حمایت عربستان از عرب‌های هم‌پیمان کردهای سوریه

کدخبر: 2345631

منابع محلی فاش کردند که مقامات سعودی و آمریکایی مذاکراتی را با هدف تأمین مالی نیروهای عربی مورد حمایت واشنگتن و وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک توسط ریاض، در حسکه انجام داده‌اند.

منابع محلی فاش کردند که مقامات سعودی و آمریکایی مذاکراتی را با هدف تأمین مالی نیروهای عربی مورد حمایت واشنگتن و وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک توسط ریاض، در حسکه انجام داده‌اند.

چند منبع محلی در گفت‌وگو با عربی۲۱ فاش کردند، در نشست‌های مقامات سعودی و آمریکایی که در تفرجگاه الخابور سوریه برگزار شد، راه‌های مقابله با نفوذ هم‌پیمانان دولت سوریه در منطقه شرق فرات که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است، بررسی شد.

این منابع گفتند که هیئت عربستان موافقت خود را با تأمین مالی شبه نظامیان عرب موسوم به "الصنادید" و حمایت و آموزش شبه نظامیان عرب "النخبه" وابسته به جریان عربی "الغد" به ریاست احمد عاصی الجربا، رهبر سابق اپوزیسیون سوریه اعلام کرد.

منابع مذکور اسامی اعضای هیئت سعودی حاضر در این نشست‌ها را فاش نکردند.

در همین راستا، "ابراهیم الحبش"، مدیر وبسایت "الخابور" تأکید کرد که یک شرکت امنیتی آمریکایی آموزش نیروهای عربی مذکور را بر عهده خواهد گرفت تا پس از آن جوانان عرب ترغیب شوند به این نیروها بپیوندند و بدین ترتیب تعدادشان افزایش یابد.

وی افزود: این حمایت عربستان اگرچه از طریق نیروهای عربی صورت می‌گیرد اما در راستای پشتیبانی از نیروهای سوریه دموکراتیک در مقابل نفوذ هم‌پیمانان نظام سوریه انجام می‌شود.

در همین حال، یک منبع نزدیک به اداره خودگردان کردهای سوریه به عربی۲۱ گفت که نیروهای قسد با تأمین مالی نیروهای عرب وابسته به خود توسط عربستان موافقت کرده‌اند.

طبق گفته این منبع، نیروهای سوریه دموکراتیک حمایت مالی عربستان را اقدامی نگران کننده نمی‌دانند و آن را حمایت از تشکیلات خود تلقی می‌کنند.

منبع مذکور در ادامه فاش کرد که مقدمات لازم برای نشست مقامات سعودی و آمریکایی در سفر اخیر هیئتی از اداره خودگردان کردها به عربستان فراهم شد.

یک هیئت از اداره خودگردان کردهای سوریه نوامبر گذشت به ریاض سفر کرده بود. در همین راستا، یک منبع آگاه به عربی ۲۱ گفت، این سفر در راستای تمایل عربستان به فعال سازی نقش عشایر عرب برای مقابله با نفوذ روزافزون هم‌پیمانان نظام سوریه انجام شد.

وی اظهار کرد: بودجه طرح آمریکا توسط عربستان تأمین می‌شود و واشنگتن می‌خواهد با بهره گیری از روابط قبیله‌ای میان ریاض و قبایل سوریه، از تشکیلات عربی تحت امر نیروهای سوریه دموکراتیک حمایت کند.

منابع مذکور هیچ‌گونه اشاره‌ای به ارتباط میان حمایت ریاض از نیروهای عربی وابسته به کردهای سوریه با ترکیه و تأثیر این حمایت بر حضور آنکارا در شمال سوریه نکردند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: