بانک مرکزی می‌خواهد مدیریت بازار ارز را با مدیریت ریال انجام دهد

کدخبر: 2345701

یک اقتصاددان با حمایت از تصمیم بانک مرکزی درباره الزامی شدن ارائه اسناد برای انتقال بالای یک میلیارد تومان در نظام بانکی گفت: این اقدامات در راستای مدیریت ریال است که می تواند منجر به مدیریت مثبت نرخ ارز و شفافیت مالی و اقتصادی شود.

وحید شقاقی اقتصاد دان و رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه مبادلات مالی و خروج و ورود پول در سیستم بانکی کاملا رصد می شود، عنوان کرد: رد و بدل پول در نظام بانکی نیازمند اسناد متقن است تا مشخص شود این جابجایی پول بابت چه کاری صورت گرفته است و همین موضوع یکی از عوامل مهم شفافیت سیستم است و امکان پولشویی، فساد و رانت را حذف می کند.

این اقتصاد دان اضافه کرد: وقتی می خواهیم از شفافیت مالی سخن بگوییم، دائم می گویند نباید به حساب مردم سرک کشید یا ورود کرد در حالی که در همه جای دنیا حاکمیت حق دارد به حساب های مردم ورود کند و دلیل مبادلات مالی افراد باید کاملا شفاف باشد.

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدامات بانک مرکزی و ریاست آن را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی قصد دارد مدیریت ارز را با مدیریت ریال انجام دهد زیرا از 90 سال پیش تاکنون آنچه عامل مهم برهم ریختن بازارها بوده، ریال بوده است و به همین جهت اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده است تا کسی بدون مراجعه به سیستم بانکی، نتواند به راحتی پول جابجایی کند.

وی ادامه داد: همچنین با تصمیم بانک مرکزی، کسی بخواهد بالای یک میلیارد تومان واریز کند باید اسناد ارائه کند و این اقدامات در راستای مدیریت ریال است که می تواند منجر به مدیریت مثبت نرخ ارز و شفافیت مالی و اقتصادی شود. همه کسانی که خواهان شفافیت هستند باید از این طرح بانک مرکزی حمایت و استقبال کنند زیرا مانع پولشویی می شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: