ظریف: عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی در زندان است

کدخبر: 2345004

ظریف در مصاحبه با اشپیگل درباره برجام، پیرامون شهادت قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها و پیام آمریکایی‌ها به ایران پس از این حمله توضیح داده است. او گفت مامور شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی در زندان است.

نسیم آنلاین : محمدجواد ظریف درباره سرنوشت برجام به هفته نامه اشپیگل گفت: اروپایی‌ها هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن ساز و کار ماشه در مناقشه هسته‌ای با ایران ندارند. فعال کردن این ساز و کار می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود. نه تنها ایران بلکه روسیه و چین هم با این اقدام اروپایی‌ها مخالفند و بنابر اعلام روحانی در صورت بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل، ایران اقدامات مختلفی از جمله خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انجام خواهد داد.

وی درباره تشدید تنش ایران با آمریکا هم اعلام کرد: اقدام آمریکا در شهادت قاسم سلیمانی بر مبنای اطلاعات غلط انجام گرفته و آمریکایی‌ها بر این باور بوده‌اند که کشته شدن وی می‌تواند موقعیت آنها را در منطقه بهتر کند که خلاف آن است. ضربه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق واکنش نظامی رسمی ایران بود و حمله موشکی نباید کسی را به قتل برساند. به آمریکا آسیب‌های زیادی وارد کرده‌ایم زیرا با تمام توان و قدرت نظامی نمی‌توانند مانع از حمله موشک‌ها به پایگاه‌ها شوند. این نشان می‌دهد آمریکا چقدر آسیب‌پذیر است. ترور سلیمانی نشانه آغاز پایان حضور آمریکا در عراق و احتمالاً دیگر نقاط منطقه است.

ظریف درخصوص اینکه چرا دولت روحانی پس از سه روز ،حقیقت سقوط هواپیمای اوکراینی را به مردم اعلام کرد توضیح داد: کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود. ۳۲ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و آنها تا کنون عذرخواهی رسمی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول شلیک به هواپیمای ایران بوده حتی مدال افتخار هم گرفت اما مامور ایرانی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد در زندان به سر می‌برد.

ارسال نظر: