روز شهادت سردار سلیمانی روز جهانی مقاومت در تقویم کشور ثبت شد

کدخبر: 2345327

سیزدهم دی‌ماه مصادف با روز شهادت سردار سلیمانی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد که در تقویم کشور ثبت خواهد شد.

در خبری که عصر امروز در پایگاه خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافت، موضوع ثبت ۱۳ دی به عنوان روز جهانی مقاومت از سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نقل شد.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی در ابتدای جلسه با اشاره به تشکیل ستاد فوق گفت: هدف از برپایی ستاد این است که با استفاده از وجوه مختلف شخصیت شهید سلیمانی بتوان با هم‌افزایی و انسجام در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، سینمایی و رسانه‌ای آثاری خلق کرد که به الگوسازی در مورد این شهید والامقام امیدوار بود.

وی ادامه داد: برای کار در این حوزه‌ها باید هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی کرد، بخشی از برنامه‌ها به صورت خودجوش در فاز کوتاه‌مدت تا چهلم ایشان تولید و یا در حال تولید است، اما باید برنامه‌های میان‌مدت را از زمان اربعین شهادت ایشان به مدت یکسال کلید زد و در فاز بلندمدت نیز برنامه‌هایی برای سالیان طولانی تنظیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه سینما می‌توان فیلم‌های کوتاه، بلند، مستند و انیمیشن را در قالب برنامه کوتاه‌مدت مدنظر قرار داد. همچنین در حوزه ادبیات باید به سمت شعر، مستندنگاری، داستان کوتاه و بلند رفت، در بخش هنری نیز بدون کار سفارشی باید اقدامات را پیش برد، همچنین در حوزه طراحی و لباس می‌توان سبک زندگی درست را به جامعه تزریق کرد. صالحی خاطرنشان کرد: در حوزه مطبوعاتی هم در داخل و هم در خارج اقدامات ویژه‌ای انجام شده که البته باید ادامه داشته باشد، در کنار فضای مطبوعاتی نباید از فضای مجازی غافل شد، زیرا فضای مجازی دارای پتانسیلی است که ضمن تولیدات خاص خود می‌تواند در هریک از حوزه‌های ذکر شده فعالیت کند.

استمرار اطلاع‌رسانی درست از کارکردهای قبل و بعد از شهادت سلیمانی یک ضرورت است

در ادامه این جلسه محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی نیز با بیان اینکه مخاطب‌شناسی موضوع مهمی است که نباید فراموش شود، گفت: پرداختن به موضوع ایران، انقلاب اسلامی، محور مقاومت مناسبات ایران و عراق، مبارزه با آمریکا، بازخوانی ماجرای داعش، مدافعان حرم، سپاه پاسداران و تعادل و همبستگی ملی حول شخصیت شهید سلیمانی اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: استمرار اطلاع‌رسانی و پرداختن درست به کارکردهای قبل و بعد از شهادت سلیمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

روز شهادت سردار سلیمانی به عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد

سید محمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه این جلسه تصریح کرد: سیزدهم دی‌ماه مصادف با روز شهادت سردار سلیمانی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد که در تقویم کشور ثبت خواهد شد.

موالی‌زاده بیان کرد: به منظور ارتقاء فرهنگ شهادت با الگوبرداری از شخصیت شهید سلیمانی پیشنهاد می‌شود مؤلفه‌های مکتب سلیمانی تبیین و در قالب یک بیانیه در اربعین این شهید منتشر شود.

برگزاری آئین بزرگداشت سردار سلیمانی همزمان با ۲۲‌ بهمن در تمام پایگاه‌های بسیج

در ادامه این جلسه سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین گفت: ۲۲ بهمن در کلیه پایگاه‌های مقاومت بسیج سراسر کشور، ۲۴ بهمن در کرمان و ۲۷ بهمن در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آیین‌های بزرگداشت شهید سلیمانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه اقدامات نمادین نیز با توجه به در پیش بودن جشنواره‌های بزرگ و فراگیر فجر اگر بتوانیم به نام شهید سلیمانی آثاری را تولید و برجسته‌سازی نماییم برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

سردار آزادی ابراز داشت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «شهادت شهید سلیمانی و سیلی زدن به دشمن دو ایام‌الله هستند» پیشنهاد می‌شود به همین مناسبت هفته مقاومت داشته باشیم. به عبارتی دیگر تبیین مکتب مقاومت در اولویت کارها قرار گیرد.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: تقویت سرمایه‌های اجتماعی از طریق خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به نیت شهید سلیمانی می‌تواند تأثیرات خوبی به همراه داشته باشد.

سکه نابودی داعش به نام شهید سلیمانی ضرب شده است حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در ادامه این جلسه اظهار داشت: باید برنامه‌ها و فعالیت‌ها را به دو صورت کوتاه‌مدت تا اربعین شهید سلیمانی و بلندمدت در قالب ستاد دائمی تفکیک کرد.

وی اضافه کرد: جایزه ویژه جهاد و مقاومت در جشنواره فیلم فجر امسال در نظر گرفته شده و در اختتامیه به فیلمی که به این موضوع پرداخته است جایزه ویژه تعلق می‌گیرد.

انتظامی تصریح کرد: سکه نابودی داعش به نام شهید سلیمانی ضرب شده است ‌باید مراقبت شود دیگران آنرا مصادره نکنند.

برپایی مسابقات دانش‌آموزی با موضوع سردار سلیمانی

در ادامه علی رمضانی نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز زمینه و بستر مناسبی برای انجام اقدامات تبیینی در آموزش و پرورش است و از همه دستگاه‌ها درخواست داریم از این ظرفیت استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در مسابقات دانش‌آموزی که ۸ میلیون نفر شرکت دارند موضوع شهید سلیمانی برجسته‌سازی شده است. همچنین در ۱۶ بهمن شاهد برگزاری ۴۰ هزار برنامه در مدارس خواهیم بود که یکی از بخش‌های آن شهید سلیمانی است. در آینده نزدیک شاهد تولید آثار فرهنگی هنری فاخری برای شهید حاج قاسم سلیمانی خواهیم بود

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ادامه این جلسه بیان داشت: هنرمندان برای تولید اثر در راستای پاسداشت شهید سلیمانی برانگیخته شدند و در آینده شاهد تولید آثار مهمی در این زمینه خواهیم بود. وی افزود: پیشنهاد می‌شود از هنرمندان پیشگامی که اقدام به خلق اثر نمودند قدردانی شایسته به عمل آید.

کارگاه تصویرسازی و اجرای ۱۰تئاتر ویژه سردار سلیمانی در جشنواره‌های فجر

در ادامه این جلسه حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فرآیند برگزاری جشنواره تئاتر فجر ۱۰ عنوان نمایش ویژه سردار سلیمانی که مراحل تولید آن تمام شده است به اجرا درخواهد آمد. سفارش ۱۰ عنوان دیگر نمایش هم داده شده که تلاش می‌شود تا اربعین شهید سلیمانی آماده شود.

وی ادامه داد: در حوزه شعر و موسیقی ۱۰ عنوان آماده است که شاهد اجرای آن خواهیم بود. همنچنین با شناسایی و گردآوری آثار تولیدی مرتبط با سردار سلیمانی از هنرمندان پیشگامی که اقدام به خلق اثر هنری کرده‌اند قدردانی می‌شود.

قبادی ابراز کرد: در جشنواره تجسمی فجر نیز علاوه بر برپایی کارگاه تصویرسازی سردار سلیمانی نمایشگاه عکس این شهید والامقام هم دایر خواهد شد.

اختصاص بخش ویژه جشنواره رسانه‌های دیجیتال به سردار سلیمانی

محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این جلسه گفت: طرح شکایت از اینستاگرام به خاطر حذف و مسدود کردن صفحات کاربرانی که در خصوص شهید سلیمانی پست به اشتراک گذاشته‌اند با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: بخش ویژه جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز به شهید سلیمانی اختصاص می‌یابد.

برنامه‌ریزی درست برای حرکت‌های خودجوش مردمی به سمت تولید آثار فاخر برای سردار سلیمانی

در بخش پایانی این جلسه همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیزش تولید آثار برای شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز و گروه‌های خودجوش مردمی در این مسیر قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی درست حرکت‌ها خودجوش مردمی را به سمت و سوی تولید آثار فاخر سوق داد تا شاهد تولید آثار کم محتوا نباشیم.

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد به منظور تجمیع فعالیت‌ها و انسجام‌بخشی به برنامه‌ها تا بازه زمانی اربعین شهادت سردار سلیمانی تمامی دستگاه‌های همکار و عضو تا حداکثر تاریخ ۱۷/۱۱/۹۸ اقدامات و برنامه‌های اجرا شده و در دست اقدام خود را به ستاد ارسال نمایند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: