اردوغان: ترکیه نیروی نظامی به لیبی اعزام می‌کند

کدخبر: 2344412

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در جلسه سالانه ارزیابی عملکرد دولت در سال میلادی قبل، درباره مسائل مختلفی از جمله اعزام نیروی نظامی به لیبی، بازگشت آوارگان سوری و توافق دریایی با لیبی صحبت کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد کشورش در حال اعزام نیروی نظامی به لیبی است.

اردوغان طی سخنرانی در جلسه ارزیابی عملکرد دولت ترکیه در سال ۲۰۱۹، گفت: «ترکیه در حال اعزام نظامیان خود به لیبی است تا ثبات دولت قانونی لیبی را تامین کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی توضیح داد: «قصد داریم در سال ۲۰۲۰ برای محوطه دریایی (مدیترانه) که تحت پوشش توافق با لیبی قرار دارد، مجوز صادر کرده و حفاری اکتشاف نفت و گاز را در آنجا آغاز کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره توافق دوجانبه با لیبی در حوزه شرق مدیترانه اظهار داشت: «دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند بدون تایید ترکیه و لیبی در محوطه خاصی که در توافق دریایی [دو کشور] آمده، دست به فعالیت‌های اکتشافی و حفاری بزند».

اردوغان همچنین خبر داد که ترکیه قصد دارد در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ کنسولگری‌های خود را در بصره و موصل (در عراق) بازگشایی کرده و دو کنسولگری جدید نیز در نجف و کرکوک افتتاح کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی درباره نتایج عملیات‌های نظامی این کشور در شمال سوریه گفت: «تا کنون ۳۷۳ هزار آواره سوری به صورت داوطلبانه به مناطقی که در [عملیات نظامی] ترکیه پاکسازی شد، بازگشته‌اند».

رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد: «در سال قبل مجموعاً ۱۲۵۰ تروریست عضو پ.ک.ک، ۳۸۸ تروریست عضو داعش و القاعده را از پای درآورده و نقشه‌های آنها را در جریان عملیات‌های ضد تروریستی خنثی کردیم».

به گزارش شبکه «تی. آر. تی.» اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط ترکیه با اتحادیه اروپا در مراحل بعدی (در سال جدید میلادی) سرعت بگیرد.

وی در ادامه افزود: «کسانی را که منتظر اشتباه ترکیه و سقوط آن هستند، شکست می‌دهیم. ما اجازه وقوع آشوب در خیابان‌ها را ندادیم، ما تسلیم سازمان‌های تروریستی نشدیم، ما عرصه را برای کودتاچی‌ها خالی نکردیم، ما محاصره کشور خود در مرزهای جنوبی را نپذیرفته و در برابر حملات اقتصادی هم سر خم نکردیم».

رئیس‌جمهور ترکیه این را هم گفت که ساخت شهرک‌هایی برای سکونت صدها هزار آواره سوری در حد فاصل دو شهر «رأس‌العین» و «تل‌أبیض» آغاز شده و مناطق مرزی ترکیه-سوریه می‌تواند میزبان یک میلیون آواره باشد.

اردوغان پیشتر با تهدید به انجام اقدام نظامی علیه دولت سوریه، مدعی شد با این کار قصد دارد مانع نقض آتش‌بس در ادلب شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: