هاشمیان سرمربی تیم ملی می‌شود؟

کدخبر: 2345710

منتفی شدن حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی با مخالفت شرکت فولاد مبارکه سپاهان، حالا نام وحید هاشمیان را به صورت جدی برای سرمربیگری مطرح کرده است.

مخالفت رسمی شرکت فولاد مبارکه با حضور امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان در تیم ملی بار دیگر فدراسیون فوتبال را به بن‌بست رساند. فدراسیون فوتبالی که یک سال است هنوز نتوانسته انتخاب مطمئنی برای تیم ملی داشته باشد و هر روز با یک چالش مواجه است.

پس از جدایی کارلوس کی‌روش و در حالی که فدراسیون از 8 سال حضور متوالی او در تیم ملی نتوانسته بود بهره‌ای برای پرورش مربی ببرد، چالش برای انتخاب سرمربی تیم ملی آغاز شد. رفتن کی‌روش از تیم ملی پس از جام ملت‌های 2019 امارات شکل گرفت و سرمربی پرتغالی 11 بهمن‌ماه 97 با سفر به کشورش آخرین حضورش در ایران را ثبت کرد. پس از رفتن او نام‌های مختلفی از سراسر دنیا به عنوان گزینه برای تیم ملی مطرح شدند و هرکسی با تحلیلی مربیان نام‌آشنا یا گمنامی را برای جانشینی مرد پرتغالی معرفی می‌کرد که در نهایت پیشنهادها و مذاکرات به انتخاب مارک ویلموتس انجامید.

سرمربی بلژیکی تیم ملی با تجربه مربیگری در لیگ بلژیک، بوندس‌لیگای آلمان، دستیاری در تیم ملی بلژیک و تجربه سرمربیگری بلژیک در جام جهانی 2014 برزیل و پس از آن حضور ناموفق در ساحل‌عاج به ایران آمد. با این امید که بتواند همچون نسلی که در بلژیک ساخت، فوتبال ایران را هم به سمت جلو سوق بدهد. فدراسیون فوتبال پس از حضور ویلموتس تمام تلاش خود را کرد تا اتفاقات منفی زمان کی‌روش در تیم ملی رخ ندهد، اما همه چیز بیشتر شبیه به افراطی بی‌حد و حصر بود.

«اخلاق‌مداری، محجوبیت، بی‌حاشیه بودن» و القابی از این دست مسائلی بود که فدراسیونی‌ها از جمله مهدی تاج درباره ویلموتس مطرح کردند. با این حال شاید رئیس وقت فدراسیون فکرش را هم نمی‌کرد با پرداخت نکردن دستمزد ویلموتس، این مربی بتواند طبق قوانین فیفا قراردادش را یک طرفه فسخ و پیش از بازی حساس با عراق دست فدراسیون فوتبال را در پوست گردو بگذارد. هر چند فدراسیون در تلاش بود شرایط را طور دیگری جلوه دهد، خواستار بازگشت ویلموتس و بارها اعلام کرد قرارداد ادامه دارد، اما طولی نکشید که مشخص شد ویلموتس قراردادش را پیش از بازی با عراق فسخ کرده و در نهایت با خواهش و پرداخت پولش برای این بازی روی نیمکت نشست و در نهایت نیز شکست حاصل آن بازی بود.

مطرح کردن نام برانکو ایوانکوویچ برای جانشینی ویلموتس، اولین تصمیم فدراسیون فوتبال بود. شاید بهترین نسخه‌ای که فدراسیون می‌توانست در آن بازه زمانی بپیچد، آوردن برانکو بود که مذاکرات آغاز شد و حتی این مسئله مطرح شد که حضور او در تیم ملی قطعی شده است. با این حال با ارائه پیشنهاد 200 هزار یورویی مشخص شد مطرح کردن نام برانکو بیشتر شبیه یک بازی بوده است.

حضور برانکو در تیم ملی منتفی شد تا نام علی دایی مطرح شود. در فدراسیون فوتبال هم انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی تصمیم نهایی بود، اما به یکباره منتفی شدن این انتخاب هم به گوش رسید. این بار فدراسیون در تصمیمی عجیب به سمت امیر قلعه‌نویی رفت که در حال حاضر هدایت سپاهان را به عهده دارد. دومین گزینه امتحان پس داده در تیم ملی که تیمش در لیگ برتر جزو مدعیان است و هفته آینده باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. این مسئله شاید برای فدراسیون فوتبال اهمیت زیادی نداشت، اما چالشی بزرگ برای باشگاه سپاهان بود که در این مقطع سرمربی خود را از دست بدهد. از باشگاه سپاهان مخالفت و از فدراسیون فوتبال اصرار اما در نهایت شرکت فولاد مبارکه به عنوان مالک باشگاه سپاهان مخالفت رسمی‌اش را با جدایی قلعه‌نویی و حضورش در تیم ملی اعلام کند.

از آنجایی که تجربه نشان می‌دهد هیچ مسئله‌ای قطعی نیست، همانطور که حضور برانکو در تیم ملی قطعی نبود و او در نهایت راهی عمان شد، هم اکنون هم نمی‌توان گفت پرونده حضور قلعه‌نویی در تیم ملی به طور کامل بسته شده است. با این حال آنچه تا این لحظه رخ داده و شواهد نشان می‌دهد، بعید به نظر می‌رسد شرکت فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان پس از این قاطعیت رأی به جدایی سرمربی‌شان بدهند.

حالا فدراسیون شرایط جدیدی را پیش‌رو دارد و این بار نام وحید هاشمیان برای سرمربیگری تیم ملی به میان آمده است. بازیکن پیشین تیم ملی با 50 بازی ملی، 11 سال تجربه حضور در بوندس‌لیگا و تجربه حضور در جام جهانی 2006؛ هاشمیان که در زمان حضور در پرسپولیس دوره‌های مربیگری را آغاز کرده بود، پس از پایان دوران فوتبال خود مدرک پرولایسنس اروپا را از فدراسیون فوتبال آلمان دریافت کرد و دوره‌های مختلف مربیگری را پشت سر گذاشت که کارآموزی در بایرن‌مونیخ در زمان حضور پپ گواردیولا از جلمه این تجربه‌ها بود. با این حال هاشمیان تجربه سرمربیگری در تیم‌های هالستنبک، نیندورفر و تیم‌های پایه باشگاه هامبورگ را به عنوان تمرین دهنده و کمک مربی پشت سر گذاشت تا پس از حضور ویلموتس به عنوان دستیار در تیم ملی انتخاب شد.

نام وحید هاشمیان در حالی به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی مطرح شده که هنوز هیچ چیز رسمی نیست. فدراسیون فوتبال در حال رایزنی‌هایی است تا به این سمت حرکت کند که مذاکراتی انجام دهد و در صورت توافق شرایط حضور هاشمیان در تیم ملی فراهم شود. حتی صحبت‌هایی در فدراسیون مطرح شده و پیشنهاد حضور حشمت مهاجرانی به عنوان مدیرفنی در تیم ملی به میان آمده است. با این حال تا زمانی که هیچ چیز به صورت رسمی اعلام نشود، نمی‌توان به گمانه‌زنی‌ها توجهی داشت و باید امیدوار بود که فدراسیون بتواند به زودی تصمیمی قطعی برای نیمکت تیم ملی بگیرد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: