۷۰۰ میلیارد دلار با کشور چین زمینه همکاری اقتصادی وجود دارد

کدخبر: 2344059

کشور چین دو هزار میلیارد دلار واردات دارد، این فرصت و پتانسیل خوبی است، چرا که از این رقم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در ایران زمینه همکاری وجود دارد.

رضا رحمانی، وزیرصنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی 5 راهبرد دارد که یکی از آنها مردمی بودن است و تعاونی ها مصداق مردمی بودن هستند که مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تاکید داشته اند. علی رغم ایجاد تشکل های جدید، اما تعاونی ها همچنان می توانند جایگاه خود را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: ارتباطات اتاق تعاون با وزارت صمت باید از حالت تئوری بیرون بیاید و ارگانیک بشود، قائل به گسترش همکاری ها با اتاق تعاون هستیم.تعاونی ها از تولید تا توزیع، گستردگی خوبی دارند و به ویژه در شرایط جدید مثمر ثمر می توانند واقع بشوند. اتاق تعاون از لحاظ مدیریتی و کمیسیون های مختلف، ظرفیت های خوبی دارد، اتاق، به ما در شرایط جدید در حوزه هایی که می تواند کمک کند و بیاید مسئولیت بپذیرد. اتاق تعاون، تعاونی ها را پای کار بیاورد و برای مسائل پیش رو راه حل ارائه بدهد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: اتاق تعاون روی موضوع تجارت مرزنشینان بیاید کار کند، مسئولیت این کار را می توانم به اتاق تعاون بدهم. افزایش نرخ دلار یک فرصت و پتانسیل خوب برای صادرات است که از آن باید استفاده بشود و این افزایش، صادرات را توجیه پذیر و واردات را توجیه ناپذیر کرده است که باید در صحنه عمل نیز دیده بشود. برخی حوزه ها مانند صنایع دستی و فرش که وابستگی به واردات ندارند، از این فرصت به واقع می توانند استفاده کنند.صادرات کشور در 9 ماهه امسال افزایشی بوده است، 9 ماهه پارسال 78 میلیون تن و امسال 103میلیون تن صادرات داشته ایم.

وی گفت: توجه به بسته بندی، کیفیت، سلایق مشتریان و بازاریابی و... را در صادرات باید مدنظر قرار بدهیم.تولید بیش از دو سوم محصولات و کالاهای منتخب در 9 ماهه امسال افزایشی بوده است.رشد صنعت پارسال منفی 9.5 درصد بوده است و تا اخر شهریور به مثبت 0.4 درصد رسید.

رحمانی بیان کرد: ظرفیت های خالی زیادی برای فعالسازی در رشته های مختلف تولیدی داریم، مثلاً در کاشی و سرامیک علیرغم افزایشی بودن تولید، اما باز می توانیم این ظرفیت را دو برابر کنیم.تشکل ها به خصوص اتاق تعاون روی پتانسیل های صادراتی به 15 کشور همسایه و همچنین اوراسیا کار کنند و ظرفیت ها را فعال کنند.

وزیر صنعت بیان کرد: اتاق تعاون در کشورهایی که پتانسیل صادراتی وجود دارد، خود پای کار بیاید و رایزن بازرگانی بگمارد. کشور چین دو هزار میلیارد دلار واردات دارد، این فرصت و پتانسیل خوبی است، چرا که از این رقم حدود 700 میلیارد دلار در ایران زمینه همکاری وجود دارد.الان در این شرایط جنگ اقتصادی، مردمی بودن باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد و تعاونی ها نمود این مردمی بودن هستند.

وی اظهار داشت: حل مسائل حوزه نقدینگی را در دستور کار داریم، با بانک مرکزی به توافقاتی هم رسیدیم و البته همزمان کارهایی را هم خودمان شروع کردیم و بسمت شیوه های نوین تامین مالی رفتیم. سامانه توانیران برای شناسایی و معرفی نیازمندی ها و توانمندی ها راه اندازی شده است و اتاق تعاون از این سامانه استفاده کند.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: