به بهانه‌ی تعیین مقدار وام ازدواج در بودجه سال آینده؛

۴ نکته درباره میزان وام ازدواج جوانان؛ برای ازدواج جوانان تسهیلات بلاعوض دهید

کدخبر: 2345976

در لایحه بودجه سال۹۹ در مجموع مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

نسیم آنلاین ؛ محمدحسین عظیمی: در لایحه بودجه سال۹۹ در مجموع مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی لایحه بودجه کشور ضمن انتقاد نسبت به کاهش بودجه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مبهم بودن نحوه هزینه کرد و نامشخص نبودن اثربخشی این بودجه را از عوامل کاهش آن دانست.

۱) محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه پیشنهاد دولت برای تسهیلات ازدواج در لایحه بودجه سال آینده برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان و بدون تغییر نسبت به سال گذشته بوده است، گفت: «البته طی دو سال گذشته رقم وام ازدواج در مجلس بعد از مطرح شدن رقم پیشنهادی لایحه بودجه افزایش یافته است.» وی با بیان اینکه «با افزایش وام ازدواج با شرایط بازپرداخت کنونی آن موافق نیستم» اظهار کرد: «به نظر می‌رسد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود.»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: «مشکل این است که جوانان باید بتوانند از پس بازپرداخت این وام بربیایند، به‌طوری‌که همین الان هم با دریافت وام ۳۰میلیون تومانی، برخی از جوانان اظهار می‌کنند که نمی‌توانند از پس بازپرداخت و اقساط این وام بربیایند. هر زوج با دریافت ۶۰ میلیون وام ازدواج حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط ماهیانه پرداخت می‌کنند که رقم زیادی است.»

تندگویان تأکید کرد: «اگر به‌جایی برسیم که نحوه بازپرداخت این وام تسهیل شود، برای مثال مدت زمان بیشتری برای اقساط در نظر گرفته شود یا حتی بین دریافت وام و آغاز بازپرداخت آن فرصتی در نظر گرفته شود، در این صورت افزایش آن می‌تواند برای جوانان مؤثر باشد.»

۲- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بررسی لایحه بودجه‌ سال ۹۹، درباره بودجه‌ اعتبارات آسیب‌های اجتماعی آورده است:

«در لایحه بودجه سال۱۳۹۹ کل کشور در مجموع مبلغ ۳۲٫۰۶۹ میلیارد ریال اعتبار جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و خیابان و دیگر آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور در نظر گرفته شده است. وضعیت اعتبارات برنامه‌ای آسیب‌های اجتماعی در این لایحه، به‌گونه‌ای است که اکثر برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی با کاهش محسوس اعتبارات مواجه شده‌اند. کاهش اعتبارات برنامه‌ای آسیب‌های اجتماعی در لایحه۱۳۹۹ در حالی رقم خورده است که در سنوات گذشته و در پاسخ به دغدغه مسئولین نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه، معمولاً با افزایش اعتبارات توأم بوده است. البته با توجه به مبهم بودن محل و نحوه هزینه‌کرد بخش قابل توجهی از اعتبارات آسیب‌های اجتماعی و نامشخص بودن اثربخشی آن‌ها، کاهش اعتبارات فوق قابل پیش‌بینی بوده است. به نظر می‌رسد نظام مدیریت آسیب‌های اجتماعی لازم است؛ این فرایندها را شفاف و مبتنی بر برنامه منسجمی پیش ببرد؛ زیرا در شرایط موجود کشور رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و حمایت از آسیب‌دیدگان می‌بایست در فهرست برنامه‌های اولویت‌دار دولت قرار گیرد؛ ازاین‌رو در شرایط تحریم و با گسترش مشکلات اقتصادی، عوامل و زمینه‌های زاینده آسیب‌ها در جامعه قدرت و توان بیشتری می‌یابند و افراد آسیب‌پذیر در این شرایط، آسیب‌پذیرتر از قبل می‌شوند. علاوه بر این، به دلیل ماهیت پویا و زنده آسیب‌های اجتماعی، با کاهش یک‌باره اعتبارات این احتمال نیز وجود دارد که آسیب‌های تخفیف یافته در جامعه مجدداً عود نمایند. بر همین اساس، پیشنهاد کلی این گزارش حفظ سطح اعتبارات برنامه‌ای آسیب‌ها و حمایت‌های اجتماعی و حتی‌المقدور افزایش متناسب آن است.»

۳- طبق بررسی‌های آماری و بر اساس نظرات کارشناسان آسیب‌های اجتماعی، راه‌حل بسیاری از معضلات اجتماعی به ازدواج صحیح و به هنگام است. علاوه بر طلاق، آسیب‌های دیگر اجتماعی مانند فحشاء نیز به‌صورت کاملاً واضحی به ازدواج ارتباط دارد. بررسی‌های آماری هم نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی مجرد بوده و پس از ازدواج یا آن را کاملاً ترک کرده یا مقدار مصرف خود را کاهش می‌دهند.

در حوادث آبان ماه امسال نیز نزدیک به ۷۰درصد دستگیرشدگان از افراد مجرد و نزدیک به یک‌سوم دستگیرشدگان از خانواده‌های طلاق بوده‌اند.

۴- برای اثر دهی بیشتر بودجه‌های آسیب‌های اجتماعی و همچنین هزینه‌کرد شفاف این بودجه در سال ۹۹، پیشنهاد می‌شود علاوه بر افزایش مقدار آن، بخش اعظمی از آن را به ارائه‌ی تسهیلات بلاعوض برای ازدواج جوانان اختصاص پیدا کند. بدین صورت که برای هر یک از زوجین علاوه بر وام ازدواج، مبلغ ۵ میلیون تومان نیز به‌عنوان تسهیلات بلاعوض پرداخت گردد.

ارسال نظر: