قصه فیلم «مغز استخوان» واقعی نیست

کدخبر: 2345838

علی زرنگار نویسنده فیلمنامه «مغز استخوان» که در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر حضور دارد، تأکید کرد که داستان این فیلم واقعی نیست.

نشست خبری فیلم سینمایی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی عصر امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه با حضور کارگردان و دیگر عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

حمیدرضا قربانی در ابتدای این نشست گفت: از زمانی که خواستم فیلم دوم خود را شروع کنم، به دنبال نویسنده حرفه‌ای می‌گشتم که قصه‌گوتر باشد. تا اینکه با علی زرنگار ملاقات کردم و قصه این فیلم را نوشت. قصه و فضای فیلم برای من جالب بود و از قصه‌ای که نوشته شده است رازی هستم.

علی زرنگار نویسنده این فیلم درباره واقعیت قصه توضیح داد: این قصه واقعی نیست، اما از نظر تئوری پزشکی چنین امکانی وجود دارد. درباره شخصیت زن فیلم باید بگویم که تا امروز با چنین زنی مواجه نشده بودم، به خاطر دارم ۳۷ سال از قوه قضاییه درباره این مسئله سوال پرسیدم و جالب این است که کسی نگفت که چنین اتفاقی ممکن است.

قربانی درباره نقش نوید پورفرج در این فیلم بیان کرد: با توجه به بازی نوید در «مغزهای کوچک زنگ زده» می‌دانستم که می‌تواند چنین نقشی را به خوبی ایفا کند، البته با تمرین‌هایی که انجام دادیم تلاش کردیم نقاط مشترک این دو نقش را حذف کنیم و در نهایت به بازی متفاوتی از نوید رسیدیم.

وی درباره شباهت این فیلم با فیلم سینمایی «طلا» هم توضیح داد: فیلم طلا را ندیده‌ام و اطلاعی از قصه آن فیلم ندارم.

پریناز ایزدیار در ادامه این نشست بیان کرد: من به شخصیت زن فیلم و تصمیم‌هایی که گرفت حق می‌دهم و معتقدم هیچ عشقی بالاتر از عشق مادر و فرزندی نیست.

قربانی نیز گفت: سینما زمانی موفق است که آینده کاراکترها برای مخاطب جالب باشد و خود را درگیر شخصیت فیلم بداند.

علی زرنگار نویسنده این فیلم گفت: متاسفم که نهادهای مختلف فیلم را تکه پاره کردند، متاسفانه پایان فیلم دچار ممیزی شده و آنچه که می‌خواستیم را نتوانستیم اجرا کنیم، این را هم باید تاکید کنم پایان این فیلم باز نیست.

قربانی در ادامه درباره تدوین مغز استخوان تاکید کرد: خوشبختانه تدوین خانم صفی یاری را دوست دارم و خوشحالم با او کار کردم.

بهروز شعیبی نیز درباره نقش خود تاکید کرد: قربانی دوست صمیمی من است و سال‌ها با هم کار کرده‌ایم. زمانی که به‌عنوان یک بازیگر در یک پروژه حضور دارم، مسائلی مانند امنیت و خود نقش برای من مهم است، امنیت من به عنوان بازیگر در کنار این گروه حرفه‌ای تامین می‌شد و همچنین نقش مورد نظر را تابه حال بازی نکرده بودم. البته این را باید بگویم که با دو تا بازیگر درجه یک که شامل پریناز ایزدیار و نوید پورفرج بود کار کردم.

قربانی در ادامه این نشست تاکید کرد: کوتاه کردن فیلم در زمان اکران بستگی به بازخورد مخاطبان جشنواره انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مشورت گرفتن برای سکانس‌های قضایی توضیح داد: سه کارشناس حقوقی، فیلمنامه خواندند و موارد قضایی را برای ما روشن کردند.

کارگردان «مغز استخوان» در پاسخ به این پرسش که آیا اصغر فرهادی هم در نگارش فیلمنامه همکاری داشته است تاکید کرد: شاید از این نویسنده و کارگردان برای خودم مشورت گرفته باشم، اما به هیچ وجه اصغر فرهادی به علی زرنگار برای نگارش فیلمنامه کمک نکرده است.

پور فرج درباره نقشی که در «مغز استخوان» بازی کرده است، گفت: این نقش برای من چالش خوبی بود و نقشی که رفتار و افکار نقشم در «مغزهای کوچک زنگ زده» نزدیک بود، البته امیدوارم باشم که در آینده نقش‌های متفاوتی را بازی کنم.

قربانی درباره دوپاره بودن این اثر سینمایی تاکید کرد: این فیلم دو پاره نیست و همه قصه به هم چفت شده است، بهار فیلم یک نقش عاطفی و احساسی دارد و برهمان اساس تصمیم می‌گیرد، اما سکانس پایانی فیلم تقابل بین عقل و احساس است.

علی زرنگار در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: وظیفه فیلمنامه نویس سوال مطرح کردن است و مخاطب باید خودش پاسخ‌ها را پیدا می‌کند.

قربانی در ادامه بیان کرد: اینکه شخصیت‌های فیلم در دوراهی انتخاب قرار می‌گیرند را دوست دارم و نویسنده فیلم به خوبی از پس این دوراهی‌ها برآمده است.

زرنگار درباره پایان‌بندی فیلم گفت: ما نمی‌توانستیم برای پایان فیلم، زنای محصنه داشته باشیم، حتی اگر خودمان می‌خواستیم.

وی همچنین ادامه داد: فیلم خوب، فیلمی است که باعث خوب فکر کردن مخاطب شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد یعنی فیلم کار خود را کرده است.

مرتضی قیدی فیلمبردار نیز گفت: خوشحالم در این فیلم حضور داشتم و معتقدم جامعه ما نیازمند چنین فیلم‌هایی است. یکی از دلایل حضور در این فیلم، فیلمنامه آن بود.

بابک میرزاخانی آهنگساز این فیلم گفت: کارکردن با قربانی بسیار سخت است و معمولا به آهنگسازان در این باره هشدار می‌دهم!

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: