ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد؟

کدخبر: 2345495

افرادی که علائمی شبیه به آنفلوآنزا داشته باشند و در ۱۴روز اخیر سفر به چین یا مراوده با مسافران چینی داشته‌اند، به‌عنوان مورد مشکوک باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

حدود یک ماهی می‌شود که در فضای مجازی، اخبار و نشریات، زمزمه‌هایی از شیوع یک نوع ویروس جدید به نام کرونا ویروس وجود دارد؛ ویروسی که در کشور چین شیوع پیدا کرد و اخبار حاکی از آن است که به سرعت در حال گسترش است. این بیماری از مرز کشورهای زیادی عبور کرده اما خوشبختانه هنوز در کشور ما موردی مشاهده نشده است. البته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرده این ویروس دیر یا زود وارد کشور ما می‌شود و همین خبر باعث ترس و نگرانی زیادی شده است. گزارش ما از نحوه برخورد و اظهارات مسوولان بهداشت در رابطه با ویروس کروناست.

ویروس کرونا هرچند آمار مرگ و میر زیادی ندارد اما این روزها به مهم‌ترین تهدید در حوزه سلامت تبدیل و باعث نگرانی مردم شده است. این موضوع به قدری مهم است که هیأت دولت در این‌باره تشکیل جلسه داد. افراد و مسوولان زیادی تا به امروز در مورد این بیماری اظهار نظر کرده اند.

«محمدمهدی گویا»، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با اخبار ضدونقیض فضای مجازی در رابطه با ویروس کرونا گفت: «آنچه در فضای مجازی در خصوص این ویروس منتشر می‌شود با فضای حقیقی بسیار متفاوت است.»

وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر این بیماری نسبت به ویروس سارس و مرس کمتر است، افزود: «برخلاف آنچه شایع شده و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نه در عراق و نه در پاکستان این ویروس وارد نشده و صحت ندارد و فقط در امارات وجود این ویروس اثبات شده است.» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه این بیماری شبیه آنفلوآنزاست، گفت: «تا زمانی که دقیقا آزمایش اثبات نکرده که ویروس کروناست، بهتر است در محافل عمومی در این خصوص دقیق‌تر صحبت کنیم.» گویا با اشاره به انتشار فیلم‌های مختلف در خصوص این بیماری در فضای مجازی، تاکید کرد: «این ویروس دستگاه تنفس را درگیر کرده و علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارد و عمدتا کسانی که دچار این بیماری شده‌اند، سن بالایی داشته یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند نارسایی قلبی، تنفسی و دیابت داشته‌اند.»

ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد

ویروس کرونا هنوز وارد کشور ما نشده است اما نمی‌توانیم آسوده خاطر باشیم که هیچ‌وقت از مرزهای ما عبور نخواهد کرد چرا که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه به جای ایجاد نگرانی در بین مردم باید از بزرگ‌کردن این بیماری در ذهن مردم جلوگیری کنیم، گفت: «این ویروس وارد ایران خواهد شد و هیچ‌مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه ورود این ویروس را نمی‌دهد، حرف غیرعلمی زده است. در کشور ما هم اگر موردی را مشاهده و تأیید کنیم بلافاصله اعلام می‌کنیم و نیازی به پنهان‌کردن آن نیست.»

او اعلام کرد: « تاکنون ۶ مورد مشکوک ابتلا به این ویروس از استان‌های مختلف گزارش شده که همگی آنها منفی بوده است. این عفونت درمان و داروی خاصی ندارد. اکنون بیمارستان‌های خاصی در تمامی استان‌ها و نیز چند بیمارستان در تهران در این خصوص در نظر گرفته شده است و حتی بیمارستان خصوصی را نیز در این رابطه در نظر گرفته‌ایم.» گویا با بیان اینکه دو مورد مشکوک به کرونا که در تبریز بستری بودند، جواب آزمایش‌شان منفی بوده است، افزود: امروز مشخص شد که این دو نفر مبتلا به آنفلوآنزای نوع B‌ هستند.

استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: «شستن دست‌ها بسیار موثر است و اگر فردی مبتلا به این ویروس شد و به وسیله‌ای دست بزند، احتمال انتقال به دیگر افراد وجود دارد. گویا تصریح کرد: «استفاده از ماسک تاثیری در جلوگیری از ابتلا به این ویروس ندارد چراکه زدن ماسک مربوط به کادر پزشکی است که با بیماران تماس مستقیم دارند و استفاده مردم در خیابان‌ها و معابر تاثیری در جلوگیری از ابتلا ندارد و ما هیچ‌وقت استفاده از ماسک را به مردم توصیه نمی‌کنیم.»

مسافران به کشورهای همسایه مراقب باشند کشورهای همسایه ما درگیر کرونا ویروس شده‌اند و این خبر باعث می‌شود بیشتر دست و دل‌مان بلرزد چراکه رفت‌وآمد به این کشورها و از طریق مرزهای زمینی کنترل کمتری دارد. کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی نوشت: «ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب‌الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد، لکن هیچ‌کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.»

وی در این خصوص گفت: «از آنجا که موارد ابتلا به کرونا در کشور امارات و اقلیم کردستان قابل مشاهده است و برخی کشورهای اطراف ما از نظام شناسایی قوی برخوردار نیستند و در کشور عربستان نیز مواردی از ابتلا مشاهده شده است؛ به افرادی که قصد سفر به این کشورها را دارند، توصیه می‌شود نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.» جهانپور می‌گوید: «دشواری بیماری کرونا در دوره نهفتگی آن است. ما چند نمونه مشکوک از این بیماری در کشور مشاهده کردیم که خوشبختانه جواب آزمایش تمام این موارد منفی بود.» او ادامه می‌دهد: «به دلیل دوران نهفتگی بیماری امکان رصد گردشگران و مسافران چینی وجود ندارد.» او ادامه می‌دهد: «کشورها به ترتیب آمریکا، کانادا، استرالیا، کره‌جنوبی، ویتنام و ژاپن درگیر این بیماری شده‌اند و اصلا بعید نیست این بیماری وارد کشور ما هم شود؛ اما در حال حاضر یک مورد هم مشاهده نشده است.»

جهانپور از مراوده با پزشکان چینی و اطلاع از آخرین دستاوردهای آنها اینطور می‌گوید: «لازم نیست ما با پزشکان چینی در ارتباط باشیم. آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کند، ما می‌پذیریم و برای ما ملاک خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «تمام مراکز بهداشت آماده هستند و آموزش دیده‌اند.

افرادی که علائمی شبیه به آنفلوآنزا داشته باشند و در ۱۴روز اخیر سفر به چین یا مراوده با مسافران چینی داشته‌اند، به‌عنوان مورد مشکوک باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند و تحت مراقبت‌های خاص قرار بگیرند.» او ادامه می‌دهد: «لازم نیست در بیمارستان بخش جداگانه یا پرسنل جداگانه‌ای در نظر بگیریم چرا که هنوز بیماری در کشور ما رویت نشده است.»

فضای مجازی فرصت خوبی برای اظهار نظر مستقیم مسوولان است. «سعید نمکی» وزیر بهداشت هم در توییتی در رابطه با ویروس کرونا گفت: «با پیگیری‌های مکرر و همراهی وزارت امور خارجه بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان که نگران وضعیت آنها بودیم، با تدبیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند و برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسب تحت نظر قرار گرفته و با مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد.» وی همچنین شب گذشته از توقف پروازها بین ایران و چین خبر داد.

«صبح نو»

ارسال نظر: