لاوروف: کشورهای عربی به دنبال یک سیستم امنیت جامع باشند

کدخبر: 2344306

وزیر امور خارجه روسیه طی پیشنهادی به کشورهای عربی گفت که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باید به دنبال یک سیستم امنیت جمعی باشند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که کشورهای خلیج‌فارس باید به یک سیستم امنیت جمعی فکر کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزیر امور خارجه روسیه در حالی چنین پیشنهادی را به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مطرح کرده است که پیش از این نیز اوایل دی ماه، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران بار دیگر بر آمادگی ایران برای همکاری با همسایگان خود در خلیج فارس تأکید کرد.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۸، طرح ابتکاری ایران موسوم به «ائتلاف برای امید و امنیت هرمز» را ارائه کرد. از این طرح به اختصار به عنوان «طرح صلح هرمز» یاد می‌شود.

حسن روحانی در آن سخنرانی درباره این طرح گفت: «بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به "ائتلافِ امید" یعنی "ابتکار صلح هرمز" (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم».

روحانی افزود که «هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است.»

از طرف دیگر روسیه نیز، اوایل مردادماه سال جاری میلادی، طرحی را تحت عنوان امنیت جمعی در خلیج‌فارس را ارائه کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: « اصول اصلی این مفهوم، رویکرد گام به گام، چند جانبه گرایی و رعایت دقیق قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.»

روسیه در خصوص وظایف این سند گفت:«وظیفه راهبردی آتی که در این سند مشخص شده، ایجاد مکانیزم امنیت جمعی و همکاری در منطقه خلیج فارس با مشارکت یکسان تمامی کشورهای منطقه است.»

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: