کوشنر: به کسی که منتقد آمریکا باشد، کمک نمی‌کنیم

کدخبر: 2345565

داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد، اگر جهان عرب در سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناخت، این درگیری‌ها میان این رژیم و فلسطین رخ نمی‌داد.

داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد، اگر جهان عرب در سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناخت، این درگیری‌ها میان این رژیم و فلسطین رخ نمی‌داد.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با کانال "ام بی سی" مصر گفت: اختلاف اسرائیل و فلسطین از مدت‌ها پیش ادامه داشته است و مصر شجاع بود که توافقنامه صلح با اسرائیل را چند سال پیش امضا کرد.

وی بدون در نظر گرفتن حقوق ملت فلسطین مدعی شد: اگر جهان عرب، اسرائیل را در سال ۱۹۴۸ به رسمیت می‌شناخت، اختلافات، خونریزی‌ها و افراط‌گرایی‌های پس از این تاریخ رخ نمی‌داد و می‌شد از آنها اجتناب کرد.

کوشنر ادامه داد: برای تکمیل روند صلح میان اسرائیل و فلسطین ارائه امتیازات ضروری است و این اقدام به زندگی بهتر بین دو طرف می‌انجامد. طرف اسرائیلی امتیازات بسیاری داد مهمترین آنها این است که با کشور فلسطین، نقشه یا پایتختی در قدس شرقی موافق نبود اما اکنون موافقت کرده است. اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۹۴ با اردن توافقنامه‌ای امضا کرده و نقش عبدالله دوم، پادشاه این کشور را درباره مسجدالاقصی محترم شمردند و "این مسجد در حال حاضر امن است". اسرائیل برای تضمین این امر با اردن همکاری خواهد کرد و آنها موافقت کردند که به مسلمانان برای اقامه نماز در این مسجد اجازه دهند.

وی در مصاحبه با عمرو ادیب در برنامه "الحکایه" در کانال "ام‌بی‌سی مصر" مدعی شد: طرح معامله قرن اقدامی مهم برای ایجاد فضای امن میان دو طرف خواهد بود. فلسطینی‌ها چیزی را که ندیده و از جزئیاتش خبر ندارند، رد می‌کنند اما با این وجود آنها می‌خواهند که کشوری و حاکمیت ارضی داشته باشند و داشتن کشوری مانند مصر، عربستان و آمریکا کار آسانی نیست آنها خواستار کشور هستند اما به روش عجیب و غریب.

کوشنر افزود: فلسطینی‌ها می‌خواهند کشور داشته باشند و آمریکا هم چیزی را که می‌خواهند به آنها داد به همین دلیل باید فراخوان‌ها برای تظاهرات را متوقف کنند و به جهان نشان دهند که جدی هستند به ویژه که آنها طوری وانمود می‌کنند که سال‌هاست قربانی بوده و از حقوق خود محروم شده‌اند به همین دلیل آنچه می‌خواستند به آنها دادیم اما راضی نیستند. رهبری فلسطین کاملا سردرگم است زیرا قبل از این با چنین پیشنهادی مواجه نشده بود.

کوشنر ابراز امیدواری کرد فلسطینی‌ها راه منطق را در پیش بگیرند چراکه طرح معامله قرن از سوی جهان عرب حمایت زیادی می‌شود.

مشاور ترامپ گفت: طرف فلسطینی اگر بخواهد به آنچه برای مردمش بهتر است، برسد باید این طرح را بررسی کند و بگوید که نکاتی در آن وجود دارد که می‌خواهیم امتیاز بیشتری درباره آن بگیریم و باید با اسرائیل بنشینیم و درباره اقدامات بعدی صحبت کنیم. با این وجود کوشنر معتقد است طرحی که آمریکا ارائه کرده یک رویکرد منطقی و عملی است.

وی ادعا کرد: دلیل توجه ما به مسأله فلسطین این است که مردم آن را بهانه‌ای برای سوق دادن جوانان به سمت افراط‌گرایی می‌دانند و ما می‌خواهیم از مردم فلسطین در داشتن زندگی بهتر حمایت کنیم.

داماد ترامپ گفت: کاری که با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و دیگر رهبران کشورهای عربی انجام شد، راهی برای توقف افراط‌گرایی و افراط‌گرایان بود به ویژه که خون‌هایی در این جنگ‌ها ریخته شده که باید متوقف شوند. اگر همان چیزی که قبلاً تکرار کردیم تکرار شود، این توقف صورت نمی‌گیرد. نکته قابل توجه این است که بسیاری از رهبران عرب رهبران فلسطین را تشویق می‌کنند که انعطاف‌پذیرتر بوده و روی چیزی که برای مردمشان بهتر است، تمرکز کنند.

کوشنر مدعی شد: قدس آزاد شده و باز است و هر شخصی خواه یهودی، مسیحی یا مسلمان که مایل به بازدید از آن باشد می‌تواند این کار را انجام دهد و برای همه این مسأله بسیار اهمیت دارد.

وی در این مصاحبه مدعی شد: پایتخت فلسطین در قدس شرقی خواهد بود و اسرائیل با این امر موافقت کرد و اقدامات بسیاری برای تأمین امنیت خود و حمایت از شهروندانش انجام داد.

کوشنر ادامه داد: در این طرح فرضیه‌های مختلفی درباره چگونگی حل و فصل ایمن مسائل و کاهش تعداد ایست‌های بازرسی برای تحرک آزادانه مردم وجود دارد، یکی از تعهدهای بزرگ در طرح معامله قرن مربوط به گذرگاه‌هاست. اگر شهروند فلسطینی باشی دوست خواهی داشت از بالاترین نقطه کشورت به پایین‌ترین نقطه آن تردد داشته باشی. همه ایست‌های بازرسی برداشته خواهند شد. همچنین متعهد شدیم سرمایه زیادی برای تردد ایمن‌تر و آسان‌تر هزینه کنیم.

وی ادعا کرد: طرح صلح آمریکا وضعیت فلسطین را بهتر می‌کند، به تهدید اسرائیل پایان داده و ایجاد مشاغل تجاری، دستیابی به مشاغل بهتر، درآمدهای بالاتر را برای فلسطینی‌ها تضمین کرده و آنها در صلح زندگی خواهند کرد.

مشاور ارشد ترامپ درباره گفت‌وگو با فلسطینی‌ها پیش از اعلام طرح معامله قرن گفت: چهار مرتبه با آنها دیدار کردم و زمان زیادی را با اسرائیلی‌ها گذراندم. فلسطینی‌ها حرف‌های غیرمنطقی زده و از آمریکا انتقاد کردند. ما به کسی که از آمریکا انتقاد می‌کند، کمک نمی‌کنیم. به محض اینکه فلسطینی‌ها از آمریکا انتقاد کردند، گفتیم که تعهدی در قبال شما برای ارائه کمک مالی نداریم و برای همین این کمک را قطع کردیم بعد هم گفتیم اگر می‌خواهید در این مورد مذاکره کنید، ما آماده مذاکره هستیم.

کوشنر گفت: مذاکراتی با رهبران عرب داشتیم و همه آنها چه سعودی‌ها یا رئیس جمهوری مصر یا امیر قطر یا عمان به ملت فلسطین اهتمام دارند. همه آنها ما را تحت فشار می‌گذارند که برای شکستن این رکود اقدامی کنیم به نظرم توانستیم اسرائیل را وادار کنیم با چیزی که قبلا موافق نبود، موافقت کند و این اقدام بزرگی با اسرائیل برای برقراری صلح و پیشنهادی جدی است. کاری که رهبری فلسطین باید انجام دهد این است که در این پیشنهاد و مذاکرات مشارکت کند. رهبری اسرائیل برای ارائه امتیازات جهت برقراری صلح آماده است.

وی گفت، در انتظار پاسخ مثبت فلسطینیان به طرح معامله قرن است. کوشنر طرح ترامپ را واقع بینانه و عملی دانست.

ترامپ روز سه شنبه خطوط اصلی طرح معامله قرن را اعلام کرد که فلسطینی‌ها با آن مخالفت کردند. این طرح شامل تشکیل کشور فلسطین به شکل جزیره‌ای بدون فرودگاه و بندر به پایتختی بخش کوچکی در قدس اشغالی است و طبق آن سراسر قدس پایتخت اسرائیل است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: