چاووش‌اوغلو: فرانسه به آشوب‌ها در لیبی دامن می‌زند

کدخبر: 2344049

وزیر خارجه ترکیه با ابراز امیدواری برای کمک روسیه در قانع کردن گروه موسوم به ارتش ملی لیبی برای آتش‌بس، گفت فرانسه اما به آشوب‌ها در این کشور دامن می‌زند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) از سنگ‌اندازی‌های فرانسه در مسیر حصول توافق صلح در لیبی انتقاد کرد.

چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه غنا در آنکارا، گفت ترکیه از روسیه انتظار دارد «خلیفه حفتر» (سرکرده نیروهای موسوم به ارتش لیبی مستقر در طبرق) را به تن دادن به توافق آتش‌بس با دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» مستقر در طرابلس، مجبور کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه ترکیه مشکلی با مشارکت طرف‌های مختلف در راهکار سیاسی لیبی ندارد، توضیح داد اما حفتر ابتدا باید توافق بین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مذاکرات استانبول را بپذیرد.

چاووش‌اوغلو سپس به انتقاد از دخالت‌های فرانسه در مذاکرات صلح لیبی پرداخته و اظهار داشت پاریس تلاش می‌کند هر طرحی را که خودش بخشی از آن نیست، تخریب کند.

وی همچنین تصریح کرد فرانسه با اقدامات مختلفی از جمله صادرات سلاح برای حفتر و نیروهایش، در حال دامن زدن به آشوب و تنش‌ها در لیبی است.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد. لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که توافق آتش‌بس در منطقه کاهش تنش ادلب امشب اعلام شود و از سوی طرف‌ها رعایت گردد.

توافق آتش‌بس در ادلب سوریه در حالی قرار است اجرایی شود که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه طی بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق‌های به عمل آمده بین طرفین در مورد سوریه و تلاش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی‌طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: