اخلال در سامانه‌های راداری کشور در حال بررسی می‌باشد

کدخبر: 2344296

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکاییها پیش از این نیز دست به اخلال در سامانه‌های راداری کشورهای منطقه زده اند؛ اما کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند.

سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگوی ویژه خبری با تسلیت به خانواده‌های حادثه سقوط هواپیما، گفت: دفاع هوایی یکی از پیچیده‌ترین مجموعه‌های دفاعی کشور است؛ این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی است و سرعت بالایی را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: سیستم راداری و سیستم فرماندهی متعددی در پدافند هوایی شرکت دارند و هماهنگی بسیار دقیق و گسترده‌ای را در این حمله پذیراست؛ به دلیل متغیرهای گوناگون دفاع هوایی بسیار پیچیده و گسترده است؛ حدود ساعت ۶:۱۵ دقیقه ۱۵ دی‌ماه (چهارشنبه) این حادثه رخ داد، در حالی که فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه در مأموریت در غرب کشور به سر می‌برد. بعد از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به ایشان اطلاع می‌دهند که احتمالاً این حادثه در اثر اقدام پدافند هوایی بوده و ایشان نیز به سلسله فرماندهی اطلاع می‌دهند.

سردار عبداللهی افزود: در سیستم نظامی صرفاً به دلیل یک خبر نمی‌شود به موضوع پرداخت به همین دلیل نیاز به به بررسی بیشتر دارد و سلسله مراتب برای بررسی بیشتر نیازمند زمان بیشتری هستند؛ حدود ساعت ۲۰ روز چهارشنبه به ستادکل نیروهای مسلح اطلاع می‌دهند که این اتفاق احتمالاً رخ داده است ستاد کل نیز بلافاصله تیم بازرسی فنی و متخصصین در حوزه‌های مختلف را فراخوانده است.

معاون هماهنگ کننده ستادکل با بیان اینکه این افراد بعد از توجیه، ساعت ۲۲ عازم منطقه حادثه می‌شود و می‌بایست سطوح مختلف این حادثه را بررسی و با تمامی افرادی که در این حادثه نقش داشته، اعلام وضعیت کرده و یا مسئولیت مختلفی در این پیرامون داشته مصاحبه و بررسی می‌شد. این گزارش در بعد از ظهر روز جمعه ۲۰ دی ماه بررسی و جمع بندی شد و تقریباً علت واقعه در حدی مشخص شد.

وی افزود: البته تحقیقات در این باره هنوز تکمیل نشده و نیاز به بررسی‌های بیشتر و همچنین بررسی جعبه سیاه هواپیما دارد و بعد از ظهر روز جمعه ستاد کل نیروهای مسلح از شورای عالی امنیت ملی درخواست جلسه کرد تا این موضوع در آنجا بررسی شود؛ حدود ساعت ۲۲ شب و تا ساعت ۲۴ این جلسه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت گزارش در جمعه شب آماده شده و صبح شنبه نیز در اطلاعی روند بررسی‌ها از سوی ستادکل به سمع و نظر مردم عزیز ایران رسید و این زمان سریع‌ترین زمان بود که می‌شد ابعاد موضوع را بررسی و به اطلاع مردم رساند.

سردار عبداللهی در خصوص اینکه آیا افراد در قرنطینه بوده‌اند و نمی‌توانستند با کسی صحبت کنند، گفت: بله در سیستم نظامی نمی‌بایست اخبار و اطلاعات به بیرون درز کند و باید بر اساس سلسله مراتب اطلاعات بررسی و توسط آنها اطلاع رسانی شود.

معاون هماهنگ کننده ستادکل در خصوص انتقادات وارده به نوع اطلاع رسانی و مسائل پیش آمده در این خصوص، گفت: این موضوع را در کل می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش سازمان هواپیمایی کشور که مسئول پروازهای هواپیمایی کشور است؛ بخش فرودگاهی و بخش مراقبت آنها بر اساس اطلاعاتی که داشتند مطالبی را خود مطرح کردند و بر اساس اطلاعات موجود هر هواپیمایی که موتورش آتش بگیرد ۷۰ درجه گردش می‌کند، بیشتر تحلیل دوستان بر مبنای چنین قرینه‌هایی بود. برای بررسی دقیق موضوع نیاز به زمان داشتیم.

سامانه‌های دفاعی ما در آن زمان در آماده باش کامل بودند

وی در خصوص اینکه چرا آسمان در زمان انجام عملیات بسته نشده و پروازها کنسل نشده است، تصریح کرد: سامانه‌های دفاعی ما در آن زمان در آماده باش کامل بودند، اما این به معنای درگیری نیست. سال دفاع مقدس که در حالت یک جنگ گسترده بودیم و دشمن از جنگنده‌ها برای تهاجم به کشور ما استفاده کرد و همچنین موشک؛ در این مواقع پرواز ممنوع در کشور ما برقرار نبود و پروازها انجام می‌شود. تنها در موقعیت قرمز و جنگی ۱۰۰ درصد و اعلام آژیر خطر است که پرواز ممنوع اعلام شد و در زمان جنگ نیز ما تنها در این زمان‌ها ممنوعیت پرواز داشتیم. ما می‌بایست جواب حمله دشمن را می‌دادیم و بعد از آن وضعیت قرمز اعلام می‌کردیم اما خوب شرایط اینگونه نشد.

سردار عبداللهی افزود: یک گزارشی به مرکز فرماندهی و کنترل پدافند می‌رسد که موشک‌های کروز به سمت کشور شلیک شده است و مرکز فرماندهی نیز به سامانه‌ها اعلام می‌کند که چنین وضعیتی وجود دارد و شما آمادگی داشته باشید.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل افزود: موشک کروز از ویژگی خاصی برخوردار است و با یک فاصله معین از سطح زمین حرکت می‌کند به همین دلیل اینکه بتوان با رادار آن را به خوبی تشخیص داد سخت است به همین دلیل دیده‌بان هایی در کشور قرار دارند که به این بررسی می‌پردازند؛ در آن موقع آمریکا تهدید کرده بود که اهدافی را در ایران هدف قرار خواهد داد؛ از طرف دیگر مردم ما در سوگ از دست دادن یک مرد بزرگ بودند و یک اجتماع بزرگ در مراسم تشییع او شرکت کرده بودند و شرایط ویژه بر کشور حاکم بود. در این شرایط اعلام شده بود که موشک‌های کروز مشاهده شده اما زمانی که اعلام می‌شود این وضعیت دیگر وجود ندارد ارتباط سامانه مورد نظر با مرکز فرماندهی قطع شده بود. در همین زمان یک هواپیما از فرودگاه امام خمینی پرواز می‌کند و این هواپیما به شکلی قرار می‌گیرد که به صورت یک هدف نزدیک شونده به محل استقرار سامانه قرار می‌گیرد و این سامانه چون ارتباطش قطع بوده و به او اعلام کرده‌اند که تهدیدات و اهدافی در راه هستند، شلیک می‌کند و این اتفاق ناگوار رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که رادار سامانه‌ای هواپیما را نشان می‌دهد ارتفاع یک موشک کروز بوده؛ یعنی حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ متر در زمان اصابت فاصله داشته و از طرف دیگر ارتباط سامانه دچار اخلال بوده و بر اساس آن یک اشتباه انسانی رخ می‌دهد، گفت: اینکه بخواهیم بگوییم هواپیما عیناً شبیه موشک کروز است؛ خیلی این گونه نیست، اما شرایط موجود و قطع ارتباط موجب شده که این سامانه به اشتباه بیفتد و یک اشتباه انسانی رخ دهد.

سردار عبداللهی در خصوص احتمال جنگ الکترونیک از سوی دشمن و اینکه هواپیما سیستم ناوبری و راداری خود را خاموش کرده است، گفت: امریکایی‌ها بخواهند دست به چنین اقداماتی بزنند در منطقه دارای سابقه هستند. آنها پیش از این نیز دست به اخلال در سامانه‌های راداری کشورهای منطقه زده‌اند؛ اما کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند؛ بر اساس مشخصات و اطلاعات موجود این کار به نظر من بعید به نظر است.

در ابعاد اختلالات الکترونیکی و سایبری قطعاً باید بررسی‌ها ادامه پیدا کند

وی در خصوص اینکه آیا اطلاعات پروازهای عبوری به سامانه پدافندی اعلام نمی‌شود که اینگونه اتفاقات رخ ندهد، گفت: دفاع هوایی در جریان همه پروازها خارجی و داخلی قرار می‌گیرد و به مرکز فرماندهی اعلام می‌کند اما زمان نیست که تمام اطلاعات پرواز هواپیماها به سامانه‌های پدافندی اعلام شود. اگر سامانه‌ها در خصوص یک پرواز سوالی داشته باشند این را از سیستم مدیریتی پدافند استعلام می‌کنند اما در این خصوص این اپراتور فرصت کمی داشته و سیستم ارتباطی او نیز دچار اختلال بوده است به همین دلیل باید در مدت ۱۰ ثانیه تصمیم بگیرد بر این اساس یقین می‌کند یک هدف متخاصم به سمت تو می‌آید و به همین دلیل این اقدام را انجام می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل تصریح کرد: این سامانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده و بر اساس شرایط حاکم بر کشور در آن لحظه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شده است اما آتش به اختیار نبوده و می‌بایست استعلام می‌کرد که به دلیل اختلال در سیستم ارتباطی دچار این اشتباه شده است.

سردار عبداللهی در مورد فیلم‌های منتشر شده از لحظه شلیک موشک و اصابت با آن به هواپیما، گفت: این موضوع در حال بررسی است اما شما می‌دانید که اینگونه فیلم‌ها تولید شده و یا اینکه مرتبط به حوادث مختلف در جاهای مختلف جهان است و آن را در این شرایط به این موضوع ارتباط می‌دهند، اما آنچه به عنوان فیلم در فضای مجازی منتشر می‌شود که خیلی برای ما قابل اتکا نیست البته به معنای آن نیست که اینها بررسی نشود اما سیستم اطلاعاتی ما در حال بررسی و کشف ابعاد موضوع است.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها در خصوص ابعاد این موضوع همچنان ادامه دارد، گفت: ما باید بدانیم که چرا این سیستم دچار اخلال شده است و چه شده که این سامانه شلیک کرده است. در ابعاد اختلالات الکترونیکی و سایبری نیز قطعاً باید بررسی‌ها ادامه پیدا کند. تیم‌های مختلف در حال بررسی ابعاد موضوع هستند تا ببینند انفجار از داخل هواپیما بوده یا بیرون از هواپیما و همه چیز در حال بررسی است اما تاکنون چیزی که مشخص است این هواپیما بر اثر اصابت یک شیء خارجی سقوط کرده است و بقیه موضوعات در روند تحقیقات و مطالعات و بررسی‌های تیم‌های کارشناسی مشخص خواهد شد که به اطلاع مردم می‌رسد.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل در خصوص برخورد با افراد خاصی، گفت: این موضوع در نیروهای مسلح با توبیخ، تنزیل درجه و حالا مسائلی از این قبیل و بحث بیرونی آن نیست که توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح بررسی و تاکنون چندین نفر به سازمان قضائی نیروهای مسلح معرفی شده و نتایج اعلام خواهد شد.

نیروهای مسلح نقش پررنگی را در امنیت و اقتدار کشور دارد

وی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها که اگر مقامات خارجی و رسانه‌های این کشور به این موضوع نمی‌پرداختند نیروهای مسلح بر این موضوع و پرونده سرپوش می‌گذاشتند و اعلام نمی‌کردند، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نخواهد بود؛ نیروهای مسلح نقش پررنگی را در امنیت و اقتدار کشور دارد. به پاس خدمات نیروهای مسلح و پشتیبانی نیروهای مسلح ما به این اقتدار رسیدیم. من فکر می‌کنم جامعه ما به نیروهای مسلح اعتقاد دارند و صادقانه اعلام می‌کنیم و بنای ما در نیروهای مسلح صداقت با مردم است. نیروهای مسلح برای مردم برای امنیت آنهاست و به هیچ عنوان اینگونه نیست که دارند می‌گویند.

سردار عبداللهی افزود: اما اینگونه نیست که نیروهای مسلح در یک خبر کشوری که شاید شایعه باشد را در ابتدا باید مطرح کند؛ باید این موضوع را بررسی و بر اساس کارهای کارشناسی روند بررسی موضوع را به اطلاع مردم برسانیم. بعد از مشخص شدن موضوع سردار حاجی‌زاده بلافاصله می‌آید و به مردم اعلام می‌کند که این موضوع نشأت گرفته از خطای انسانی بود.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل تصریح کرد: ستاد کل نیروهای مسلح بلافاصله بعد از قطعی شدن موضوع طی اطلاعیه‌ای موضوع را به اطلاع مردم رساند و از مردم عزیز عذر خواهی کرد و صادقانه همه این موضوع را به مردم بیان کرد مردم می‌دانند برخی از موضوعات دارای طبقه بندی است و نمی‌توان آنها را اعلام کرد اما اعلام می‌شود. مردم از ما اطمینان داشته باشند که حتماً نیروهای مسلح در کوتاه‌ترین فرصت ممکن اخبار را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده از این قبیل در کشورهای مختلف گفت: کوتاه‌ترین زمانی که در این گونه شرایط در سطح جهان اخبار آن اعلام شده یک هفته بوده و ایران در کوتاه‌ترین زمان حادثه را بررسی و به اطلاع مردم رسانده است؛ کسی به دنبال کتمان موضوع و پنهان کاری نبوده است. شما شک نکنید که ما این موضوع را به اطلاع مردم می‌رساندیم. ما هیچ گونه مشکلی در امنیت هوایی کشور نداریم و آسمان جمهوری اسلامی ایران امن است و اینگونه اتفاقات و مشابه آن حدود ۳۷ رخداد در سطح جهان بوده است.

سردار عبداللهی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این چنین اشتباهاتی دیگر نباید رخ بدهد و نخواهد رخ داد. امنیت هوایی کشور هیچ مشکلی ندارد و همه پروازها برقرار است و می‌تواند ادامه داشته باشد اما ما از دشمن هیچ انتظاری جز دشمنی نداریم. آنها تلاش می‌کنند فضا را مه آلود کنند تا از این طریق آسیب به کشور ما برسانند. آنچه تاکنون بوده به مردم بیان شده و اگر به موارد جدید دستیابیم بی وقفه به مردم اعلام خواهیم کرد و اطمینان داشته باشند و بدانند فرزندان آنها در نیروهای مسلح کاملاً صادق و شفاف هستند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: