حسین امیرعبداللهیان:

خاورمیانه پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوشی برای آمریکا نخواهد بود

کدخبر: 2344602

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد، گفت: منطقه پس از ترور سردار منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) در نشستی درباره ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محل دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه طی سخنانی گفت: امروز صهیونیست ها به جای از نیل تا فرات در منطقه کوچکی به نام اسرائیل در دیوارهای بتنی پنج شش متری تا 12 متری محصورند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی هیچ وقت فلسطین را فراموش نکرد و در حوزه مبارزه با تروریسم، شاهد شکسته شدن استخوان های داعش در عراق، سوریه و لبنان و منطقه بودیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: کار مهمی که ایشان ماموریت داشت دنبال کند این بود که راهبرد صهیونیست ها برای تجزیه کشورهای منطقه به نتیجه نرسد. در سال های اخیر کاری که آمریکا در منطقه انجام می دهد که اوج آن را در عراق و لبنان شاهد بودیم، یک مثلث سه ضلعی را مدنظر دادند که یک ضلع آن بی دولت سازی کشورهای منطقه است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه بی دولت سازی، یک ضلع کار صهیونیست ها و آمریکا و متحدانشان در منطقه است، گفت: ضلع دوم آن ایجاد آنارشی و هرج و مرج در کشورهای منطقه است.

امیرعبداللهیان به جنگ یمن اشاره کرد و افزود: هیچگاه عربستانی ها نمی توانستند بدون هماهنگی با آمریکا وارد جنگ طولانی مدت نظامی در منطقه شوند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در بخشی از حاکمیتشان از تجزیه کشورهای منطقه حمایت می کنند، عنوان کرد: تجزیه منطقه شامل عراق و سوریه در مرحله اول، ترکیه و عربستان در مرحله دوم و شامل حال جمهوری اسلامی ایران و مصر در درجه سوم می شود. طراحی است که انجام شده و اینکه چقدر لابی صهیونیست موفق شود آمریکا را تمام قد همراه خود کند بستگی به بازی دارد که ما و متحدان خود در این زمینه ارائه دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی غیر از مباحث نظامی از زوایای دیگر انسان کم نظیر در کشور بود. با اینکه نظامی و سردار و یک ژنرال بود، ولی در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی کلمه بود.

وی گفت: تصمیم نظامی ما این بود که بامداد همان روز که سردار سلیمانی شهید شدند پاسخ را به آمریکایی ها بدهند، ولی برای شرکت مردم در مراسم تشییع و بیان احساساتشان، با سه چهار روز تاخیر این کار صورت گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی آمریکا صورت گرفت و اگر با قدرت نمایی پاسخ نمی گرفت معادله قدرت تغییر می کرد.

معاون پیشین وزارت خارجه همچنین گفت: منطقه پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره مناسبات تهران و ریاض گفت: از زمانی عربستان رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم و به دیپلمات های آنها فرصت ندادیم که خارج شوند به آنها گفتیم راه برای شما باز است و راه را نمی بندیم.

وی همچنین اعلام کرد که قرار بوده آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه قرار است در بحث ترور شهید سلیمانی یک قاضی ویژه را تعیین کند که این قضیه را بررسی کنند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: