ذوالنور: توان دفاعی پشتوانه مذاکره است

کدخبر: 2344668

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توان نظامی و دفاعی کشور را پشتوانه مذاکره عنوان کرد و گفت: طرح بعضی از مطالب برای تضعیف توان دفاعی در جریان مذاکرات پالس‌هایی را به دشمن می‌دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توان نظامی و دفاعی کشور را پشتوانه مذاکره عنوان کرد و گفت: طرح بعضی از مطالب برای تضعیف توان دفاعی در جریان مذاکرات پالس‌هایی را به دشمن می‌دهد.

حجت‌الاسلام ذوالنور در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان سوال از وزیر خارجه درباره‌ی اظهارات‌ش راجع به توان موشکی و اینستکس، گفت: اصل این‌که همه ما باید از هر فرصتی برای تقویت منافع ملی و وحدت استفاده کنیم مورد تردید نیست ما هم در کمیسیون امنیت ملی تلاشمان این است که دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه را حمایت کنیم و اگر هم نکته‌ای مطرح می‌کنیم برای این است که امیدواریم نقاط ضعف برطرف شود.

وی ادامه داد: آقای ظریف بیان کردند که توان معنوی اهمیت دارد و بقاء و دوام ما به این توان معنوی است، اما چرا باید این حرف را به گونه‌ای بگوییم که بعد دیگر تضعیف شود. ایشان گفت که آمریکا با دو بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ما را مختل کند. در حالی که این خلاف واقع است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا باید جوری حرف بزنیم که دشمن را تقویت و خود را تضعیف کنیم. در این شرایط دشمن به اشتباه محاسباتی گرفتار و تطمیع می‌شود.

ذوالنور یادآور شد: توان نظامی و دفاعی پشتوانه مذاکره است ما همزمان با اوج مذاکرات رزمایشی در خلیج فارس داشتیم و رییس جمهور گفت برخی فکر می‌کنند هرچه برد موشک‌ها بیشتر باشد توان هم بیشتر می‌شود، معنی‌اش این است که شما که می‌توانید با دو بمب ما را از بین ببرید چرا مذاکره می‌کنید. دشمن چنین پالس‌هایی از ما گرفته که حاضر نشده امتیازی بدهد.

وی اضافه کرد: درباره خروج آمریکا از برجام می‌گویند دیوانه‌ای قرارداد را به هم زد اما شما که عاقل هستید چرا تضمین نگرفتید؟. شما باید قرارداد را به شکلی تنظیم می‌کردید که کسی نتواند زیر آن بزند و حتی اگر ۳۰ تا دیوانه هم می ‌آمدند منافعتان به خطر نمی افتاد. چرا به شعور مردم توهین می‌کنید دشمن پیام لازم را از این حرف می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در حال تلاش برای فعال کردن کانال مالی با اروپا هستیم اما آیا سهم ما از برجام اینستکس بود یا عادی سازی همه روابط اقتصادی با دنیا؟ ما می‌خواهیم پول نفت و صادرات را در صندوقی بریزم و آنها به نیابت از ما پول کالا را پرداخت کنند مگر ملت ما مهجور هستند که چند کشور اروپایی ولایتشان را به دست بگیرند.

ذوالنوری ادامه داد: زمانی که اینستکس می‌خواهد فعال شود وزیر خارجه در تلویزیون می‌گوید پولشویی در کشور یک واقعیت است آقای ظریف جوانی و عمرش را در دیپلماسی گذاشته و به حقوق بین الملل آشنا است و می‌داند ۴ نفر در دنیا هستند که حرفشان سند است و در محاکم می‌شود به آنها استناد کرد که یکی از آنها وزیر خارجه است وقتی وزیر خارجه می‌گوید پولشویی در کشور ما واقعیت است معنایش این نیست شما که می‌خواهید اینستکس را فعال کنید هزینه را بالا ببرید زیرا سیستم ما آلوده است و می‌توانیم برای ما گربه برقصانید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما می‌توانید بگویید ما توانمندیم و در کنار توان دفاعی توان فرهنگیمان مهم است اما شما توان دفاعی ما را نفی می‌کنید و می‌گویید آمریکا می‌تواند با دو تا بمب ما را از بین ببرد این حرف دروغ است ما بعد از صحبت‌های شما مجبور شدیم شهرهای موشکی و اسرارمان را افشا کنیم تا اثر حرف شما را از بین ببریم وقتی مامور شرکت دارسی انگلیس می‌خواست از ملی شدن نفت ممانعت کنند برای این که مردم مقابل انگلیس نایستند جمله‌ای را به لری یاد گرفته بود و تکرار می کرد.

وی خاطرنشان کرد: این که می‌گوید مردم را داریم مگر کسی مقابل این است. چرا در صحبت‌هایتان توان دفاعی را مطرح نمی‌کنید و نمی‌گویید ما به سطحی از بازدارندگی رسیده‌ایم که دشمن غلط می‌کند بمب بیندازد. اگر توان دفاعی نداشتیم عین الاسد را بزنیم بعدش چه اتفاقی می افتد؟ امروز ۳۶ پایگاه دشمن از نزدیک ترین آن در بحرین و دورترین آن در اقیانوس هند و رژیم صهیونیستی زیر برد موشک‌های ما هستند چرا روسای جمهور آمریکا می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است ولی جرأت نمی‌کند آن را عملی کنند زیرا فرزندان ملت با تکیه با همان معنویت این سطح از بازدارندگی را ایجاد کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا باید جوری حرف بزنیم که دشمن را به طمع بیندازیم. رئیس جمهور در فتنه بنزینی خواسته یا ناخواسته به اشرار پیام می دهد و می‌گوید با دوربین شما را می‌بینم و آنها شکستن دوربین‌ها را دنبال می کنند یا این که گفته می‌شود ترامپ یک راه فروش نفت را کشف کرده اما ما ۶ راه دیگر داریم.

ذوالنوری با طرح این سوال که سردار سلیمانی با چه ابزاری در جهبه مقاومت جهان اسلام فعالیت می‌کرد؟ ادامه داد: حرف شما که پولشویی در ایران یک واقعیت است تاثیر می گذارد برخی نمایندگان به دنبال استیضاح شما بودند اما من نگذاشتم مطرح شود زیرا احساسم این بود این موضوع به رای گذاشته شود شما باید اثبات کنید که پولشویی وجود دارد. اگر شما به عنوان وزیر خارجه در حرفهایتان دقت نکنید خواسته یا ناخواسته منافع ملی آسیب می‌بیند.

وی یادآور شد: آقای عراقچی در اوج مذاکرات می‌گوید طرف‌های مقابل در ۵+۱ باید تصمیم سخت بگیرند مگر می‌خواهند ارث پدرشان را به مردم بدهند. تصمیم سخت مال ماست که باید از حقوق NPT بگذریم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: من نمی خواهم این سوال به رای گذاشته شود تنها به دلیل پژواک زیادی که این سوال داشته می‌خواستم از تریبون جواب حرف آقای ظریف را بدهم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: