پس از چهار سال، بار دیگر مذاکره میان شاخه‌های ارتش آزاد و پنتاگون

سردرگمی یا امتیازخواهی از روسیه؛ بازگشت دوباره آمریکا به جنگ سوریه؟

کدخبر: 2344603

با افزایش حجم موضع‌گیری‌ها علیه استیلاطلبی ترکیه بر معارضین مسلح در میان طیف‌های موسوم به میانه‌روی معارضه، آمریکا بار دیگر وارد رایزنی با گروه‌های مسلح معارض شده است.

نسیم آنلاین ، علیرضا مجیدی: با افزایش احتمال عملیات ارتش سوریه و متحدین در غرب استان حلب و استان ادلب، ایالات متحده آمریکا وارد گفتگو با بخشی از طیف‌های معارضه مسلح سوریه شده است. در این رایزنی‌ها، پنتاگون پیشنهاد «از سر گرفتن حمایت نظامی و لجستیکی از معارضه» را موضوع قابل بررسی عنوان کرده است.

با افزایش حجم موضع‌گیری‌ها علیه استیلاطلبی ترکیه بر معارضین مسلح در میان طیف‌های موسوم به میانه‌روی معارضه، آمریکا بار دیگر وارد رایزنی با گروه‌های مسلح معارض شده است. در همین راستا گفته می‌شود طی یک هفته گذشته گروهی از افسران آمریکا طی جلسه‌ای با فرماندهان «جیش الوطنی» وارد رایزنی شده‌اند. یکی از فرماندهان جیش الوطنی در تماس با روزنامه العربی الجدید اصل مذاکره با منابع آمریکایی را تأیید کرده است.

در همین حال شبکه تلویزیونی «سوریة» وابسته به معارضین سوری (طیف اسامه ابو زید) به نقل از منابع خود اعلام کرد گروهی از مسئولین وزارت خارجه آمریکا طی هفته گذشته با مسئولین وزارت دفاع حکومت موقت سوریه (حکومت نیابتی ترکیه در مناطق تحت سیطره معارضین در مناطق درع الفرات، عفرین و نبع السلام) دیدار کرده است. در این دیدار تعدادی از فرماندهان جیش الوطنی نیز حضور داشته‌اند.

بر پایه این گزارش، طرف آمریکایی در این رایزنی‌ها به معارضین سوری تأکید کرده که پرونده تحولات اخیر ادلب را با حساسیت دنبال می‌کند: «ادلب خاکریز آخر معارضه محسوب می‌شود؛ به طوری که در صورت سیطره نظام بر آن، احتمال یکسره شدن پرونده سوریه افزایش قابل توجهی خواهد داشت. به همین جهت واشنگتن تمام ظرفیت سیاسی و اقتصادی خود را به کار می‌گیرد تا آتش بس در این منطقه برقرار بماند!»

در همین راستا هادی العبدالله خبرنگار سرشناس معارضین که در ادلب اقامت دارد در صفحه شخصی خود جزئیات بیش‌تری از این مذاکرات را منتشر کرد: «طی روزهای پنجشنبه و جمعه، نشست‌های فشرده‌ای میان مسئولین آمریکایی و نمایندگان طیف‌های سیاسی و نظامی معارضع در آنکارا پاتخت ترکیه برگزار گردید.»

این منبع به نقل از یکی از حاضرین در این نشست (از طیف معارضه سوریه) ادامه داد: «طرف آمریکایی در این دیدار بر لزوم پیشبرد حل سیاسی پرونده سوریه از طریق نشست‌های ژنو و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد. آن‌ها در همین نشست اعلام کردند واشنگتن می‌خواهد برای حفاظت از مسیر ژنو، جدیت بیش‌تری از خود نشان دهد و در این راستا افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر نظام بشار اسد و روسیه را در دستور کار قرار داده است.»

ظاهرا در این نشست، طرف آمریکایی وعده داده تا کمک‌های انساندوستانه(!) و پزشکی به ادلب ارسال کند. هم‌چنین از جیش الوطنی درخواست کرد تا تسلیحات و نیروهای بیش‌تری به ادلب اعزام کرده و حضور مؤثر و پررنگ‌تری در عملیات‌های این منطقه داشته باشد. در پاسخ به این درخواست، فرماندهان جیش الوطنی به ممانعت‌ها و مخالفت‌های تحریر الشام با ورود [گسترده] جیش الوطنی به ادلب استناد کرده‌اند که طرف آمریکایی با یادآوری ماهیت تروریستی تحریر الشام و این‌که ابو محمد الجولانی رهبر این تشکیلات، مؤسس جبهه النصره به عنوان شاخه رسمی القاعده در سوریه بوده است، به معارضین هشدار داده‌اند که «ورود جدی جیش الوطنی به نبردهای ادلب، معیار مهمی است تا مشخص شود عملیات ارتش سوریه و روسیه در این استان ماهیت جنگ با معارضه را دارد یا باید در راستای مبارزه با تروریسم تفسیر شود.»

گفته می‌شود در این نشست، آمریکا حاضر نشده وعده‌ای در زمینه حمایت نظامی یا لجستیکی از جیش الوطنی بدهد؛ اما بر لزوم افزایش ارتباط و تعامل میان طرفین تأکید کرده است: «در صورت افزایش همکاری، می‌توان گزینه حمایت تسلیحاتی و لجستیکی را بررسی کرد.» با این حال، آن‌ها بر لزوم «فاصله گرفتن از اشتباهات رخ داده در شرق فرات و شمال حلب» تأکید کرده‌اند که مشخص نیست منظور از اشتباهات، تعدی به شهروندان کرد بوده یا واشنگتن هنوز هم بابت عملیات در شرق فرات علیه قسد موضع انتقادی خود را نسبت به جیش الوطنی حفظ کرده است؟

یک منبع دیگر در میان معارضین مسلح پیرامون حمایت نظامی واشنگتن از جیش الوطنی می‌نویسد: «طرف آمریکایی اعلام کرده تحقق این خواسته در ماه‌های آینده «دور از انتظار نیست»؛ اگر دمشق و مسکو در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی و التزام نسبت به آتش بس در ادلب و پیشبرد پروژه انتقال سیاسی اقدام عملی تأثیرگذاری انجام ندهند!»

در همین نشست، طرف آمریکایی بر لزوم اخراج نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران از سوریه نیز تأکید کرده است: «واشنگتن عزم خود را جزم کرده تا نیروهای وابسته به ایران را از تمام پایتخت‌های عربی اخراج کند. ترور قاسم سلیمانی نیز در همین راستا بوده؛ زیرا او نقش محوری در فرماندهی و هماهنگی نیروهای وابسته به تهران داشته است.»

به نظر می‌رسد در مورد ورود مجدد آمریکا به موضوع حمایت از معارضین سوریه باید منتظر شواهد بیش‌تری بود. فعلا این نشست، در حد پیش‌مقدمه به نظر می‌رسد که صرفا بعد سیاسی آن مهم است. آیا واقعا آمریکا به احیای پرونده «اتاق عملیات موک» و «اتاق عملیات موم» می‌اندیشد؟ آیا آنکارا و اردوغان حاضر خواهند شد تا واشنگتن - و احیانا کشورهای عربی - بار دیگر در شمال سوریه نقش‌آفرین باشند؟ خبرگزاری نسیم آنلاین به زودی در یک مقاله تحلیلی به بررسی ابعاد سیاسی و نظامی این نشست می‌پردازد.

ارسال نظر: