تاکید مجدد ترامپ بر غارت نفت سوریه

کدخبر: 2344101

دونالد ترامپ مجددا تهدیداتش برای دزدیدن نفت سوریه با توسل به زور را از سر گرفت؛ اقدامی که به گفته کارشناسان به مثابه جرمی جنگی است.

دونالد ترامپ مجددا تهدیداتش برای دزدیدن نفت سوریه با توسل به زور را از سر گرفت؛ اقدامی که به گفته کارشناسان به مثابه جرمی جنگی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین اظهاراتش از تصمیمش برای باقی گذاشتن تعداد کمی سرباز آمریکایی در کشور جنگ‌زده سوریه بعد از خارج ساختن کلی نظامیان آمریکایی از این کشور در ماه اکتبر دفاع کرده و مدعی شد آنها تنها به جهت تامین امنیت میادین نفتی سوریه آنجا هستند.

او در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: آنها می‌گویند او (ترامپ) سربازان را در سوریه باقی گذاشت. شما می‌دانید من چه کار کردم؟ من نفت را به دست آوردم!

ترامپ در ادامه این ادعایش گفت: تنها سربازانی که من دارم هم اکنون در حال به دست آوردن نفت هستند. آنها دارند از نفت محافظت می‌کنند.

زمانی که مجری این مصاحبه خواست حرف ترامپ را با تاکید بر حضور سربازان آمریکایی در سوریه تنها به جهت نگهبانی از تاسیسات نفت اصلاح کند، رئیس جمهوری آمریکا حرف او را نیمه کاره گذاشته و گفت: "نمی‌دانم، شاید باید آن را به زور به دست آوریم،‌ در حقیقت ما نفت را داریم و اکنون نفت در دست آمریکاست."

این نخستین بار نیست که این رئیس جمهوری دمدمی مزاج آمریکا علنا به دزدیدن ذخایر نفت سوریه اشاره می‌کند.

ماه اکتبر گذشته، کمی بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ترامپ اعلام کرد، خواستار آن است که شرکت نفتی آمریکایی به نمایندگی از دولت آمریکا در جهت استخراج نفت سوریه وارد این کشور بشود.

او ادامه داد: کاری که من خواستار انجامش هستم این است که با شرکت اکسون موبیل یا یکی دیگر از چهار شرکت بزرگ نفت کشورمان توافق کنم تا به آنجا برود و کار را به درستی انجام دهد.

با این حال دست زدن به چنین حرکتی به مثابه غارت و چپاول است؛ کاری که طبق قوانین بین‌المللی و قوانین جنگی غیرقانونی تعیین شده است.

کنوانسیون ژنو که آمریکا از امضاکنندگانش است صراحتا غارت اموال به هنگام جنگ را ممنوع کرده و آن را جرم جنگی خوانده است.

بنجامین فریدمن، مدیر سیاسی اندیشکده اولویت‌های دفاعی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا به ایندیپندنت گفت: به نظر می‌رسد رئیس جمهوری آمریکا با توجه به بیانیه‌هایش در گذشته درباره نفت عراق و لیبی هم اکنون معتقد است که کشورش می‌تواند این نفت را بفروشد و می‌تواند کشورها را غارت کند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: