ابراهیم فیاض

بسط زمان خدا در مکان جغرافیایی اسلام

کدخبر: 2344538

ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، شهادت سردار سلیمانی را سرآغاز شکل‌گیری نظم اجتماعی جدیدی دانست.

یادداشت شفاهی ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی: آیه «یَسْأَلُهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» در سوره الرحمن(آیه 29) آمده و نام این سوره از صفات تکوینی خداوند است. در این سوره در خصوص صفات تکوینی خداوند توضیح داده شده است. همچنین این سوره به مقام تکوینی حضرت زهرا (س) هم نسبت داده شده است، چراکه در حدیث قدسی آمده است که «اگر پیامبر نبود افلاک خلق نمی‌شدند و اگر علی (ع) نبود خداوند پیامبر را خلق نمی‌کرد و اگر فاطمه (س) نبود خداوند پیامبر و علی را نیز خلق نمی‌کرد.»

برخی نیز معتقدند که در آیه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» منظور از روح، حضرت زهرا (س) است. واسطه ظهور امام زمان (عج) هم حضرت زهرا (س) است. به حضرت مهدی (عج) یابن الزهرا نسبت داده شده است، بدین‌معنا که مقام تکوینی ظهور در اختیار ایشان است. به هرحال منظور این است که براساس تکوین، خداوند امور هستی را اداره و تدبیر می‌کند و طبق حدیث «خداوند هر روز امر جدیدى ایجاد مى‌کند که قبلًا نبوده است.»

خداوند همواره تجلی دارد که یکی از آنان در آمد و شد شب و روز هستند که خداوند نیز در قرآن کریم به عنوان آیات تجلی خود بدان اشاره فرموده‌اند. اما برخی تجلی‌ها خاص و براساس تکوین هستند که یوم الله نام دارند و جهان را تغییر می‌دهند. 22 بهمن 57 یوم الله و یکی از روزهای خاص تجلی خداست که امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند که انفجار نور رخ داد.

فردی که توحیدی باشد، از بین زمان و مکان به زمان اصالت خواهد داد. قبل از اسلام، «زَروان» خدای زمان بود که از آن اهریمن و اهورامزدا پدید آمد. در اسلام نیز اصالت با زمان است؛ بدین‌معنا که تجلی‌های خدا در زمان است و مکان تابع آن است و هر چه ما به سمت خدا برویم، زمان بسط پیدا خواهد کرد و هرچه از خدا دور شویم، زمان منقبض خواهد شد. از این رو زمانِ آخرت به شدت بسط‌یافته است و در روز قیامت که خداوند تجلی اعظم پیدا می‌کند، یک روزش معادل 50 هزار سال است. همچنین در قرآن آمده است که شبِ قدر والاتر از هزار ماه است.

یوم الله روزی است که بنابر تجلیات خداوند زمان از انقباض خارج و به سمت انبساط حرکت خواهد کرد. بر اساس این تعریف، یوم الله در دنیای ما آثار تکوینی بسیاری دارد. 22 بهمن، آثار بسیاری در جهان داشت. بسیاری از متفکران علوم اجتماعی معتقدند که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظریات و تئوری‌ها را تغییر داد. امام خمینی (ره) نیز پیش‌بینی این تغییر را داشتند و اینکه در نامه به گورباچف، پایان تاریخ کمونیسم را اعلام کردند ناشی از این بود.

رهبر انقلاب در خطبه نخست نماز جمعه روز گذشته به موضوع سیاسی پرداختند در حالی که خطبه اول دینی و خطبه دوم سیاسی است؛ به این دلیل که موضوعات سیاسی رخ‌داده (شهادت سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد) یوم‌الله و روزهای خاص تجلی خدا بودند. رهبر انقلاب روز گذشته مبانی سیاسی-قرآنی (علم کلام سیاسی) جدیدی را پایه گذاشتند که به نظر می‌رسد از مدت‌ها پیش درباره آن اندیشه کرده‌اند.

ظهور و پدید آمدن یوم‌الله به معنای آن است که جهان در حال تغییر است. یوم‌الله شهادت سردار سلیمانی ویژگی‌های خاصی دارد چراکه سعادتمندترین آدم‌‌ها توسط اشقی‌ترین اشقیا ناجوانمردانه‌ به شهادت رسیدند. شهادت حضرت علی (ع)، ناجوانمردانه‌‌ترین شکل ممکن بود. ایشان در حالی که در سجده نماز صبح بودند، مورد ضرب خصم قرار گرفتند. همچنین شهادت سردار سلیمانی تراژدیک است که تراژدی در ادبیات موضوع بسیار مهمی است.

با شهادت سردار سلیمانی و اخلاص و سیر و سلوکی که داشت، زمان منقبض کنونی در حال وصل شدن به زمان منبسط ملکوتی است. مکانیت جهان نیز بسط پیدا خواهد کرد. سردار سلیمانی یکی از آن بسیجیانی بود که امام خمینی (ره) پس از یک عمر سیر و سلوک در پایان عمر خود از خداوند خواستند تا با بسیجیان محشور شوند. سردار سلیمانی تا پایان بسیجی ماند و با اخلاص زندگی کرد.

انسان‌ها می‌توانند زمان را تغییر بدهند و با عنایت خداوند یوم‌الله‌ها را به وجود آورند. سردار سلیمانی حکیمی در مکتب حضرت زهرا (س) بود و باتوجه به جایگاه حضرت زهرا (س) که در ابتدا بدان اشاره کردم، توانستند با شهادتشان یوم‌الله پدید آورند. سردار سلیمانی با شهادتش به زمان ملکوت وصل شد و توانست زمان بسط یافته را بر روی زمین آورد. پس انسان می‌تواند یوم الله به وجود آورد که نظام معنایی در قالب نظام زمانی انبساط پیدا می‌کند و زمان را بسط می‌دهد. همانطور که پیروزی انقلاب اسلامی یوم الله بود و جوانان و مردم را تغییر داد و آنان را شهادت‌طلب و آخرت‌طلب کرد، یوم الله شهادت سردار سلیمانی نیز اینگونه خواهد بود.

به اتفاق فوق‌الذکر، جهان‌پدیداری می‌گویند؛ یعنی نظام معنایی انبساط پیدا کرد و از نظر علوم اجتماعی به نظام کنشی تبدیل شد. منظور از نظام کنشی، شکل‌گیری عمل انسان‌هاست که شهادت‌طلبی و آخرت‌طلبی در اینجا منظور است. در نهایت این نظام کنشی، ساختار اجتماعی جدیدی را به وجود خواهد آورد. حضور باشکوه مردم در تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی تنها غلیان احساسات نبود، بلکه انبساط نظام معنایی و شکل‌گیری نظام کنشی جدیدی بود.

در شهادت سردار سلیمانی شاهد بودیم که تمامی مردم (مردم به ماهو مردم) با هر دیدگاه و تفکری حضور پیدا کردند. حضور افراد مختلف براساس فطرت بود. در نظام معنایی جدید، تجلی فطری خدا صورت گرفت. از نگاه علوم اجتماعی حرکت فطری مردم، بدان معناست که فطرت مردم مصلحت را در کنش می‌دانند. در واقع فطرت مردم و شعور عمومی و نه نخبگان تحرک ایجاد کرد. تشییع پیکر سردار سلیمانی مانند 22 بهمن یوم الله است، چون همه مردم براساس فطرت در آن حضور پیدا کردند.

نظام سرمایه‌داری جهان که منزلش آمریکاست، در حال فروپاشی است. ترور سردار سلیمانی هم از نشانه‌های فروپاشی این نظام است. جالب این است که این ترور توسط پنتاگون (وزارت دفاع و ارتش رسمی آمریکا) و نه سازمان سیا انجام گرفت. نشانه بزرگتر این فروپاشی هم این است که وقتی ایران به طور رسمی به اقدام تروریستی آمریکا، پاسخ داد، آمریکا هیچ کاری نتوانست بکند. از این رو، روز حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد یوم‌الله است؛ چراکه نشانه فروپاشی آمریکا و نظام سرمایه‌داری غرب آشکار و آمریکا رسوا و بی‌آبرو شد. به نظر من حضور پوتین در سوریه همزمان با این اتفاقات معنادار است.

شهادت سردار سلیمانی موجب خواهد شد که غرب آسیا از غربی‌ها خالی شود و امت اسلامی به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد. ان‌شاالله امت اسلامی در جغرافیای اسلامی شکل می‌گیرد. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها چهارراه‌های این جغرافیا را گرفته‌اند که این چهارراه‌ها عبارتند از فلسطین، عراق و افغانستان که با شهادت سردار سلیمانی این چهارراه‌ها آزاد خواهند شد. با آزادسازی این چهارراه‌ها، جغرافیای اسلامی و مقدمات تمدن نوین اسلامی به وجود خواهد آمد.

در گام دوم انقلاب اسلامی شاهد خواهیم بود که با شهادت سردار سلیمانی، زمان خدا در مکان جغرافیایی اسلام بسط پیدا خواهد کرد. امت اسلامی به معنای واقعی کلمه شکل خواهد گرفت و تمدن نوین اسلامی آغاز خواهد شد. اکنون با شهادت یک بنده مخلص خدا، انقلابِ زمانی انجام گرفته که در پی آن انقلاب مکانی یعنی خروج آمریکا از منطقه و... رخ خواهد داد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: