نماینده مجلس: بودجه ۹۹ غیرقابل اجرا است

کدخبر: 2345897

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بودجه ۹۹ غیرقابل اجرا است.

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره بودجه سال 99 که بررسی‌های آن از سه هفته دیگر در صحن علنی آغاز خواهد شد،‌ گفت:‌ این بودجه متاسفانه غیرقابل اجراست و عملا دست نایافتنی است و مشکلات عدیده‌ای را به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی افزود:‌ با آنکه کمیسیون تلفیق تلاش کرد اصلاحات لازم را درباره لایحه بودجه سال آتی انجام و عملیاتی و قابل اجرا کند اما به نظر می‌رسد ما در سال 99 و در ماه‌های میانی به بعد دچار کمبود بودجه خواهیم شد و احتمال اینکه بهای برخی خدمات برای جبران کسری بودجه افزایش پیدا کند زیاد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کسری بودجه در سال جاری باعث شد دولت به سمت افزایش نرخ بنزین گام بردارد و احتمال تکرار این اقدام در مورد برخی از خدمات به منظور حذف یارانه وجود دارد.

تفاوت 10 برابر نرخ بنزین و گازوئیل

بختیار درباره احتمال افزایش گازوئیل و CNG خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که باید افزایش قیمت بنزین بر روی دیگر حامل‌های انرژی شکسته می‌شد که ما عملا شاهد افزایش 300 درصدی بهای آن نمی‌بودیم و بر این اساس شاهد عدم بروز نارضایتی مردم هم بودیم.

وی گفت: با آنکه دولت درآمد خوبی از افزایش نرخ بنزین به دست آورد اما گرفتاری‌های زیادی را هم در جامعه ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود:‌هم اکنون تفاوت قیمت بنزین و گازوئیل 10 برابر شده است به طوری که قیمت هر لیتر گازوئیل هم اکنون 300 تومان است و ما شاهد قیمت سه هزار تومانی برای هر لیتر بنزین هم هستیم لذا باید این اختلاف زیاد را برطرف کنیم.

بختیار خاطرنشان کرد: به طور معمول در کشورهای خارجی تفاوت قیمت بنزین و گازوئیل 10 درصد است.

درآمد 30 هزار میلیارد تومانی بنزین باید بین تمامی حامل‌ها تقسیم می‌شود

وی تاکید کرد: وقتی افزایش قیمت بنزین در کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون انرژی مجلس آورده نشده تا بحث و تبادل نظر شود عملا شاهد مشکلات زیادی با طرح اخیر دولت هستیم.این در حالی است که اگر در این کمیسیون موضوع افزایش بهای بنزین مطرح شده بود عملا شاهد پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر سازمان‌های نظارتی بودیم و در نهایت هم ما یک پیشنهاد پخته شده را شاهد بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ متاسفانه به دلیل تفاوت زیاد قیمت LPG با بهای آن در خارج از ایران شاهد قاچاق گسترده آن هستیم در حالی که خودروهای LPG سوز در کشورمان با کمبود شدیدی مواجه هستند.

بختیار افزود: متاسفانه در شرایط فعلی ما شاهد حجم زیادی از قاچاق گازوئیل هستیم چرا که این اقدام برای قاچاقچیان مقرون به صرفه‌تر از قاچاق بنزین است.

نرخ بنزین را تا یک ماه آینده اصلاح می‌کنیم

وی تاکید کرد: باید در بودجه سال آینده به سمت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برویم. این در حالی است که متاسفانه دولت 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده از راه بنزین را از افزایش همه حامل‌های انرژی به دست می‌آورد نه فقط بنزین.

بختیار افزود: باید قیمت بنزین در بودجه سال آتی اصلاح شده و بهای آن هم تک نرخی شود که این موضوع پیشنهاد تعداد زیادی از نمایندگان است و امیدوارم تا سه الی چهار هفته آینده تصمیم مهمی بگیریم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: