مجلس قوی نباشد مشکلات بین‌المللی کشور حل نخواهد شد

کدخبر: 2345899

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر تشکیل مجلس قوی در حل مشکلات بین‌المللی، گفت: تمایل مجامع بین‌المللی بیش از دولت، به نهادهای مردمی مخصوصا مجالس تقنینی است.

نصرت‌الله تاجیک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تأثیر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر جایگاه کشور در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: ما نیاز به نشاط سیاسی و یک انتخابات حداکثری داریم تا بتوانیم در صحنه بین‌المللی منافع حداکثری خود را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی من برای تأمین منافع ملیِ نه حداقلی بلکه حداکثری این است که مسئولین برگزاری و نظارت بر انتخابات اقداماتی در کشور انجام دهند که باعث مشارکت حداکثری شده و این موضوع باعث رضایتمندی عمومی از نهادهای حاکمیتی و قوای سه گانه کشور شود. در این صورت ابزار و قدرت سیاست خارجی کشور در جهت تأمین منافع حداکثری کشور افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات بازنشسته کشورمان با اشاره به اینکه سیاست خارجی آینه تمام قد سیاست داخلی است، گفت: تأمین منافع ملی حداقلی با مشکلاتی که در عرصه بین‌المللی داریم، پاسخگوی نیازهای ما نیست.

تاجیک افزود: باید اقداماتی در داخل و خارج صورت بگیرد تا کشور بتواند سیاست خارجی فعال، تأثیرگذار و پویا داشته باشد و در نتیجه آن حکومت قادر گردد حداکثر منافع را برای توسعه کشور، رفاه عمومی، افزیش شاخص‌های حکومت‌داری و هویت‌یابی در جهان به عنوان یک عنصر مؤثر، ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در شرایط موجود منطقه‌ای و بین‌المللی که کشور با آن مواجه است و به خصوص اینکه دونالد ترامپ با اقداماتش وارد حوزه امنیت ملی ایران شده، انتخابات از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت انسجام ملی در مقابله با تهدیدات فراروی کشور اضافه کرد: در شرایطی که هستیم هر اقدامی که باعث کاهش انسجام ملی شود به صلاح کشور ما نیست و مسئولین برگزاری و نظارت بر انتخابات توجه کنند که حضور کم رنگ در انتخابات می‌تواند بر مشکلات کشور اضافه کند.

تاجیک تصریح کرد: اقداماتی که باعث حضور کم رنگ در انتخابات گردد عاملی خواهد شد که سازمان‌های بین المللی ، مجامع حقوق بشری و برخی کشورهای مخالف بتوانند تبلیغات منفی رسانه‌ایِ علیه کشورمان انجام دهند که در نتیجه آن توان، قدرت و اثر بخشی سیاست خارجی ما را کم کرده و دیپلمات‌ها و دست اندرکاران سیاست خارجی را منفعل می‌کند که در نتیجه آن امکان تأمین مصالح ملی از دست می‌رود.

وی با اشاره به این موضوع که سیاست داخلی و خارجی دو روی یک سکه هستند، خاطرنشان کرد: بدون داشتن سیاست داخلی منسجم و کارآمد مخصوصاً روش‌های عامه پسند گردش قدرت و ایجاد مسابقه واقعی بین جناح‌های سیاسی کشور به منظور حداکثر سازی نشاط سیاسی قطعاً نمی‌توانیم سیاست خارجی فعال و تأثیرگذاری برای کسب منافع ملی حداکثری داشته باشیم.

سفیر پیشین کشورمان در اردن گفت: یکی دیگر از نکاتی که ضروری است مورد توجه دست اندرکاران انتخابات قرار گیرد، نقش مجلسی قوی در حل مشکلات بین‌المللی و نیز سیاست خارجی کشور است.

تاجیک ادامه داد: در حال حاضر دنیا عموماً از دولت‌ها و مراکز دولتی فاصله می‌گیرد و به سمت نهادهای مردمی و مردم نهاد گرایش و تمایل بیشتری نشان می‌دهد و نقش این گونه نهادها و مخصوصاً مجالس تقنینی در تعاملات بین‌المللی زیادتر شده است و به آنها بهای بیشتری می‌دهند.

وی اظهار داشت: مجلسی متکثر و متشکل از افراد با تجربه و پرسشگر که هم در تدوین قوانین جدی باشند و هم در نظارت، بر اجرای صحیح قوانین توسط دولت‌ها و هم استیفای حقوق شهروندان از سوی مراجع قضائی نقش مهمی را بازی خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر مجلس دارای اقلیت منسجم، فعال، دارای انگیزه، قوی، کارآمد، مطلع به مسائل داخلی و بین‌المللی باشد، به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به سیاست خارجی کشور کمک می‌کند. یعنی اگر یک اقلیت قوی با مشخصاتی که گفتم بتواند بر اکثریت نظارت داشته باشد، ایجاد چالش کند و در بهبود عملکرد اکثریت مؤثر باشد، علاوه بر نشاط سیاسی بر عملکرد مجلس و قوای دیگر کمک می‌کند؛ اما اگر این اقلیت وجود نداشته باشد، بر چالش‌ها و بحران‌های مملکت افزوده خواهد شد و این امر سیاست خارجی را نیز از توان خواهد انداخت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: