سوءاستفاده اقتصادی؛ علت رد صلاحیت نمایندگان مجلس

کدخبر: 2344623

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت رد صلاحیت نمایندگان گفت: اغلب این‌ها مربوط به سوء استفاده‌ اقتصادی است.

عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه علت رد صلاحیت نمایندگان مجلس، سوء استفاده‌های اقتصادی عنوان شده درحالی که در نامه‌های هیئت نظارت به این نمایندگان موارد دیگری قید شده است، گفت: نامه‌هایی که فرمانداری‌ها به افراد اعلام می‌کنند، مستند قانونی است به طور مثال می‌گویند، بند ۱ ماده ۲۸ یا بند ۲ ماده ۲۸ و در آنجا از جزئیات پرونده ذکری به میان نیامده است، البته در هیئت‌های مرکزی و هیئت‌های نظارت استانی به این مسائل دقیقاً رسیدگی کرده‌ایم و ما آنچه در پرونده‌ها وجود دارد و انطباق با این مستندات قانونی را در اختیار هر یک از نمایندگان محترم و یا هرکدام از دیگر داوطلبان که به ما مراجعه کنند، می‌گذاریم.

وی با اشاره به مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات که به مباحث سوء استفاده‌های اقتصادی، مباحث اخلاقی و مباحث مقابله با حاکمیت نامزدها اشاره دارد گفت: علت رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس از این ۳ طبقه بندی خارج نمی‌شود، اما اغلب این‌ها مربوط به سوء استفاده‌های اقتصادی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جزئیات پرونده‌ها به خود نمایندگان ارائه شده است، افزود: طبیعاً اگر ایراد، نکته و ابهام برای نمایندگان وجود دارد، طبیعاً می‌توانند مراجعه کنند، کما اینکه این اتفاق در حال انجام است، همین امروز چند نفر از نمایندگان با خود بنده ملاقات دارند و اعضای شورای نگهبان هم در طول هفته گذشته تعداد زیادی از نمایندگانی که صلاحیتشان تایید نشده است را به حضور پذیرفته اند و جزئیات پرونده برای یک به یک نمایندگان محترم روشن شده است.

کدخدایی افزود: من انتظار دارم که دوستان نماینده که در شورای نگهبان حضور پیدا می‌کنند و از جزئیات پرونده شان مطلع می‌شوند، این اطلاعات را در اختیار مقامات هم قرار دهند، اگر رئیس محترم مجلس هم در جریان قرار نگرفته اند، اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کرده و جزئیات را اعلام نکرده اند.

وی افزود: طبیعتاً ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی از بیان جزئیات به افکار عمومی منع شده‌ایم، ولی به خود فرد اعلام می‌کنیم و خود فرد می‌تواند به هر کسی که مایل باشد این جزئیات را بیان کند و ما خواهشمندیم که اطلاعات دقیق و جزئی پرونده را در اختیارات مقامات محترم قرار دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مراجع چهارگانه چرا ادله مبتنی به رد صلاحیت نماینگان را در دوره نمایندگی آن‌ها به شورای نگهبان ارائه نکرده و به یکباره در مقطع انتخابات مبادرت به اعلام مواضع در خصوص نمایندگان می‌کنند، گفت: این موضوع مربوط به مراجع چهارگانه است و اینکه چه مسئولیت و وظایفی دارند، اما شواری نگهبان ناچار است در این ظرف قانونی به صلاحیت‌ها رسیدگی کند و طبیعتاً طبق قانون ما باید پرونده را برای مراجع چهارگانه ارسال کنیم و آن‌ها بعد از بررسی‌ها نتایج را به ما اعلام کنند.

کدخدایی افزود: البته ما باید این گلایه‌ها را به خود مجلس و نمایندگان محترم برگردانیم که اگر قانون انتخابات را اصلاح می‌کردند شاید به چنین وضعیتی نمی‌رسیدیم! ما چند سال است که درخواست می‌کنیم این قانون اصلاح شود، زمان رسیدگی‌ها وسیع‌تر شود که هم فرصت بررسی بیشتر و بهتری داشته باشیم و هم نمایندگانی و هر داوطلبی که صلاحیتش تایید نمی‌شود، بتواند در یک فرصت بهتری از خودش دفاع کند، این دستِ خود نمایندگان و مجلس است که مقداری در اصلاح قانون انتخابات کم لطفی می‌کنند.

وی افزود: من از همه مراجع قانونی که در این دوره همکاری سیاسی خوبی با ما داشتند تشکر می‌کنم و تقریباً نسبت به نزدیک به ۱۵ هزار نفری که بعد از اعلام نظر هیئت‌ها اجرایی ثبت نام کرده بودند، اظهار نظر کردند، حالا البته برخی از این‌ها را گفتند فاقد سابقه هستند، اما بسیاری از آن‌هایی که سابقه داشتند، اعلام شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظرات مراجع چهارگانه نظراتی کارشناسی است و اعضای شورای نگهبان و اعضای هیت‌های مرکزی این نظرات کارشناسی را بررسی و تطبیق می‌کنند.

کدخدایی افزود: گاهی اوقات ما یک پرونده را چندین بار به کارشناسان ارجاع می‌کنیم عودت داده ایم، از آن مرجع گزارش دهنده دوباره درخواست ارسال جزئیات بیشتری کرده‌ایم، نظراتی که شورای نگهبان داده است، نظرات بسیار دقیقی بوده و مبتنی بر مستندات متقنی است که در پرونده هم موجود است.

وی ادامه داد: دقت‌ها و احتیاط‌های لازم انجام شده اگر جایی هم امکان اغماض وجود داشته، قطعاً این کار هم انجام شده است و ما قطعاً از نظراتی که از سوی هیئت مرکزی اعلام شده است، دفاع می‌کنیم و در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها که توسط خود اعضای شورای نگهبان انجام می‌شود ممکن است اسناد مثبت جدیدی به ما برسد که می‌تواند در تغییر نظر اعضای شورای نگهبان هم موثر باشد.

نسبت دادن عملکرد جانبدارانه به شورای نگهبان، نادرست است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا به هیچ وجه نگاهِ سیاسی به مقوله بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ندارد و ملاک ما برای عملکرد، فقط مواد قانونی و مستندات پرونده‌هاست.

کدخدایی درباره توئیت چند روز قبلش در واکنش به انتقادات رئیس جمهور از شورای نگهبان، افزود: این شورا در بررسی‌هایش توجهی به بحث‌های سیاسی ندارد، اما نسبتی (نادرست) به شورای نگهبان داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با وجود مطلع بودن نهادهای اجرایی از عملکرد این شورا، انتظار نداشتیم که یک مقام عالی کشور، درخصوص عملکرد هیئت‌های نظارت، اینگونه یکجانبه قضاوت کند و شورای نگهبان و هیئت‌های مرکزی را به جانبداری از گروه‌های سیاسی متهم کند.

وی افزود: این قضاوت‌ها در حالی مطرح می‌شود که شورای نگهبان همکاری خوبی با وزارت و وزیر محترم کشور داشته و رفت و آمدها و جلسات متعددی هم با این وزارتخانه، وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای مسئول در انتخابات برگزار شده است.

کدخدایی با اشاره به مطلع بودن نهادها و وزارتخانه‌های دولت از جزئیات عملکرد شورای نگهبان، گفت: نمی‌دانم اظهارات آقای رئیس جمهور به علت نداشتن اطلاعات دقیق در این باره بوده؟ یا چه اتفاقی افتاد که این اظهار نظرها مطرح شد؛ چون شورای نگهبان و هیئت‌های مرکزی با خط کش سیاسی نسبت به افراد اظهار نظر نمی‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر واقعاً هم نمی‌دانیم، کدام جریان‌های سیاسی و چه گروههایی، افراد و نامزدهای بیشتر یا کمتری در انتخابات دارند، ملاک ما همواره عمل به مواد قانونی و مستندات پرونده افراد است، لذا نتیجه هر چه که باشد باید از قانون تبعیت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دریافت حدود هفت هزار شکایت از طرف نامزدهای رد یا عدم احراز صلاحیت شده، گفت: قانونگذار به ما تکلیف نکرده تا تخلفات یا جزئیاتی را برای قوه قضائیه ارسال کنیم، زیرا ملاک، بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس است، به همین خاطر ما هیچگاه اسناد و مدارک را مستقیماً برای قوه قضائیه ارسال نخواهیم کرد مگر آنکه خود مراجع ذیصلاح اقدام کنند.

اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری؛ ۳۰ دی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان خبرگان رهبری، فردا دوشنبه (۳۰ دی) اعلام می‌کنیم تا اگر کسی اعتراضی داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.

کدخدایی افزود: بیش از ۳۰۰ نفر برای اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند که به آزمون کتبی دعوت شدند و از این تعداد داوطلب چیزی حدود ۲۲۰ نفر در آزمون شرکت کردند.

وی گفت: از داوطلبان شرکت کننده در آزمون کتبی تنها حدود ۴۰ نفر توانستند نمرات لازم را کسب کرده و در مصاحبه علمی شرکت کنند که تعدادی از آن‌ها نتوانستند حدنصاب آزمون شفاهی را کسب کنند و تعداد اندکی حدنصاب را داشتند که البته افرادی با حدنصاب علمی لازم از ادوار گذشته هم بودند که ما در حال بررسی صلاحیت‌های عمومی افراد جدید هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تا فردا ۳۰ دی ماه نتایج را اعلام می‌کنیم و اگر کسی اعتراضی داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به اینکه این فرصت اعتراض مربوط به صلاحیت هاست یا نتیجه آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی، گفت: داوطلبان خبرگان رهبری می‌توانند به هر دو اعتراض داشته باشند، اما آزمون کتبی و شفاهی، چون یک مرحله علمی هستند نمرات محفوظ و روشن است بیشتر در حوزه صلاحیت‌های عمومی ممکن است اعتراض‌هایی وجود داشته باشد که آن‌ها هم مورد بررسی و تجدیدنظر قرار می‌گیرد و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

کدخدایی افزود: در اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۷ عضو جدید از داوطلبان کل کشور رای گیری می‌شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: