کارشناس فرانسوی: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست

کدخبر: 2344498

رئیس بخش منع گسترش تسلیحات در مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو اعلام کرد ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

مارک فینو، رئیس بخش منع گسترش تسلیحات در مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو معتقد است ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست چرا که چنین اقدامی موقعیت تهران را در منطقه تغییر داده و این در راستای سیاست‌های ایران نیست.

این کارشناس در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک عربی گفت: ایران اساسا تمایلی به دستیابی به تسلیحات اتمی ندارد چرا که می‌داند دستیابی به چنین تسلیحاتی موقعیت استراتژیک جدیدی ایجاد می‌کند که به سود ایران نخواهد بود.

وی افزود: اکنون دنیا از این سناریو که ایران تمایل دارد سلاح هسته‌ای بسازد فاصله گرفته است. باز بودن راه مذاکره یکی از همین دلایل است که اطمینان می‌دهد ایران تمایلی به ساخت سلاح اتمی ندارد؛ بنابراین لازم است توافق هسته‌ای حفظ شود تا اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات خود ادامه می‌دهد.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، این توافق به رغم پایبندی ایران به تعهداتش در معرض فروپاشی قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و کوتاهی اتحادیه اروپا در عمل به تعهداتش در قبال برجام، ماه مه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد برخی تعهدات خود را به توافق هسته‌ای گام به گام کاهش خواهد داد. سرانجام، ایران پنجم ژانویه پنجمین گام را در کاهش تعهدات خود برداشت که لغو محدودیت‌ها در تعداد سانتریفوژ‌های فعال در این کشور بود.

فرانسه، انگلیس و آلمان سه‌شنبه گذشته ادعا کردند با توجه به «نقض این توافق نامه از سوی تهران»، سازوکار پیش بینی شده حل اختلاف در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به مکانیسم ماشه را فعال می‌کنند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: