«سریر» و «سروش» نسل بعدی ماهواره‌برهای ایرانی

کدخبر: 2345251

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع گفت: سریر و سروش نسل بعدی ماهواره‌برهای ایرانی خواهند بود.

سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در گفتگویی تلویزیونی در خصوص دستاوردهای فضایی کشور اظهار داشت: در حال حاضر فناروی فضایی بالای ۴۰۰ میلیارد دلارگردش اقتصادی دارد که ۳۰۰ میلیارد‌ آن در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و برای دستیابی به این فناوری باید صنایعی که پایه آن هستند را توسعه داد.

وی با بیان اینکه در صنعت فضایی دو موضوع ماهواره و ماهواره‌بر وجود دارد، اظهار داشت: فناوری پرتاب و پایگاه پرتاب در اختیار ۵-۶ کشور دنیا و ما قرار دارد که توانسته ایم پایگاه‌های فضایی و پایگاه پرتاب حضرت امام(ره) در سمنان را توسعه دهیم که البته بیشتر نیز قابل توسعه است.

حسینی گفت: در حال حاضر ۲ هزار ماهواره عملیاتی در فضا وجود دارد که این تعداد متعلق به ۹۲ کشور است؛ البته تنها ۵۸ کشور توان ساخت ماهواره را دارند که از میان این ۵۸ کشور تنها ۱۰ کشور و رژیم صهیونیستی توان پرتاب ماهواره دارند چراکه پرتاب ماهواره پیچیدگی زیادی دارد.

هزینه پرتاب سیمرغ ۳.۵ میلیون دلار است

سخنگوی گروه فضایی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با اشاره به جزئیات پرتاب ماهواره بر سیمرغ، تاکید کرد: برای پرتاب سیمرغ قراردادی که با سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره ظفر داریم،‌ حدودا ۳.۵ میلیون دلار است در حالی که اگر با کشور دیگری قرارداد ببندید،‌ به شرطی که شرایط سیاسی اجازه دهد و صف پرتاب وجود نداشته باشد چراکه در حال حاضر صف پرتاب در دنیا تا سال ۲۰۲۲ پر است، هزینه بیشتری صرف خواهد شد.

وی افزود: ادبیات هزینه های پرتاب ماهواره در دنیا،‌ کیلوگرم ماهواره بر دلار است، هزینه پرتاب برای سیمرغ برای هرکیلوگرم ماهواره ۱۵ هزار دلار است؛ که این در دنیا نرمال است. سیمرغ ماهواره تا ۲۵۰ کیلوگرم را می تواند در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد.

حسینی با بیان اینکه هزینه های ما زیر میانگین جهانی است، ادامه داد: برای ماهواره برهایی که داریم توسعه می‌دهیم،‌ این رقم به زیر ۱۰ هزار دلار خواهد آمد. برای یک ماهواره سنجشی در یکی از کشورها، قراردادی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار بسته شده است.

«سریر» و «سروش» نسل بعدی ماهواره‌برهای ایرانی/ ماهواره‌برها سوخت جامد می‌شوند

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه در ابتدای مسیر توسعه فناوری ماهوراه بر هستیم، گفت: ورژن بعدی ماهواره‌برهای ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینه‌های پرتاب هستیم، عنوان کرد: ماهواره‌بر سریر حدود ۳۵ متر طول خواهد داشت،‌ قطر آن نیز مانند سیمرغ ۲.۴ متر خواهد بود که بدنه آن به صورت یکپارچه تا بالا خواهد بود.

حسینی در عین حال تاکید کرد که قطر ماهواره بر سروش ۴ متر خواهد بود.

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه منطق ما منطق تحقیقاتی است، ادامه داد: ماهواره‌برسیمرغ تا کنون ۲ پرتاب تحقیقاتی داشته است و ما در این ماهواره بر هم در فاز پرتاب تحقیقاتی هستیم. البته در مرحله پرتاب، ماهواره تحقیقاتی هم روی ماهواره‌برها نصب کردیم تا خود ماهواره هم تست شود؛‌البته پرتاب آینده هم یک پرتاب تحقیقاتی خواهد بود.

تشریح ویژگی‌های پایگاه فضایی امام خمینی(ره)

وی در خصوص ساختار پایگاه فضایی امام خمینی نیز، اظهار داشت: اولین بخش این پایگاه سکوی برج پرتاب و سکوی متحرک است که موناژ ماهواره در آن انجام می‌شود، ۱۱۰۰ تن وزن این برج و ۴۵ متر طول آن است. بخش دیگر سایت مرکز کنترل فرماندهی است که درجریان پرتاب ماهواره ۵ استان درگیر می‌شوند و کل کنترل فرآیند از همین مرکز به صورت متمرکز انجام می شود. سایت سوم هم سایت آماده سازی است که مجموعه این بخش‌ها سایت فضایی امام خمینی(ره) را تشکیل می‌دهد.

ماهواره‌بر سفیر بازنشست شده است

حسینی با اشاره به نمونه قبلی ماهواره‌برهای ایرانی سفیر، گفت: در ماهواره‌بر سفیر رویکردمان اثبات توانمندی بود و امروز ماهواره‌بر سفیر دیگر بازنشست شده است. این ماهواره بر حدود ۸ پرتاب و ۲ لغو پرتاب داشت که ۴ پرتاب آن موفق به قرار دادن ماهواره در مدار شد.

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در پایان با بیان اینکه توانمندی علمی رسیدن به مدار ژئو (مدار ثابت زمین) وجود دارد، گفت: برای رسیدن به این مهم باید روی پایگاه پرتاب و ماهواره‌بر کار تحقیقاتی و تغییراتی ایجاد شود؛ ماهواره‌بر سروش می‌تواند به مدار ژئو برود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: