طحان نظیف: داوطلبان دوتابعیتی ردصلاحیت شدند

کدخبر: 2344302

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در بررسی صلاحیت‌های این دوره، داوطلبان دو تابعیتی هم بودند که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کرد.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی متن حاشیه شبکه ۳ طی سخنانی اظهار داشت: قانون برای داوطلبان انتخابات مجلس شرایطی را مشخص کرده و در فرایند بررسی صلاحیت‌ها هم دستگاه ها و نهادهای مختلفی این شرایط را بررسی می‌کنند.

وی افزود: شورای نگهبان یک ناظر بی طرف و یک داور ملی است و از شکست یا پیروزی جریان‌های سیاسی خوشحال یا ناراحت نمی‌شود

طحان نظیف ادامه داد: احزاب سراغ افراد پاکدست و مسئولیت پذیر بروند چرا که معمولا احزاب در انتخابات یک لیستی می‌دهند و بعد از انتخابات بعضا مسئولیت پذیر نیستند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: احزاب باید سراغ افراد کارآمد و با برنامه رفته و آنها را به مردم معرفی کنند.

طحان نظیف در ادامه سخنانش عنوان کرد: در بررسی صلاحیت‌های این دوره داوطلبان دو تابعیتی هم بودند که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: تایید صلاحیت یعنی اگر کسی شرایط قانونی را داشته باشد، تایید می‌شود و اگر کسی شرایط قانونی را نداشته باشد، قطعا ردصلاحیت خواهد شد، قانون از ما خواسته که صلاحیت افراد را احراز کنیم و اگر نتوانیم صلاحیت قانونی را احراز کنیم، عدم احراز برای او می‌زنیم و این وظیفه اوست که صلاحیت خودش را به ما احراز کند و خودش را به ما بشناسد.

وی بیان کرد: هئیت‌های اجرایی گویا فرصت کافی را در بررسی صلاحیت نداشته‌اند و احتمالا این مستنداتی که در اختیار ما بوده، در اختیار هییت های اجرایی نبوده و شاید همین موضوع منجر به تفاوت نظرات میان هیئت اجرایی و هیئت مرکزی شده است.

طحان نظیف همچنین عنوان کرد: متوسط ثبت نام برای ۳۰۰ کرسی در کشورهای مختلف اروپایی و یا همسایه خودمان، ۲۵۰۰، ۳۰۰۰ و یا ۴۰۰۰ نفر است ولی ما ۱۶ هزار نفر در این دور ثبت نامی داشتیم البته نفس ثبت نام خوب است اما ثبت نام‌ها باید چارچوب و منطقی داشته باشند و این یک اشکال قانونی است.

وی گفت: از هر طرح و لایحه یا هر قانونی که به کاهش نقش پول در انتخابات کمک کند، حمایت می‌کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: انتخابات الکترونیکی بیست و چند مرحله است و که طبق اعلام وزارت کشور، غیر از مرحله اخذ رای، بقیه مراحل به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: