حمایت مجارستان از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن»

کدخبر: 2345907

وزیر خارجه مجارستان بعد از دیدار با داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن، حمایت بخارست از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» را اعلام کرد.

بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر مخالفت مجارستان با محکوم کردن معامله قرن در اتحادیه اروپا، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان در واشنگتن، بر حمایت کشورش از این طرح ضد فلسطینی تاکید کرده است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، وزیر خارجه مجارستان روز چهارشنبه (دیروز) در واشنگتن با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد؛ کسی که طبق گزارش‌ها یکی از بانیان اصلی طرح ضد فلسطینی معامله قرن بوده است.

دیپلمات ارشد مجارستان در حالی به آمریکا سفر سفر کرده که این کشور اروپایی تحت نخست‌وزیری «ویکتور اوربان» روابط بسیار خوبی با رژیم صهیونیستی دارد.

«پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان بعد از دیدار با کوشنر، در حمایت از معامله قرن، گفت این طرح، پیشنهادی «مناسب برای ایجاد صلح و ثبات» بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است.

به ادعای او، در طرح معامله قرن «اصول بنیادی» مدنظر مجارستان برای مذاکرات سازش بین تل‌آویو و فلسطینیان وجود دارد و این طرح یک طرح «منصفانه و متوازن» است.

وزیر خارجه مجارستان با تمجید از معامله قرن تاکید کرد، برای اینکه فرایند مذاکرات صلح بین دو طرف صهیونیستی و فلسطینی به «واقعیت تبدیل شود، به یک چیز نو و تازه نیاز وجود داشت».

سیارتو همچنین ضمن تایید تلویحی گمانه‌زنی‌ها درباره ایفای نقش مجارستان در مخالفت با محکومیت رژیم صهیونیستی توسط اتحادیه اروپا اعلام کرد، بخارست با هرگونه اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی مخالف است و موضعگیری ضد اسرائیلی اتحادیه اروپا در سازمان ملل را رد می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که روز سه‌شنبه طبق گزارش یک رسانه صهیونیستی، اتحادیه اروپا به رغم تلاش برای محکوم کردن طرح معامله قرن با مخالفت چند عضو اتحادیه شامل مجارستان مواجه شد.

قرار بود اتحادیه اروپا در یک بیانیه «شدیداللحن» به نمایندگی از همه اعضا معامله قرن را محکوم و تل‌آویو را تهدید کند، اگر اراضی اشغالی کرانه باختری را ضمیمه کند، ممکن است با تدابیر تنبیهی مواجه شود اما در نهایت با مخالفت چند عضو شامل مجارستان، اتحادیه اروپا به اجماع نرسید.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: