قربانی «ثریا و جهان آرا» پیش پای دولت

کدخبر: 2345546

چرا صداوسیما باید به نحوی مدیریت و اداره شود که با یک فشار مقامات دولتی نه تنها برنامه های انتقادی را به تعطیلی بکشاند بلکه بخاطر رعایت مصالح اصحاب آشنای قدرت با فشار به خانواده شهدا و سیاسی کردن ماجرا مساله را بغرنج و حل نشدنی کند.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: پس از ایجاد محدودیت برای برنامه های ثریا و جهان آرا و تغییر شیوه پخش آنها از پخش زنده به ضبطی شدن شخصیت های مختلفی از حجه السلام حسینی امام جمعه کرج تا حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز واکنش های انتقادی نسبت به این اقدام صداوسیما ابراز نمودند. در فضای مجازی نیز فعالان شبکه های اجتماعی اعتراض خود را به محدود شدن این دو برنامه انقلابی اعلام کردند، محدودیتی که طبق تمامی قرائن و شواهد با اعمال فشار آشنای مقامات دولتی در پشت صحنه همراه بوده است.

اما ماجرا خاتمه نیافته و با بیانیه ۱۰۰ خانواده شهید در انتقاد به محدودسازی برنامه های مذکور وارد مرحله جدیدی شد. بیش از ۱۰۰ خانواده‌ شهید، طی بیانیه ای از محدود سازی برنامه‌های انقلابی تلویزیون شدیدا انتقاد کرده و خواستار بازگشت برنامه‌های زنده ثریا و جهان آرا به آنتن تلویزیون شدند .

خانواده های معظم شهدا در بیانیه خود اظهار داشتند: «بدون تردید و به شهادت طیف کثیری از مردم انقلابی، خانواده های شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم، دو برنامه تلویزیونی ثریا و جهان آرا، در طول سالیان متمادی، پرچمداران اصلی دفاع از مبانی و آرمان های اصیل نظام و انقلاب در عرصه های مختلف بوده اند .

تلاش این دو برنامه در احیای فرهنگ شهادت، گفتمان انقلاب و دفاع مقدس، ایثار و عدالت طلبی، تببین غرور آفرین دستاوردهای انقلاب و مبارزه با آفت های گریبانگیر انقلاب، از اشرافیت و تبعیض و بی عدالتی گرفته تا نفوذ در عرصه های تصمیم گیری داخلی و خارجی و ....، تلاشی ستودنی و خستگی ناپذیر بوده است .

اکنون این سوال جدی و نگران کننده مطرح است؛ آنان که باید زبانشان بسته شود، این جوانان معتقد و متعهد به منافع اصیل ملی هستند؟! یا آنان که از تریبون‌های رسمی بارها با تهاجم به اصول و ارکان کشور، اسلام، انقلاب و منافع ملی، دل مومنین و معتقدین به نظام از جمله خانواده های شهدا را خون کرده اند؟ ! »

اما پس از انتشار این بیانیه که اسامی خانواده های شهدا نیز در پایین آن بطور مشخص درج شده بود، محسن مقصودی مجری برنامه ثریا در توییتی اعلام کرد که با خانواده شهدا تماس گرفته اند تا نامه را تکذیب کنند. مقصودی در رشته توییتی نوشت : « موضوع داره جالب میشه! ۱. تماس گرفتن با خانواده های شهدا که بیایید تکذیب کنید نامه حمایت از ثریا و جهان آرا رو. اما با تایید خانواده شهدا، دست شون خالی مونده. بعد هم بعضیا رفتن تو یه کانال تلگرامی یه خبر ساختن و تهمت هایی زدن که آدم خنده اش می گیره ۲. ما البته به درخواست خانواده شهدا از اون کانال شکایت می کنیم. اما شمایی که پشت صحنه هستید از دروغ هایی که می گید شرم نمی کنید! یکی از همان خانواده شهدایی که نامه رو امضا کردن وکالت پرونده رو هم به عهده گرفتن. ۳. تهمت هزینه دویست میلیون برای فشار رسانه ای بر سازمان هم از اون حرفهاست! همون زمانی که پخش زنده ثریا متوقف شد، حقوق بچه های ثریا سه ماه معوق شده بود! و بچه ها برای اجاره خونشون هم لنگ بودن! شرف داشته باشید...»

در ادامه نیز وحید یامین پور مجری سابق برنامه جهان آرا نیز با تایید خبر فشار به خانواده شهدا برای تکذیب نامه در توییتی نوشت: ‌« از خانواده یکی از شهدای گرانقدر هم با من تماس گرفتند و گفتند فردی به نام م.ح.ر از روابط عمومی صدا و سیما زنگ زده و گفته چرا از ثریا و جهان آرا حمایت کردید! تا حالا فکر می‌کردم با مسوولان صدا و سیما اختلاف نظر داریم؛ این حد از رذالت برخی از آنها را تصور نمی‌کردم. شکایت می‌کنیم.»

از آن طرف محمد حسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی صداوسیما نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و بعضی از انتقادات را به مسائل تبلیغات انتخاباتی منسوب کرد و در توییتی نوشت:‌ «پروردگارا رحمتی کن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد. قوت‌م بخش تا نانم را و حتی نامم را برای ایمانم در خطر افکنم. تا از آن‌ها باشم که پول دنیا را می‌گیرند و برای دین کار می‌کنند و نه آن‌ها که نان دین را می‌خورند و برای دنیا کار می‌کنند. از صمیم دل امیدوارم برخی پرده‌دری‌ها و جنجال سازی ها که این روزها می‌بینم و می‌شنوم ارتباطی با تبلیغات انتخاباتی برخی ها نداشته باشد. اگر قرار است برای رسیدن به قدرت (یا هر هدف دیگر) از ابزارهایی استفاده کنیم که مخالفان را برای آن شماتت می کنیم پس چه فرقی‌ست میان ما و آن‌ها؟!»

اما پس از اعلام تمامی حواشی ایجاد شده و اعلام شکایت توسط مجری برنامه ثریا کانال تلگرامی صرفا جهت اطلاع که آن خبر مذکور به نام خانواده شهدا منتشر کرده بود، ضمن پاک کردن آن خبر، در پستی از عوامل برنامه های ثریا و جهان آرا عذرخواهی کرد و نوشت:‌ «پوزش و اعتذار ؛ روز جمعه (11 بهمن) خبری را در مورد برنامه جهان‌آرا و ثریا منتشر کرده بودیم. این خبر که رپورتاژ آگهی بود و در مقابل درج خبر هزینه دریافت کرده بودیم، بعدا متوجه شدیم که صحت نداشت و بلافاصله از کانال حذف شد. بدین وسیله از عوامل زحمت کش و انقلابی این دو برنامه پوزش می طلبیم»

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا نیز در ادامه از تماس مدیر کانال تلگرامی صرفا جهت اطلاع خبر داد و نوشت :‌« بعد از اعلام شکایت، مدیر کانال زنگ زد به حقیر و از عوامل ثریا و جهان آرا و خانواده شهدا، عذرخواهی کرد و ابراز شرمندگی، و‌ گفت این خبر رو کسی براشون فرستاده و پول داده تا کار بشه! پیگیر ماجرا هستیم تا دقیقا مشخص بشه چه کسانی و با چه نیتی هزینه کردن و این خبر دروغ رو منتشر کردن.»

نهایتا فارغ از بررسی مسائل مهمی چون اینکه چه افراد و جریاناتی با دادن پول اکاذیبی را به نام خانواده معظم شهدا علیه برنامه های انقلابی صداوسیما منتشر می کنند، آنچه قابل تامل است، این است که اساسا چرا صداوسیما باید به نحوی مدیریت و اداره شود که با یک فشار مقامات دولتی نه تنها برنامه های انتقادی را به تعطیلی بکشاند بلکه بخاطر رعایت مصالح اصحاب آشنای قدرت با فشار به خانواده شهدا و سیاسی کردن ماجرا مساله را بغرنج و حل نشدنی کند. به راستی چرا سلبریتی هایی که هر روز باید شاهد هتاکی و پرده دری‌شان نسبت به نظام باشیم در بهترین زمان ها برنامه داشته باشند اما تا به جریان انقلابی می رسد همان معدود برنامه هایی که با فشار هم داشته اند باید شاهد محدودیت باشند و بعد از آن هم با این برخوردهای ناصواب روبرو باشند. به راستی قرار است پیش از انتخابات و در این شرایط جنگ نابرابر رسانه ای در مقابل دشمن خارجی، معدود صداهای انقلابی در صداوسیما پیش پای دولتی ها قربانی شوند؟

ارسال نظر: