افغانستان ۳۴ درصد نیاز کالایی خود را از ایران تامین می‌کند

کدخبر: 2345493

سخنان اخیر حسن روحانی در مورد برگزاری انتخابات الکترونیکی که با طعنه به دولت افغانستان همراه بود؛ موجی از انتقادات از رئیس‌جمهور را در فضای مجازی ایران و افغانستان ایجاد کرده است.

سخنان اخیر حسن روحانی در مورد برگزاری انتخابات الکترونیکی که با طعنه به دولت افغانستان همراه بود؛ موجی از انتقادات از رئیس‌جمهور را در فضای مجازی ایران و افغانستان ایجاد کرده است. همچنین انعکاس این خبر با استقبال ویژه رسانه‌های بیگانه به‌ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان BBC فارسی، صدای آمریکا، یورونیوز و رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی معاند روبرو شده است.

به‌نظر‌می‌رسد با توجه به روابط اقتصادی گسترده ایران و افغانستان، اظهارات این‌چنینی می‌تواند حساسیت‌ها در افغانستان علیه کشورمان را برانگیزد که این امر خود در روابط تجاری نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

اما اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درحالی صورت می‌گیرد که با همه کارشکنی‌های اروپایی‌ها در برجام و بی‌تفاوتی دولت به آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۰ سال اخیر افغانستان به‌طور میانگین ۲۵ تا ۳۵ درصد نیاز بازار کالایی خود را از کالاهای ایرانی تامین کرده است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ نیز صادرات دو میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلاری ایران به افغانستان‌، ۲/۴ برابر کل صادرات یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلاری ایران به کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است. قابل ذکر است تجربه پروژه اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق به خوبی نشان می‌دهد که اظهارات نسجیده این‌چنینی می‌تواند با تحریک احساسات عمومی، زمینه و جو روانی منفی علیه کالاهای ایرانی در افغانستان را فراهم کند که بیش از هر اتفاق دیگری خوشایند آمریکایی‌ها است.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: