رفتار و کردار بازیگران اروپایی در قبال برجام کاملا با کاخ سفید هماهنگ است

کدخبر: 2344255

کارشناس مسائل اروپا گفت: رفتار بازیگران اروپایی در قبال برجام کاملا با کاخ سفید هماهنگ شده، درنتیجه جرم آن‌ها کمتر از واشنگتن نیست.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا درباره بیانیه مشترک رهبران سه کشور اروپایی در قبال ایران، گفت: از ابتدای شکل گیری برجام یعنی از زمانی که توافق هسته‌ای بین ایران و اعضای ۱+۵ امضا شد، تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) که در این روند دخیل بودند، رویکرد ثابتی را در قبال برجام اتخاذ کردند.

او افزود: وزارت خزانه داری آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما، مراودات بانک های اروپایی و ایران را با مانع روبرو کرد و این اقدام اعتراض تهران را برانگیخت، در همین راستا تروئیکای اروپایی اعلام کردند که این موضوع مصداق نقض برجام نبوده و جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل به تمامی تعهدات خود پایبند باشد.

غفاری تاکید کرد: در حقیقت رفتار امروز مقامات اروپایی، مسبوق به سابقه بوده و همزمان با روی‌کار آمدن ترامپ در آمریکا شاهد عهد شکنی دیگری از تروئیکای اروپایی بودیم. آنها بر سر ایجاد تغییراتی در برجام با واشنگتن وارد مذاکره شدند؛ ابتدا ترزامی‌ نخست وزیرسابق انگلیس، سپس امانوئل مکرون و پس از آن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به واشنگتن تعهد داند که با واشنگتن همکاری کنند. این تعهد شامل موارد چهارگانه ای می شد که براساس آنها اعمال محدودیت فرا زمانی به برجام، بازرسی از اماکن نظامی ایران، مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای هم در توافق هسته ای گنجانده شده و برجام را به توافق جدیدی تبدیل کنند .

کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: طبق اعلام مواضع اروپایی ها در قبال برجام می توان گفت گه آنها کاملا با واشنگتن همکاری می کنند. اما در نهایت ترامپ به خاطر مسائل داخلی و شعار انتخاباتی خود مبنی براینکه برجام توافق بدی است، از آن خارج شد و بعد از آن بود که بازی اروپایی‌ها در زمین آمریکا ادامه پیدا کرد .

او افزود: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای این بازی متوقف شده، اما خلاف تصور آن ثابت شد که بین کاخ سفید و کاخ الیزه یعنی بین آمریکاو فرانسه در این خصوص همکاری کاملا مستقیمی در جریان بوده و هرگونه رفتار بازیگران اروپایی در قبال برجام کاملا با کاخ سفید هماهنگ شده است. در حقیقت در این معادله نباید اروپا را به عنوان یک متغیر مستقل در نظر بگیریم بلکه لازم است آگاه باشیم که آنها متغیری وابسته به ایالات متحده آمریکا هستند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: