گزینه پیشنهادی مورالس برای انتخابات بولیوی معرفی شد

کدخبر: 2344699

رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی که در تبعید به‌سر می‌برد، گزینه پیشنهادی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی این کشور را معرفی کرد.

«اوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی، گزینه پیشنهادی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور را معرفی کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «فرانس ۲۴»، مورالس در «بوئنوس آیرس» پایتخت آرژانتین اعلام کرد از «لوئیس آرکه» وزیر اقتصاد سابق بولیوی، برای نامزدی در انتخابات ۴ می ۲۰۲۰ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) حمایت می‌کند.

آرکه، در مدت تصدی وزارت اقتصاد دولت مورالس توانست فقر را به میزان گسترده‌ای دربولیوی ریشه‌کن کرده و اقتصاد این کشور را با افزایش صادرات گاز، رونق بخشد. وی در سال ۲۰۱۷ به‌خاطر بیماری مجبور به استعفا شد.

مورالس اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی، در ادامه گفت: «جنبش دهقانی ما خود را از مردم جدا نمی‌داند و مردم را به حاشیه نمی‌راند».

از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست «جنین آنز»، از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده است و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.او که رهبری حزب سوسیالیست بولیوی را برعهده دارد، پاییز امسال و در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به ترک کشورش شد. او دو ماه پیش از آرژانتین پناهندگی سیاسی دریافت کرد.

شمار آمار رسمی کشته‌شدگان در بولیوی از آغاز اعتراضات به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. همچنین ده‌ها نفر مفقود، بیش از ۷۰۰ تن زخمی و نزدیک به هزار نفر بازداشت شده‌اند.

مورالس در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: