کاهش تنش‌ها در بیروت

کدخبر: 2344775

اوج گیری اعتراضات لبنان طی دو روز گذشته و ورود آشوبگران به این صحنه همراه با درگیری‌های خشونت آمیز میان معترضان و نیروهای امنیتی بود که از شب گذشته این روند افول کرده است.

اوج گیری دور دوم اعتراضات مردمی لبنان طی هفته گذشته به حدی شدید بود که نیروهای امنیتی شنبه و یکشنبه برای آرام کردن اوضاع مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی شدند. این اقدامات به منظور متفرق کردن معترضان و برخورد با خرابکاران و آشوبگران انجام شد که متاسفانه بعضا منجر به مجروح شدن سایر معترضان مسالمت‌جو که در میان خرابکاران بودند شد.

البته نیروهای امنیتی به مدت 3 ساعت از ماشین‌های آب‌پاش به این منظور استفاده کردند که این کار فایده ای نداشت و به اجبار اقدامات بعدی در استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های بعدی صورت گرفت که اتفاقات ناخوشایندی را رقم زد.

زمانی که تعدادی از نیروهای امنیتی در اثر پرتاب سنگ و اقدامات خشونت‌‌آمیز آشوبگران به شکل جدی آسیب دیده و زخمی شدند٬ سایر این نیروها مجبور شدند برای مقابله با اغتشاشگران به گلوله‌های لاستیکی روی بیاورند.

دیروز سه مرد جوان بر اثر اصابت گلوله لاستیکی در جریان درگیری‌های چند روز گذشته میان معترضان و نیروهای امنیتی در بیروت٬ یکی از چشمان خود را از دست دادند و چند معترض دیگر نیز به شدت خونریزی داشتند.

دیروز دکتر مسئول رسیدگی به این مجروحان خبر داد که پسر 17 ساله‌ای به نام «عبدالرحمن جابر» که بدون اجازه والدینش روز یکشنبه به تظاهرات‌ خشونت‌آمیز در مرکز بیروت پیوسته بود٬ یکی از چشمان خود را در اثر اصابت گلوله لاستیکی از جانب نیروهای امنیتی که در تلاش برای متفرق کردن معترضان بودند از دست داد.

«ربیع فیاض» و «مهدی برجی» نیز دو جوان دیگر لبنانی بودند که در جریان این درگیری‌ها هردو یکی از چشمان خود را از دست دادند.

دکتر «الکساندر شقال» که به وضعیت مجروحین درگیری‌های میان معترضان و نیروهای امنیتی در بیمارستان «اوتیل دیو» بیروت رسیدگی می‌کند اظهار داشت که گلوله‌های لاستیکی زمانی که به چشم برخورد می‌کنند٬ چشم را ترکانده و با فشار برگشته و همین امر موجب می‌گردد تا اکثر اوقات برای جلوگیری از انتقال عفونت به چشم دیگر٬ چشم را به طور کامل خارج کنیم. وی ادامه داد که این گلوله‌ها هرچند کشنده نیست اما خطر بزرگی برای چشم دارد.

در 21ژانویه سال گذشته انجمن چشم‌پزشکان فرانسه درباره خطر استفاده از گلوله لاستیکی ضد تظاهرات‌کنندگان به وزارت بهداشت این کشور هشدار داد.

دکتر شقال اشاره کرد که 15 نفر از تظاهرات کنندگان فرانسه طی یک سال بر اثر اصابت گلوله لاستیکی چشم خود را از دست دادند؛ درحالی که در بیروت طی دو روز برای 3 نفر این اتفاق افتاده و وضعیت 4 مجروح دیگر نیز نشان می دهد که این گلوله‌ها به طور مستقیم به چشم آنها اصابت کرده است.

علاوه بر این 3 جوان دیگر نیز بر اثر استنشاق گاز اشک آور و برخورد سنگ٬ از ناحیه چشم دچار خونریزی شدند و البته طبق نظر پزشکان قابل درمان هستند.

در مجموع 7 نفر از معترضان در جریان این درگیری‌ها از ناحیه چشم آسیب جدی دیدند٬ قطع عضو و ضربه مغزی و شکستن دست نیز از جمله آسیب‌هایی است که در جریان این درگیری‌ها به معترضان وارد شد.

در همین راستا فادی جرجس رئیس هیئت ملی حقوق بشر لبنان طی بیانیه‌ای بر ضروریت رعایت و اجرای قانون طبق استانداردهای حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی در میان اعتراضات و به ویژه عدم استفاده از گلوله‌های لاستیکی تاکید و اعلام کرد که برای برخورد با خرابکاران و آشوبگران باید از روش‌هایی استفاده کرد که امنیت معترضان مسالمت‌‌جو به خطر نیفتد.

این هیئت همچنین خواستار اطلاع از محتوای شکایت‌ها و یا ادعاهای ارجاع شده به مقامات قضایی و یا اداری در این خصوص شده است.

باید اشاره کنیم که از زمان آغاز اعتراضات٬ بیش از 20 نفر دادخواست‌هایی درباره شکنجه‌هایی که در حین دستگیری و یا بازداشت بر آنها اعمال شده به دادگاه لبنان تحویل داده‌اند.

این اتفاقات موجب شد تا دیروز یک نشست امنیتی با ریاست «میشل‌عون» رئیس جمهور لبنان و با حضور وزیر کشور و وزیر دفاع و مسئولان ارشد امنیتی برگزار شود. در این جلسه تصمیماتی در خصوص اتخاذ اقدامات ضروری برای حفظ سلامت و امنیت معترضان مسالمت جو و جلوگیری از آسیب به اموال عمومی و خصوصی کشورگرفته شد.

شایان ذکر است که از شب گذشته و با توجه به افق های پیش رو برای تشکیل سریع دولت٬ شیب اعتراضات بیروت سقوط کرده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: