محمد ولوی

۹ نکته درباره تشکیل دولت جدید «لبنان»

کدخبر: 2345053

در شرایط پیچیده امروز منطقه و لبنان در حالیکه تشکیل کابینه در سالهای اخیر همیشه به یک بحران سیاسی تبدیل می شد، معرفی دولت جدید اتفاق مثبت و امیدوار کننده ای است. کابینه ای که برنامه  آن مبارزه با فساد سیستمانیک و حل بحران های اقتصادی و مالی است.

نسیم آنلاین ؛ دکتر محمد ولوی: لبنان سرزمین عجایب است. و در عین حال وقوع رخداد های عجیب در آن عادی است !

۱- در شرایط پیچیده امروز منطقه و لبنان در حالیکه تشکیل کابینه در سالهای اخیر همیشه به یک بحران سیاسی تبدیل می شد، معرفی دولت جدید اتفاق مثبت و امیدوار کننده ای است. کابینه ای که برنامه آن مبارزه با فساد سیستمانیک و حل بحران های اقتصادی و مالی است .

۲- در پی اعتراضات مردمی و با استعفای «سعد الحریری» در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹، حسان دیاب با کسب ۶۹ رای پارلمان به عنوان نخست وزیر جدید معرفی و از سوی «میشل عون» رئیس جمهور لبنان برای تشکیل کابینه جدید معرفی شد. وی در نهایت توانست کابینه پیشنهادی خود را تشکیل و آن را برای رای گیری از پارلمان به میشل عون ارائه دهد .

دولت جدید شامل افرادی با سبقه کمتر سیاسی است. خود نخست وزیر حسان دیاب نیز تا کنون بیشتر به عنوان یک فرد دانشگاهی با تالیفات و مقالات علمی و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت شناخته می شد. وجهه افراد معرفی شده کابینه او نیز سیاسی نبودن، عدم اشتهار به فساد و سوء سابقه مالی، فعالیت های موفق علمی و فن سالار بودن آنهاست .

۳- با کناره گیری احزاب جریان 14 مارس از مشارکت در دولت جدید، کلیه این وزرا از سوی جریان 8 مارس همپیمان حزب الله معرفی شده اند. حسان دیاب نزدیک به نجیب میقاتی نخست وزیر سابق است. و در سهمیه تعیین شده و مورد توافق، او شخصا وزرای امور داخلی، آموزش، ارتباطات، توسعه اداری و محیط زیست را انتخاب کرده است . سهم رییس جمهور میشل عون و فراکسیون «لبنان قوی»، وزرای خارجه، دفاع، کشور، دادگستری، انرژی، امور مهاجرین و اقتصاد است . طلال ارسلان، از چهره های دروزی و نزدیک به سوریه سهمیه وزیر امور اجتماعی و اطلاع رسانی را گرفت . حزب الله برای وزارتخانه های بهداشت و صنعت گزینه معرفی کرد. در حالی که سهم جنبش شیعی «امل» وزرای دارایی، کشاورزی و فرهنگ است .

۴- تلاش وزرای جدید برای جلب نظر مردم ولو در حد حرکتهای ظاهری و رسانه ای قابل تقدیر است. برای مثال دیاب پس از سالها اولین نخست وزیری است که منزلش را به کاخ نخست وزیری لبنان برده است. پیش از این نخست وزیران به قدری در رفاه بوده‌اند که سکونت در محلی خارج از قصرهایشان را کسر شان خود می دانستند. طارق مجذوب وزیر آموزش و پرورش در روز پس از وزارت در حال اخذ نوبت بانکی و بدون محافظ شکار دوربین ها شده است. یا محمد فهمی وزیر کشور در روز اول کاری سرزده ساعت 8 صبح در محل وزارتخانه حاضر شده و ضمن برخورد با افرادی که حاضر نبوده اند به مدیران تاکید کرده همگی بایستی در محل کار خود حاضر شوند. و کلیه هدایایی را که به مناسبت انتخاب اش به عنوان وزیر فرستاده اند، پس داده است. جواد عدرا همسر معاون نخست وزیر وزیر دفاع زینا عکر، نیز که یک شرکت معتبر نظرسنجی را اداره می کند، گفته است حکومت جدید تنها 7 هفته وقت دارد کارایی خود را در خصوص برنامه های تعیین شده اثبات کند. ما برای دولت های قبلی گزارش های 100 روزه آماده می کردیم. اما برای این دولت هر ماه بدون هیچ ملاحظه ای گزارش خواهیم داد .

۵- در سطح فرا منطقه ای نیز لبنان در حالی نخست وزیر جدیدی را به خود می‌بیند که آمریکا در مدت اخیر همه تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از انتخاب گزینه‌ای همسو با مقاومت در این کشور شود .

۶- در شرایط جدید منطقه پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی، پیروزی جریانهای سیاسی نزدیک به حزب الله درتشکیل دولت یک دستاورد راهبردی برای جریان مقاومت در منطقه است. هرچند در بلند مدت عدم کارایی این دولت و عدم موفقیت در نیل به اهداف تعیین شده می تواند زیان های فراوانی را متوجه دولت و ملت لبنان کند. جدیت در ارائه چشم انداز برای اصلاحات و برنامه ریزی برای اجرای برنامه ریزی شده و مدون آن بایستی در اسرع وقت رنگ واقعیت به خود بگیرد .

۷- طبیعی است که در سطح فراملی نیز اسرائیل، عربستان سعودی، فرانسه و ایالات متحده نیز راغب به موفقیت این دولت نخواهند بود. و از تلاش برای ناکامی آن با ابزار جریان های سیاسی و حزبی که به دولت راه نیافته اند دست برنخواهند داشت .

۸- آن چیزی که در شرایط فعلی قدر مسلم است، این موضوع است که حزب الله لبنان توانست با زیرکی و عدم تقابل با جریان سعد حریری حکومت را به یک چهره خوشنام و غیر فاسد واگذار کند. موفقیت این دولت در دوران گذار و اجرای اصلاحات اساسی می تواند زمینه ساز پیروزی های فراوانی برای محور مقاومت در منطقه شود. و بر جریانات دیگر کشور های آشفته منطقه از جمله عراق اثر مثبتی بگذارد .

۹- نکته دیگر کابینه حضور 6 وزیر زن است. موفقیت این بانوان می تواند یکی از برگ های برنده حکومت باشد. بر خلاف تصور رایج در رسانه ها، استفاده از این بانوان در حکومت ابزاری نبوده و انتخاب ها بر مبنای شایستگی صورت گرفته است. ماری کلود نجم وزیر دادگستری، استاد خوشنامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه سنت جوزف در بیروت ، رئیس گروه حقوق خصوصی و مدیر مرکز مطالعات حقوق بشر جهان عرب این دانشگاه است و به عنوان استاد مدعو در سوربن نیز تدریس کرده است . او یکی از پایه گذاران کمپین " "خلص!"!" در سال 2007 با هدف دستیابی به راه حل های صلح آمیز و الزام آور برای رفع بحران های آن زمان لبنان بود. در اعتراضات اخیر مردم لبنان نیز او راهکارهایی را برای تغییر اساسی در لبنان و گذار از فرقه گرایی به شهروندان لبنانی پیشنهاد کرده بود . وزیر رسانه منال عبدالصمد نیز دکترای خود را با درجه عالی از سوربن گرفته و رئیس اداره مقررات مالیاتی و سیاست گذاری در اداره مالیات بر ارزش افزوده - وزارت دارایی این کشور بوده است و می تواند در شرایط فعلی که مطالبات مردم این کشور اقتصادی است برنامه های اقتصادی این دولت را بصورت اقناعی برای عموم مردم تشریح کند. وزیر ورزش و جوانان فارتینیه اوهانیان هم از چهره های خوشنام و فعالان اجتماعی جوان است که می تواند نشاط اجتماعی جوانان را در قالب ایده ها و برنامه های خلاقانه خود احیا کند. زینا عکر وزیر دفاع و معاون نخست وزیر نیز متخصص در علوم اجتماعی است و بیش از 20 سال تجربه موفق کار مدیریتی و پژوهشی دارد . غاده شریم وزیر امور مهاجرین نیز آرزو کرده که آخرین وزیر این وزارتخانه باشد و پس از آن نیازی به ادامه فعالیت در قالب وزارتخانه نباشد.

دولت جدید لبنان امیدهای زیادی را در دل مردم این کشور ایجاد کرده است ولی آینده این کشور همیشه در هاله ای از ابهام است

ارسال نظر: