سراقب؛ شهری که رابطه میان روسیه و ترکیه را تحت تأثیر قرار داد!

کدخبر: 2345756

به نظر می‌رسد نبرد بر سر آزادسازی سراقب به جایی رسیده باشد که شاید کل پرونده ادلب و حتی مذاکرات آستانه را تحت الشعاع قرار دهد.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا مجیدی: به نظر می‌رسد نبرد بر سر آزادسازی سراقب به جایی رسیده باشد که شاید کل پرونده ادلب و حتی مذاکرات آستانه را تحت الشعاع قرار دهد! از یک طرف دمشق و متحدین تمام تلاش خود را به کار گرفته و عزم راسخ خود را برای آزادسازی این شهر استراتژیک نشان می‌دهند؛ از طرف دیگر آنکارا نیز به شکل بی‌سابقه‌ای نسبت به این شهر از خود حساسیت نشان داده و تلاش می‌کند مانع پاکسازی این شهر از گروه‌های تروریستی شود!

هفته گذشته در گزارش « سراقب هدف جدید متحدین پس از آزادی خان‌طومان » از برنامه ارتش سوریه برای آزادسازی سراقب خبر داده بود. در آن گزارش تصریح شده بود که برنامه اصلی ارتش سوریه در این مقطع، پاکسازی بخش شرقی بزرگراه حلب حمص دمشق به عنوان شاهراه اصلی ارتباطی شمال و جنوب سوریه است.

ارتش ترکیه برای ممانعت از آزادسازی سراقب، سه پایگاه دیدبانی طی یک هفته اخیر در حومه سراقب ایجاد کرده است. این نکته نشان می‌دهد آنکارا به شدت نگران آزادسازی این شهر است؛ زیرا پاکسازی آن به منزله سیطره دائمی دمشق بر بزرگراه ارتباطی حلب حمص دمشق در استان ادلب خواهد بود که کار را برای معارضه در ریف غربی حلب بسیار مشکل خواهد کرد.

روند ساخت پایگاه‌های ارتش ترکیه در حومه سراقب بسیار سریع گزارش می‌شود. همزمان آنکارا به شکل بی‌سابقه‌ای تجهیزات و نیروهای نظامی به سوریه اعزام می‌کند؛ به طوری که تنها طی روزهای جمعه تا یکشنبه، بیش از ۵۰ تسلیحات زرهی و توپخانه‌ای سنگین مانند تانک و خمپاره‌انداز برای استقرار در پایگاه‌های غرب استان حلب و حومه سراقب اعزام شدند. همطمان گفته می‌شود ارتش ترکیه در سه جهت شرقی، شمالی و جنوبی شهر سراقب در حال ساخت خاکریزهای متعدد است.

احمد ابازید، از معارضین سرشناس مقیم ترکیه روز یکشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به حمله توپخانه‌ای روسیه به شهر الباب و در مقابل عملیات نیروهای جیش الوطنی (زیر نظر ارتش ترکیه) در شهر تادف واقع در جنوب الباب، این موارد را تخطی از توافقات سال ۲۰۱۶ و عملیات درع الفرات خواند و در ادامه مدعی شد تمرکز اصلی ترکیه بر «سراقب» به عنوان نقطه ارتباطی عملیات‌ها و جاده‌هاست.

عبدالله الموسی، خبرنگار میدانی معارضه نیز با اشاره به این‌که در صورت سیطره دمشق بر سراقب، راه برای عملیات در ادلب باز می‌شود، نوشت: «ترکیه به خوبی می‌داند که مناطق درع الفرات و غصن الزیتون بعد از سیطره دمشق بر بخش اعظم ادلب و غرب استان حلب، در معرض سقوط است. پیش‌بینی مواضع ترکیه در این شرایط بسیار سخت است؛ اما به وضوح می‌توان اختلاف نظر را در آنکارا مشاهده کرد.»

به فاصله کم‌تر از ۲۴ ساعت از توییت‌های «احمد ابازید» و «عبدالله الموسی»، نیروهای ارتش سوریه برای هشدار به نظامیان آنکارا، پایگاه نظامی ارتش ترکیه را هدف قرار دادند که در اثر این حمله، ۶ نظامی ترک کشته و ۷ نفر زخمی شدند. در پاسخ، اردوغان دستور داد تا پایگاه‌های ترکیه به مواضع ارتش سوریه حمله کنند و حتی رئیس جمهور ترکیه مدعی تلفات ۳۰ تا ۳۵ نفری ارتش سوریه شد!

فارغ از بحث صحت یا کذب بودن ادعاهای اردوغان، این نکته محرز است که ترکیه در حال خط و نشان کشیدن است و نشان می‌دهد حاضر نیست نسبت به سراقب انعطاف از خود نشان دهد! منابع محلی می‌گویند تقریبا کل ساکنان سراقب، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و هم‌اکنون تنها گروه‌های معارض در این شهر حضور دارند. از سوی دیگر ترکیه نیز در کنار کشیدن خندق در دور شهر، احتمال دارد برنامه کاشت مین را آغاز کرده باشد.

با توجه به توضیحات فوق می‌توان گفت سوریه ساعات بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد. در صورتی که ارتش سوریه موفق به ورود به سراقب نشود، احتمال دارد که پرونده این شهر در میز سیاست و دیپلماسی میان آنکارا و مسکو دنبال شود. آیا سراقب می‌تواند کل توافقات پیشین در آستانه را تحت تأثیر قرار دهد؟

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در حومه غربی حلب، ارتش ترکیه به مزدوران خود در جیش الوطنی چراغ سبز نشان داد تا وارد نبردهای این منطقه علیه ارتش سوریه شوند. در نتیجه ورود آن‌ها، تلفات طرفین افزایش یافته است. به راستی پرونده سراقب به حلب گره می‌خورد؟

ارسال نظر: