقاد از سیاست هایش از کار برکنار و اخراج کرده است.

در حالی که مایکل بلومبرگ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفته که آماده است بخش زیادی از ثروت کلانش را در راه رقابت ترامپ و اخراج او از کاخ سفید هزینه کند، ترامپ تاکنون رکورد عزل مقام های محافل داخلی دولتش را در کارنامه داشته است.

چهره های معروفی چون رینس پریباس رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید، استیو بنن استراتژیست ارشد رئیس جمهوری آمریکا و آنتونی اسکاراموچی مدیر ارتباطات کاخ سفید تاکنون از ادامه همراهی با ترامپ منع شده اند.

تنها در شش ماهه نخست ریاست جمهوری ترامپ، ۱۲ چهره کلیدی از دولت وی خداحافظی کردند. یکی از آنها آنتونی اسکاراموچی بود که تنها ۱۰ روز در کاخ سفید دوام آورد.

سالی ییلتس دادستان کل ایالات متحده نیز قربانی دیگری بود که به دلیل خودداری از دفاع از نسخه اولیه فرمان مهاجرتی ترامپ در مورد کشورهای عمدتا مسلمان، از سمت خود برکنار شد. مایکل فلین اولین مشاور امنیت ملی ترامپ و یکی از چهار ژنرالی بود که رئیس جمهوری آمریکا وی را به این سمت گماشته بود. وی پس از افشای گمراه کردن معاون رئیس جمهوری در مورد تماس هایش با مقام های روسیه در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا، مجبور به استعفا شد. بعدها گزارش داده شد که سالی ییلتس به کاخ سفید هشدار داده بود که فلین در برابر باج خواهی روسیه، آسیب پذیر است.

کتی والش معاون رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نیز دولت ترامپ را ۷۰ روز همراهی کرد. وی از سوی استیو بنن و جرد کوشنر مشاوران ارشد ترامپ تحت فشار قرار گرفت و در نهایت از سمت خود استعفا کرد.

آنجلا رید راهنمای ارشد کاخ سفید؛ دومین آمریکایی آفریقایی تبار و اولین زنی که عهده دار این پست شد، از دیگر چهره های کاخ سفید بود که مجبور به کناره گیری شد.

اخراج جیمز کومی مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در بحبوحه گسترش تحقیقات کنگره و وزارت دادگستری آمریکا در مورد ارتباط مشاوران ترامپ با روسیه، جان بولتون مشاور امنیت ملی، دن کوتس مدیر سازمان اطلاعات ملی تنها بخشی از فهرست بلندبالای اخراجی های دولت ترامپ است.

ترامپ درباره اخراج جان بولتون یک روز بعد از برکناری وی در توییتی نوشت: شب گذشته به بولتون اطلاع دادم که دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات او به شدت مخالف بودیم.

تام رایت پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز یک بار گفت: تیم امنیت ملی ترامپ ضعیف‌ترین تیم دهه‌های اخیر و در آستانه فروپاشی کامل است. این در حالی است که رئیس جمهوری خیره‌سر شده و تصمیم‌های حیاتی را عجولانه اتخاذ می‌کند، بدون آنکه کوچک‌ترین فکری درباره آنها کرده باشد.

تاکنون تعدادی از وزیران و بسیاری از اعضای کابینه و دولت ترامپ به دلایل گوناگون برکنار شده و یا استعفا داده‌اند و مقام های وزارتخانه‌های امنیت داخلی، دفاع، امور خارجه، دادگستری، کار، بهداشت و خدمات انسانی و امور کهنه سربازان به همراه پلیس فدرال آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان حفاظت از محیط زیست از آن جمله هستند.

اکنون با تبرئه ترامپ چشم ها به نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا دوخته شده است. اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود باید دید که آیا او در دوره دوم ریاست جمهوری اش نیز همچنان با اخراج حتی کسانی که خود آنها را روی کار آورده رکورددار خواهد بود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: