از حمله موشکی به عین الاسد و سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان تا حمله به آرامکو و آزادی خان طومان

کدخبر: 2345339

پس از ترور ناجوانمردانه و بزدلانه سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یاران همراهشان توسط نیروهای تروریست آمریکایی در فرودگاه بغداد، تحولات جدید در منطقه به طرز چشمگیری با سرعت در حال وقوع است. تحولاتی که مسیر و جهت آن نشانگر تغییر نظم کنونی در منطقه غرب آسیا می باشد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: پس از ترور ناجوانمردانه و بزدلانه سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یاران همراهشان توسط نیروهای تروریست آمریکایی در فرودگاه بغداد، تحولات جدید در منطقه به طرز چشمگیری با سرعت در حال وقوع است. تحولاتی که مسیر و جهت آن نشانگر تغییر نظم کنونی در منطقه غرب آسیا می باشد.

سیلی سخت ایران به آمریکا؛ حمله موشکی به عین الاسد

اولین واقعه سیلی سخت جمهوری اسلامی به نیروهای تروریست آمریکایی در عراق بود. شامگاه روز چهارشنبه ۱۸دی ماه وعده‌ی انتقام سخت سپاه با شلیک ۱۳موشک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد آغاز شد.

این حمله منجر به کشته شدن و زخمی شدن تعدادی از نیروهای تروریست آمریکایی شد اما «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «مارک اسپر»، وزیر دفاع و «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه این کشور به همراه شماری از دیگر مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند هیچ آمریکایی در این حمله کشته یا زخمی نشده است.

وزارت دفاع آمریکا از آن زمان به بعد، به صورت تدریجی و قطره‌چکانی هم زخمی شدن شمار بیشتری از نظامیان بر اثر حمله به عین‌الاسد را پذیرفته و هم جدی‌تر بودن نوع جراحت‌ها را.

وزارت دفاع آمریکا در نخستین اعتراف گفته بود که ۱۱ نظامی آمریکا بر اثر حمله نظامی ایران به «آسیب ملایم مغزی» (concussion) مبتلا شده‌اند. پنتاگون جمعه هفته گذشته پذیرفت که ۳۴ نفر به «ضربه مغزی» (که نوع جدی‌تری از جراحت جنگی محسوب می‌شود) دچار شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا که در ابتدا اساسا منکر کشته و زخمی شدن نیروهای خود می شد و سپس ۱۱نظامی و بعد از آن ۳۴نفر را پذیرفت حالا در بیانیه جدید شمار تلفات انتقام موشکی ایران از آمریکا را افزایش داده است

به نوشته وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد ۵۰ نفر از پرسنل آمریکا به «آسیب ملایم مغزی » (concussions) و «ضربه مغزی» (traumatic brain injuries) دچار شده‌اند.

«توماس کمپ‌بل»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «تا به امروز ۵۰ نفر از نظامیان آمریکا مبتلا به ضربه مغزی (TBI) تشخیص داده شده‌اند.» مقام‌های پنتاگون به سی‌ان‌ان گفته‌اند شمار تلفات ممکن است همچنان تغییر کند.

خروش میلیونی عراق: آمریکا گم شمو بیرون

پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، روز جمعه راهپیمایی عظیم و میلیونی مردم عراق با محوریت و شعار « آمریگا گشمو بیرون» ، «خارج شوید تا زنده بمانید» برگزار شد. حضور میلیونی که تحلیل گران آن را یادآور انقلاب مردم عراق در ۱۹۲۰ ( ثوره العشرین)جهت اخراج نیروهای اشغالگر انگلیسی از عراق خواندند و در شبکه های اجتماعی هشتگ # ثوره _ العشرین _ الثانیه را داغ کردند. راهپیمایی عظیمی که طی ده های گذشته در تاریخ کشور عراق بی سابقه بوده است، از سلایق مختلف سیاسی و مذاهب و ادیان گونان از شیعیان تا سنی ها و مسیحی ها همه آمده اند بودند تنها با یک محور و شعار آن هم اخراج نیروهای تروریست آمریکایی از عراق.

«صفا التمیمی» سخنگوی گردان‌های «سرایا السلام» با حضور در این مراسم، به المیادین گفت: «تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد است و تمام فضاهای میدان [التحریر] پر شده است... چیزی که امروز رخ می‌أهد، همه‌پرسی جمعی در مخالفت با حضور آمریکایی است.»

التمیمی تهدید کرد اگر «نیروهای اشغالگر آمریکایی» عراق را ترک نکنند، گام‌های دیگری برای اخراج آنها برمی‌دارند .

در این مراسم پلاکاردهای ضد آمریکایی و آدمک‌های به‌دار آویخته‌شده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در دست تظاهرات‌کنندگان عراقی به چشم می‌خورد .

«نعیم العبودی»، عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق هم در حاشیه تظاهرات بزرگ امروز گفت موضع همه عراقی ها در مخالفت با حضور اشغالگران در کشورشان یکپارچه است .

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق تظاهرات امروز، در بیانیه‌ای از دولت بغداد خواست تا تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را ببندد . صدر تأکید کرد: «اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و دشمن برخورد خواهد شد.»

«ریان الکلدانی» دبیر کل جنبش مسیحی «بابلیون» (زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی عراق) در حمایت از این تظاهرات گفت: «تمام اقشار مردم عراق امروز علیه حضور آمریکایی‌ها قیام کردند.»

ساقط شدن هواپیمای آمریکا با ۸۵ کشته در افغانستان

دوشنبه ۷ بهمن ماه یک هواپیمای نظامی نیروهای تروریست آمریکایی در غزنی افغانستان توسط نیروهای طالبان مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد. طالبان با صدور بیانیه‌ای سقوط این هواپیما را تأیید و اعلام کرد که تمام سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند. به گفته طالبان، این هواپیما حامل چندین افسر بلندپایه آمریکایی بوده است . «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با تایید سقوط هواپیمای ارتش آمریکا در غزنی، آن را جزیی از عملیات این گروه علیه آمریکا در افغانستان خواند. در این سقوط تعدادی از فرماندهان ارشد سیا و ارتش آمریکا کشته شدند . نصرت رحیمی سخنگوی وزارت کشور افغانستان با تایید این سقوط گفت که این هواپیما ۸۵سرنشین داشته است که همگی کشته شده اند.

کشته شدن آیت الله مایک؟

از روز سه‌شنبه همزمان با سقوط یک فروند هواپیمای اطلاعاتی-نظامی آمریکا در افغانستان، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ یکی از مقام‌های ارشد آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است .

به ادعای این گزارش‌ها، «مایکل دی آندریا» که گفته می‌شود مسئول پرونده ایران در سیا است، یکی از سرنشینان هواپیمای «E11-A» در ولایت «غزنی» افغانستان بوده و در جریان این سقوط کشته شده است

.

هرچند آمریکا تاکنون در مورد تعداد سرنشینان این هواپیما و هویت آن‌ها سکوت کرده، یک مقام ناشناس آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها کشته شدن دی‌ آندریا در این حادثه را تکذیب کرده است . این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با شبکه «وی‌او‌اِی» مدعی شده است که این گزارش‌ها «بازتولید پروپاگاندای طالبان» است .

هنوز خبر دقیق و قطعی از کشته شدن مایکل دی آندریا مخابره نشده است و سیاست آمریکا نیز پنهان کاری و لاپوشانی کشته های خود می باشد. اگر کشته شدن مایکل در سرنگونی هواپیمای ارتش آمریکا واقعیت داشته باشد، ایالات متحده، یکی از کارآمدترین و باتجربه‌ترین مدیران سیا را از دست داده است.

ساقط شدن بالگرد آمریکایی در افغانستان

پس از ساقط شدن هواپیمای نیروهای آمریکایی در ولایت غزنی، یک بالگرد ارتش در جنوب شرق افغانستان نیز در حمله طالبان هدف قرار گرفت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه تازه‌ای اعلام کرد که ساعتی قبل اعضای طالبان یک بالگرد ارتش افغانستان را در نزدیکی شهرستان «شرنه» در ولایت پکتیکا هدف قرار داده است . وی اظهار داشت که تمام سرنشینان این بالگرد کشته شده‌اند .

انهدام دو جنگنده آمریکایی در فردوگاه قندوز

ذبیح الله مجاهد"سخنگوی طالبان مدعی انهدام دو فروند جنگنده در بمباران فرودگاه قندوز توسط این گروه شد.

طالبان عصر چهارشنبه به فرودگاه قندوز چند راکت شلیک کردند که منجر به تخریب دو فروند جنگنده آمریکایی و کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر انجامیده است.

آزاد سازی ۲۵۰۰ کیلومتر از اراضی توسط یمنی ها/ حمله مجدد به آرامکو

جبهه نهم در شرق صنعا یمن از هفته گذشته شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش یمن و نیروهای دولت مستفی است. درگیری‌هایی که با یک حمله نیروهای دولت مستعفی آغاز شد اما این حمله با پاسخ سخت نیروهای مسلح یمن به شکست انجامید و مناطق زیادی در این منطقه به دست ارتش یمن افتاد.

نیروهای یمنی در یک پاتک موفق به پاکسازی تمام مناطق در جبهه «نهم» و وارد کردن خسارت‌های بسیار زیاد جانی و تجهیزاتی به دشمن شدند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «نیروهای ما در پی فروپاشی نیروهای دشمن به پیشروی خود تا غرب شهر مأرب ادامه دادند و چند شهر در استان‌های مأرب و الجوف را آزاد کردند . در عملیات «البنیان المرصوص» ۲۵۰۰ کیلومتر مربع آزاد شده است . در این عملیات هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی یا اسیر شده‌اند و ۱۷ تیپ نظامی و ۲۰ گردان نیروهای ائتلاف سعودی از بین رفته است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد :«دو تیپ در منطقه به اصطلاح سوم از صرواح به سمت مأرب و سه تیپ در منطقه به اصطلاح ششم در الجوف نابود شدند.»

یحیی سریع گفت: «با تعداد زیادی موشک و پهپاد شرکت آرامکو در جازان، فرودگاه ابهاء و پایگاه خمیس مشیط و اهداف حساس دیگر در عمق سعودی هدف گرفته شد.»

آزادی خان طومان در سوریه

نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن بعد از درگیری‌های سنگین با گروهک تروریستی جبهه النصره، وارد شهرک خان‌طومان در استان ادلب سوریه شدند . شبکه خبری المیادین اعلام کرد ارتش سوریه و متحدانش پس از درگیری با جبهه النصره این منطقه را به کنترل کامل خود درآوردند .

ارتش سوریه از هفته گذشته همزمان با پیشروی‌ در ادلب عملیات‌هایی را هم در غرب و جنوب استان حلب برای پاکسازی این مناطق از تروریست‌ها انجام می‌دهد تا طبق مفاد آتش‌بس جاده بین المللی حلب به حماه را تحت کنترل داشته باشد.

خان طومان در ۴۰ کیلومتری حلب و دروازه غربی شهر حلب واقع شده؛ این منطقه همان جایی است که در سال ۲۰۱۶ تروریست های داعش با نقض آتش بس به مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت حمله کردند.

سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی این رژیم در منطقه بیت لحم، واقع در کرانه باختری فلسطین خبر دادند. شبکه المیادین لبنان به نقل از این رسانه‌ها چهارشنبه (نهم بهمن) گزارش داد که هواپیما در نزدیکی بیت لحم سقوط کرده و آتش گرفته است.

آتش گرفتن یک نفتکش در سواحل شارجه

اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس گفته که یک کشتی نفتکش در شمال غرب شارجه دچار آتش‌سوزی شده است. این نهاد، از ارائه اطلاعات بیشتر درباره این حادثه خودداری کرده است.

اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس گفته که یک کشتی نفتکش در شمال غرب شارجه دچار آتش‌سوزی شده است. این نهاد، از ارائه اطلاعات بیشتر درباره این حادثه خودداری کرده است.

پایگاه نشنال امارات اطلاعات زیر را در خصوص این نفتکش منتشر کرده است:

این نفتکش ساعت ۱۶:۰۰ به وقت محلی دچار سانحه شد. نفتکش هنگام سانحه بین شارجه و جزیره ابوموسی قرار داشته است.

تعداد سرنشین‌ها هنوز مشخص نیست. این کشتی از حدود یک ماه پیش در منطقه حضور داشته است.

گارد ساحلی امارات به سرنشین‌ها کمک‌رسانی کرده اما هنوز مشخص نیست آیا فردی بر اثر آتش‌سوزی دچار جراحت شده است یا خیر.

اطلاعاتی درباره اینکه آتش‌سوزی در نفتکش مهار شده یا خیر در دست نیست.

این سومین کشتی است که ظرف دو هفته گذشته دچار حریق شده است.

منطقه غرب آسیا شاهد تحولات جدیدی خواهد بود، و باید منتظر اقدامات گروه های مقاومت در عراق و لبنان و فلسطین نیز ماند...

حجم ویدیو: 1.05M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30 دانلود ویدیو
ارسال نظر: