چین تحت امر آمریکا قرار نمی‌گیرد

کدخبر: 2344358

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چین نمی‌تواند خود را تحت امر آمریکا قرار دهد و منافع ملی خود را نا دیده بگیرد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه چین با تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانسته، اظهار کرد: چین یکی از کشور‌های پر مصرف در حوزه انرژی و در مقابل نفت خلیج فارس هم بسیار مرغوب و مناسب است، بنابراین با توجه به روند اقتصادی در پکن، تامین این کالای اساسی برای آنها بسیار استراتژیک تلقی می شود، از این رو چین نمی‌تواند خود را تحت امر آمریکا قرار دهد و منافع ملی خود را نا دیده بگیرد.

او افزود: در خواست آمریکا مبنی براینکه چین از ایران نفت نخرد، قبل از اینکه تهدیدی علیه تهران باشد نوعی کارشکنی در امور صنعتی و توسعه پکن به حساب می‌آید و چینی‌ها از این موضوع بسیار ناراحت هستند و آن را در بعد هیثیتی و اقتصادی کشورشان غیر قابل قبول می‌دانند.

نعیمی ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند از پتانسیل روابط اقتصادی با چین و صادرات کالا‌های چینی به آمریکا سوء استفاده کنند و با آن پکن را تهدید کند، چین هم با توجه به روند صنعتی و توسعه‌ای که در پیش دارد که تامین مواد اولیه (مهم‌ترین آن انرژی و سوخت) را اولویت خود می‌ داند، چراکه از دید آنها بسیار با اهمیت‌تر از روابط اقتصادی و صادرات با آمریکاست.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چین بین منافع ملی خود و تبعیت از آمریکا مجبور است یک راه را انتخاب کند و بدون شک هیچ کشوری تبعیت را بر منافع ملی خود اولویت قرار نمی‌دهد.

او در پاسخ به اینکه هشدار آمریکا به چین در راستای خرید نفت ایران تاثیری در این روند داشته، گفت: شرکت‌هایی که در زمینه حمل نقل و بیمه احساس می‌کنند که بعد‌ها در جایی دیگر مورد مجازات آمریکا قرار می گیرند، بله کاهش داشته، اما با این حال پکن در نظر دارد که به مقدار نیاز خود از روابط با ما را تامین و اگر مازادی از آن به دست آمد را انبار کند.

نعیمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با تهدید کشور‌های همسایه و کشتیرانی‌های دنیا سعی کردند از چند طریق این محدودیت در خرید نفت از ایران را ایجاد کنند، ولی اکنون با واکنشی که چین از خود نشان داده امکان دارد آن ابزار تهدید هم از دست آمریکا گرفته شود.

گفتنی است؛ «گنگ شوانگ» وزیر خارجه چین در نشستی مطبوعاتی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شرکت‌های چینی را هدف قرار داده، گفت که پکن و چین همکاری متقابل مفیدی برای سال‌های طولانی در تمامی زمینه‌ها در چارچوب حقوق بین الملل به انجام رسانده اند و این کار، منافع کشور سومی را تضعیف نمی‌کند. باید به این مسأله احترام گذاشت. ما از آمریکا می‌خواهیم فورا تمامی اقدامات اشتباه خود در زمینه تحریم‌ها علیه شرکت‌های بین المللی را متوقف کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: