بوریس جانسون:

انگلیس پسابرگزیت الزامی به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نمی‌بیند

کدخبر: 2345668

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس امروز(دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه) هم‌زمان با سخنرانی نماینده شورای اروپا و تشریح پیش‌نویس دستور کار مذاکرات تجاری لندن و بروکسل، انتظارات این کشور را تشریح و تصریح کرد که انگلیس در توافق با اتحادیه الزامی به راعایت قواعد و مقررات اروپا ندارد.

جانسون در ابتدای سخنان خود گفت: انگلیس باید پس از دهه‌ها، از زور بازویش استفاده‌ کرده و وارد مذاکرات تجاری با دنیا شود. او به نقل از وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس گفت که تیم مذاکره‌کننده این کشور برای عقد قراردادهای جدید کافی است اما اگر نیاز باشد افراد بیشتری به کار گرفته خواهند شد. نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت که مایل است با کشورهایی که ۴۷ سال پیش به آنها پشت شد، دوباره وارد مذاکره شود. اشاره او به پیوستن انگلیس به جوامع اقتصادی اروپا و محدود شدن روابط اقتصادی انگلیس با سایرکشورهای اروپایی است. او سپس به مخالفان آمریکا و آنچه او طرفداران تئوری توطئه خواند توصیه کرد «بزرگ شوند». جانسون تصریح کرد که موضوع واگذاری سازمان خدمات ملی انگلیس به آمریکا روی میز مذاکره نیست.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین به گمانه‌زنی ها درباره واردات اقلام غذایی از آمریکا که با استانداردهای انگلیس سازگار نیست پایان داد و تصریح کرد که قرار نیست با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استاندارد مواد غذایی و بهداشتی نادیده گرفته شود. وی خاطرنشان کرد که تصمیم‌های دولت انگلیس در این رابطه بر پایه نتیجه تحقیقات دانشمندان خواهد بود.

جانسون در عین حال افزود: انگلیس در بسیاری از استانداردها مانند نرخ حداقل دستمزد و رفاه حیوانات نسبت به اتحادیه اروپا پیشروتر است.

به گفته او نرخ حداقل دستمزد در انگلیس نسبت به دیگر کشورهای اروپایی به جز سه کشور - که نامی از آنها نبرد - بالاتر است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین افزود: این کشور در قوانین کاهش ضایعات کربنی از اتحادیه اروپا جلوتر است. او با بیان اینکه انگلیس اصراری به پیروی اتحادیه اروپا از قوانین این کشور ندارد، به طرف اروپایی تاکید کرد که با رعایت انصاف و شرایط برابر در مذاکرات شرکت کنند.

جانسون بخش دیگری از سخنان خود را به حادثه تروریستی دیروز (یکشنبه) در جنوب لندن اختصاص داد و قوانین قضایی این کشور درباره آزادی زودهنگام افراد متهم به جرائم تروریستی را به باد انتقاد گرفت.

او تصریح کرد که دولت مایل است این قانون را اصلاح کند.

بر اساس اعلام پلیس لندن، فردی به نام « سودش امان » حوالی ساعت ۲ بعداظهر دیروز (به وقت محلی) در حالی که جلیقه انتحاری تقلبی بر تن داشت در منطقه استرتهام در جنوب لندن با چاقو به عابران حمله کرده و سه نفر را مجروح کرد.

پلیس ضد تروریسم وارد عملیات شده و با شلیک گلوله «امان» را از پای در می‌آورد.

نخست‌وزیر انگلیس در حالی به آینده روابط این کشور با اتحادیه اروپا اشاره می‌کند که با اجرای برگزیت، دو طرف تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارند در این رابطه به توافق برسند.

نماینده شورای اروپا در امور برگزیت با تشریح پیش‌نویس دستورکار مذاکرات تجاری با انگلیس تاکید کرد که هرگونه توافق تجاری میان دوطرف بهره کمتری از مزایای عضویت کامل انگلیس در اتحادیه خواهد داشت.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: