عیدی به دانشجومعلمان تعلق نمی‌گیرد

کدخبر: 2345973

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت میزان و نحوه پرداخت عیدی کارکنانش را هر ساله طبق مصوبه‌ای مشخص و ابلاغ می‌کند و در آن قید شده که ملاک، اشتغال به خدمت تمام وقت است و دانشجومعلمان اشتغال به کار ندارند.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه گام دوم انقلاب، رهنمودهای مقام معظم رهبری است که آینده انقلاب که سکاندار اصلی‌اش جوانان هستند را ترسیم می‌کند، اظهار کرد: تغییرات ساختاری و اصلاحات آموزش و پرورش اگر همسو و همراستا باشد می‌توانیم جوان‌هایی را تربیت کنیم که آینده را به خوبی به دست بگیرند. وی با بیان اینکه عزم تغییر جدی در آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: اگر به عنوان آموزش و پرورش باید جوانان را برای حضور موثر در جامعه آماده و آنها را به حیات طیبه برسانیم باید تغییر ساختار را از جمله در محتوا و آموزه‌های درسی انجام دهیم؛ این امر را سازمان پژوهش جدی دنبال می‌کند و زیرنظام‌های سند تحول بنیادین نیز در دست اجرا هستند و مجموعه آموزش و پرورش در این راستا حرکت می‌کنند. الهیار ترکمن درباره تعلق عیدی به دانشجومعلمان، گفت: درخواست می‌کنم دانشجومعلمان و همکاران جوان ما، هرگونه مطالبه‌ای برای بهبود شرایط کاری‌شان دارند در چارچوب قوانین و مقررات ذیربط باشد.

وی اضافه کرد: در صورت داشتن درک درست از قوانین است که می‌توانند مطالبه کرده و خواسته‌های خود را به گوش مسؤولان برسانند و اگر این خواسته‌ها با قوانین مغایرت داشته باشد، ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و ممکن است شکافی بین دانشجومعلمان و آموزش و پرورش ایجاد کند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش ادامه داد: دولت میزان و نحوه پرداخت عیدی کارکنانش را هر ساله طبق مصوبه‌ای مشخص و ابلاغ می‌کند و در آن قید شده است که ملاک، اشتغال به خدمت تمام وقت است و هرچقدر از میزان اشتغال آنها کم شود، از عیدشان نیز کسر می شود.

وی افزود: سؤال این است که آیا دانشجومعلمان مشمول به تحصیل هستند یا مشغول به کار؟ بر اساس قانون متعهدین به خدمت، دانشجومعلمان را رسمی کرده‌ایم ولی آنها اشتغال به کار ندارند بلکه مشغول به تحصیل هستند. بنابراین نمی‌توانیم عیدی به این گروه بپردازیم.

الهیار ترکمن اضافه کرد: یکی از نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح و به انتظاری برای دانشجومعلمان تبدیل کرده است، اما به تنهایی قادر نیستیم این کار را انجام دهیم؛ البته استعلام کرده‌ایم ولی تا زمانی که مجوزهای قانونی در دسترس آموزش و پرورش نباشد، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ در پاسخ به استعلام از سازمان اداری و استخدامی، آنها هم اعلام کردند که حتما اشتغال به کار تمام وقت باید برای پرداخت عیدی وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه گلایه از نمایندگان مجلس دارم، گفت: اگر نمایندگان در این برهه زمانی، دلسوزی دارند باید این دلسوزی در تمام عملکردشان باشد؛ روز گذشته گزارشی از کمیسیون تلفیق بودجه دیدم که در بند الحاقی به تبصره 9، تمامی درآمدهای اختصاصی تمام دانشگاه‌ها و حتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار را از اجرای قانون متوازن، مستثنی کرده‌اند اما توجهی به آموزش و پرورش نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر نمایندگان قرار است برای آموزش و پرورش دلسوزی کنند باید به سمتی حرکت کنیم که همه امکانات در اختیار آموزش و پرورش باشد و اگر در این مصوبه، آموزش و پرورش هم شامل می‌شد، 50 میلیارد تومان در ساختار بودجه عمومی به طور قطعی در آموزش و پرورش قرار می‌گرفت. وی درباره معوقات و واریزی‌های تا پایان سال نیز اظهار کرد: غیر از حقوق و مزایای مستمر، حق‌التدریس معلمان شاغل از مهم‌ترین واریزی‌های ما محسوب می‌شود که 1800 میلیارد تومان است؛ نظام بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش سه مرحله‌ای شده است و حدود 75 درصد از اعتبارات مورد نیاز ما در زمان تنظیم لایحه در بودجه پیش‌بینی می‌شود که در حین احرای بودجه تا 10 درصد قابل افزایش است و می توانیم تخصیص بالاتر از سقف بگیریم و مابقی به عنوان مطالبه به سال مالی بعد منتقل می‌شود. تمام تلاش ما این است که به موقع تخصیص بگیریم و تا 29 اسفند این 1800 میلیارد تومان را پرداخت کنیم. الهیار ترکمن همچنین درباره کسر 45 درصدی از حقوق دانشجومعلمان نیز گفت: آمادگی‌ام را اعلام می‌کنم با نمایندگان صنفی دانشجو معلمان جلساتی داشته باشیم و قوانین را برای آنها شرح دهیم؛ در قانون متعهدین خدمت به صراحت آمده است که بخشی از دریافتی ماهانه باید صرف پرداخت هزینه غذا و خوابگاهی باشد؛ یکی از نمایندگان این موضوع را مطرح کرده است که بخشنامه کسر 45 درصد در زمان وزارت خودش ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: البته بحثی که وجود دارد این است که این 45 درصد از حقوق قبلی شان کسر می‌شده اما اکنون که حقوقشان با مجوز داده شده به وزارت آموزش و پرورش به حداقل حقوق ارتقا یافته است باز هم باید 45 درصد از آنها کسر شود؟ اصلاح این 45 درصد در حیطه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان است و مطلع هستم که در دستورکار آنها قرار دارد. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: موظف به رعایت دقیق همه قوانین و مقررات هستیم. صیانت از حرفه معلمی یک وظیفه عمومی برای همه قوای کشور است. همان قانون متعهدین به خدمت که اجازه معافیت از خدمت سربازی، دریافت حقوق و احتساب سال‌های تحصیل در سوابق خدمتی را داده، این محدودیت را ایجاد کرده است البته اگر مطالبه ای وجود دارد هر جا قانون به ما اجازه دهد ورود کرده و بررسی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این برنامه گفت: فرایند آماده کردن شخص برای ورود به عرصه های اجتماعی باید در آموزش و پرورش طی شود. وی افزود: باید به درستی وضعیت موجود شناسایی و شرایط آینده ترسیم و یک بازآرایی داشته باشیم؛ مخاطب بیانیه گام دوم را مجموعه جوانان می‌بینیم که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند.

رستمی ادامه داد: از جمله لوازم مورد نیاز برداشتن گام دوم، سند تحول بنیادین، سند جامع علمی و موضوعات مرتبط با فرهنگ و تربیت در مقوله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وجود دارد و در دسترس است. حجت الاسلام والمسلمین رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه‌ها به وظایف خود در قبال آموزش و پرورش عمل کرده‌اند، گفت: نه آموزش و پرورش جدی مسائلش را عرضه می‌کند و نه دانشگاه ورود جدی داشته است. آموزش و پرورش به دلایل مختلف، بار مسؤولیت بزرگی بر دوش دارد و مشکلات ساختاری و بودجه‌ای بخش بزرگی از توان آنها را معطوف خودش می‌کند. وی اضافه کرد: تا مسأله به دانشگاه عرضه نشود، دانشگاه هم ورود نمی‌کند چون تولیت بر عهده آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش نیروی انسانی‌اش را انتخاب می‌کند و مهارت‌های لازم را به آنها منتقل می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: توجه به مسائل مختلف این دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ دانشکده‌های علوم انسانی در کنار گام‌های بزرگی که برای پیشرفت علم داشته‌اند، ظرفیتشان کامل در خدمت نیست و مسأله محوری در اولویت پژوهش‌های دانشگاهی نیست و باید مسأله محوری در دانشگاه‌ها جدی‌تر شود.

وی درباره برخی پیشنهادات مبنی بر یکی شدن وزرای علوم و آموزش و پرورش گفت: این نگاه کلان‌تر است؛ هنوز موضوع جزئی‌تر چون جدا شدن علوم پزشکی از وزارت علوم محل بحث است و اینکه آیا باید وزارت علوم تولیت علوم پزشکی را بپذیرد یا خیر مورد وفاق نیست تا چه برسد به این دو وزارتخانه با این حجم بزرگ از مسؤولیت‌ها؛ فکر می‌کنم کشور نیاز دارد حتی فراتر ازادغام دو وزارتخانه، نیاز به قوه چهارمی به نام قوه فرهنگ دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی افزود: یک مسأله تاسف بار مهدکودک‌ها هستند که به بهزیستی سپرده شده و کار آنها نگهداری کودک تلقی می‌شود و نه تربیت کودک و وزارت علوم و آموزش و پرورش بر آن نظارت ندارند؛ البته تأسیس شورای انقلاب فرهنگی برای همین هماهنگی‌ها ایجاد شده اما هنوز نتوانسته پاسخگوی نیاز موجود باشد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: