ارائه پیش نویس قطعنامه فلسطین علیه معامله قرن به شورای امنیت

کدخبر: 2345774

تونس و اندونزی پیش نویس قطعنامه فلسطین در اعتراض به معامله قرن را میان اعضای شورای امنیت توزیع کردند تا در آنجا به شور و رای گذاشته شود.

روز سه شنبه پیش نویس قطعنامه‌ای در میان اعضای شورای امنیت توزیع شد که در آن از اینکه طرح ادعایی صلح آمریکا در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» ناقض قانون بین الملل است، ابراز تاسف شدید شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این پیش نویس قطعنامه آمده است که طرح صلحی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 28 ژانویه از آن رونمایی کرد با قطعنامه‌های سازمان ملل که تاکنون به تصویب رسیده است مغایرت دارد و حقوق ملت فلسطین و آرمان‌های ملی آن از جمله حق تعیین سرنوشت و استقلال را تضعیف می‌کند.

انتظار می‌رود پیش نویس مذکور پس از اینکه به شور گذاشته شد، در تاریخ 11 فوریه در جریان سفر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سازمان ملل در شورای امنیت به رای گذاشته شود که احتمالا با وتوی واشنگتن همراه خواهد شد.

دیپلمات‌ها می‌گویند فلسطینی‌ها احتمال دارد پس از آن در مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال رأی‌گیری بروند ( جایی که استفاده از حق وتو امکان پذیر نیست). همانطور که در پایان سال 2017 چنین اتفاقی افتاد هنگامی که واشنگتن به شناسایی یک طرفه قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم شد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، پیش‌نویس فعلی قطعنامه فلسطین توسط تونس و اندونزی دو عضو غیر دائم به شورای امنیت ارسال شده است.

پیش نویس قطعنامه فلسطین همچنین غیرقانونی بودن هرگونه الحاق به سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی را تأیید می‌کند و معتقد است که این گام نقض قوانین بین المللی با به فنا بردن راه حل دو کشور و چشم انداز صلح عادلانه ، پایدار و جامع است.

پیش‌نویس قطعنامه فلسطین ، بر حفظ معیارهای صلح به رسمیت شناخته شده تاکنون از سوی جامعه بین الملل (مرزهای 1967 و قرار دادن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین) تأکید می‌کند و بر لزوم تشدید و تسریع در تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای شروع مذاکرات معتبر صلح تأکید می‌کند که از جمله آن برگزاری هرچه سریع‌تر یک کنفرانس بین المللی است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: