مسکن مهر نگذاشت پایه پولی کاهش یابد و نقدینگی افت کند

کدخبر: 2345504

محمد زمان‌زاده: اگر مسکن مهر نبود هم پایه پولی افت می‌کرد و هم تورم پایین بود، اما مسکن مهر نگذاشت پایه پولی کاهش یابد و نقدینگی افت کند، چون درآمدهای نفتی بالا بود و این درآمدهای نفتی آن را جبران کرد.

محمد زمان‌زاده امروز در بررسی ابعاد سیاست پولی مسکن مهر با اشاره به اینکه اقشار متوسط بالا از خرید خانه و مسکن باز مانده‌اند، گفت: چگونه مردم و قشر متوسط بتوانند با تحریک مالی و با درآمد خود وارد مسکن بخش مسکن شوند و بخش عرضه هم تحریک شود، در حالی که آنها را رها کردیم و در پروژه مسکن مهر به سمت اقشار ضعیف حرکت کرده‌ایم.

وی گفت: در حالی که قشر متوسط جامعه خانه ندارند، چرا باید برای مسکن مهر خط اعتباری در نظر گرفته شود و به سمت خانه‌دار کردن قشر ضعیف حرکت کنیم، بازار مسکن با طرح مسکن مهر در آن دوره به هم ریخت، یکی از بازارهای مهمی که بخش خصوصی می‌توانست در آن به خوبی فعالیت کند، ولی مسکن مهر با این کار خود بازار مسکن را به هم ریخت و دولت را وارد عرصه ساخت و ساز کرد. در حالی که می‌توانستیم با یک طرحی با این اندازه به صورت دیگری پیش رفته و منافع بیشتری برای کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر به سمت بافت‌های فرسوده رفته بودیم، حداقل الان بافت‌های فرسوده احیا می‌شد، در حالی که دولت به سمت مسکن مهر رفت.

عضو هیأت عملی پژوهشکده پولی بانکی گفت: نقدی که در حال حاضر برای مسکن مهر وجود دارد، شیوه تأمین مالی آن است، این پروژه با این ابعاد و عظمت پایه پولی قرار شد بیاید و از خط اعتباری استفاده کند. در اینجا یک دیدگاه پولی توسعه به وجود آمد، در مقابل مدیریت سیکل‌های تجاری در حالی که در دوره‌های رونق و رکود این گونه است که نگذاریم رکود عمیق‌تر شود و باید دوره‌های رونق را به گونه‌ای رفتار کنیم که ترمز آن را بکشیم.

زمان‌زاده افزود: دیدگاهی که نسبت به مسکن مهر بود، دیدگاه پولی توسعه بود، یعنی ما می‌توانیم در این دیدگاه با پول توسعه ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در آن دوره که مسکن مهر مطرح شد با وفور درآمد نفتی مواجه شدیم، پس باید کاری می‌کردیم. همین شد که با ایجاد خط اعتباری برای مسکن مهر پایه پولی دو برابر شد، به این امید که توسعه‌ای ایجاد کرده باشیم و هم مردم خانه‌دار شده باشند.

عضو هیأت عملی پژوهشکده پولی بانکی خاطرنشان کرد: دوره‌های قبل از احمدی‌نژاد هم تولید نفت پایین بود و هم بدهی ارزی داشتیم، پس تا آمدیم از سال آخر دولت خاتمی که درآمدهای نفتی بالا برود دولت خاتمی به پایان رسید و در آغاز دولت احمدی‌نژاد قیمت نفت سال به سال بالا رفت و به 140 دلار رسید و درآمدهای نفتی در سال 89 به 120 میلیارد دلار رسید. دوره‌ای که نه قبل از آن و نه بعد از آن تکرار نشد.

عضو هیأت عملی پژوهشکده پولی بانکی گفت: اواخر دولت احمدی‌نژاد به دلیل تحریم صادرات نفت افت کرد و قیمت نفت هم پایین آمد، پس اگر کل این روند را نگاه کنیم، می‌بینیم که کل متغیرهای پولی ما تحت تأثیر عملیات بودجه‌ای دولت بود. پس اگر درآمد نفتی مناسب بود، رشد پایه پولی ایجاد شد و بالعکس باعث شد که کسری بودجه ایجاد شود.

زمان‌زاده گفت: درآمدهای نفتی که بالا رفت پایه پولی کشور به دلیل مسکن مهر دو برابر شد، به هر حال دولت درآمدهای نفتی را تبدیل به ریال کرده و به اقتصاد پمپاژ می‌کرد. پس از اگر آن دوره درآمدهای نفتی بالا نبود پایه پولی از آن عدد بالاتر می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: پس اگر مسکن مهر نبود هم پایه پولی افت می‌کرد و هم تورم پایین بود، اما مسکن مهر نگذاشت پایه پولی کاهش یابد و نقدینگی افت کند، چون درآمدهای نفتی بالا بود و این درآمدهای نفتی آن را جبران کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: