جرا تحقیر تاریخی آمریکا در «عین‌الاسد» جهانی نشد؟

جای خالی رسانه انتقام

کدخبر: 2343991

حقیقت جای خالی رسانه انتقام به شدت حس می شود، رسانه ای که همپای اقدامات نظامی تهاجمی به قلب دشمن بزند و روایت پیروزی را فاتحانه بگوید.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: آمریکا در یک عملیات نظامی از خاک عراق سوء استفاده می‌کند و فرمانده رشید سپاه قدس سپهبد قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد به شهادت می رساند. عملیاتی که از حیث نظامی و عملیاتی اتفاق ویژه و خاصی نبود. اما همین اقدام مذبوحانه را با پیوست رسانه‌ای سنگین ادامه می‌دهد و بلافاصله ترامپ و مقامات ارشد دولت استکباری آمریکا جنگ روانی را آغاز می کنند تا اقدام جنایتکارانه خود را برای جهانیان مشروع جلوه دهند. از اظهارات مکرر مقامات تا دیپلماسی عمومی و بسیج رسانه های متعدد آمریکایی و انگلیسی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی همگی برای تکمیل جنایت نظامی خود در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی به خط می شوند.

سالهاست آمریکا هر جنایت و ظلم آشکاری را با اغوا و فریب رسانه ای در اذهان عمومی مشروع جلوه می دهد و از طرفی با ارعاب طرف مقابل کار خود را پیش می برد. اساسا ماشین نظامی آمریکا بدون پروپاگاندای رسانه ایش حرکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر بعد از این اقدام بزدلانه و ظالمانه، سربازان جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پشتوانه روح و شور دسته جمعی مردم خونخواه و عزادار ایران اسلامی مرعوب تبلیغات رسانه ای آمریکایی ها نشدند، و اولین سیلی سخت را با موشک باران پایگاه نظامی عین الاسد و اربیل به صورت آنها زدند.

عقب‌نشینی امریکا پس از تحقیر در عین الاسد

ترامپ روز یکشنبه هشدار داده بود: «رژیم ایران به صراحت از انتقام گرفتن از ما و هدف گرفتن دارایی های آمریکا سخن می گوید این را هشدار تلقی کنید: اگر ایران به شهروندان یا دارایی‌های آمریکا حمله کند، ما ۵۲ مکان ایران را در نظر داریم که برخی در سطح بسیار بالا و مهم برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند. (عدد ۵۲ اشاره‌ای است به ۵۲ آمریکایی که ایران سالها پیش گروگان گرفت.) در صورت حمله ایران به شهروندان یا دارایی های آمریکا، این مکان ها و خود ایران با سرعت و شدت بسیار هدف حمله قرار خواند گرفت. آمریکا دیگر تهدید نمی پذیرد.»

آمریکا از طریق سفارت سوئیس پیام هشداری به ایران می فرستد و تهدید به حمله اماکن فرهنگی و دینی می کند، پمپئو تلویحا هدف قراردادن مقامات عالی نظام را اعلام می کند. یک روز مانده به حمله موشکی ایران ترامپ که با واکنش نمایندگان کنگره مواجه می شود، اعلام می‌کند: «این پست های رسانه ای جهت آگاهی دادن به کنگره‌ی ایالات متحده است: اگر ایران به هر فرد یا هدف آمریکایی حمله کند، ایالات متحده به سرعت و به طور کامل پاسخ خواهد داد؛ شاید به شکل نامتناسب. به رغم آن که آگاهی دادن در این خصوص ضرورت قانونی ندارد، این آگاهی داده می شود.»

اما جمهوری اسلامی ایران بی توجه به این عملیات روانی عنوان اولین کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم بصورت رسمی و علنی حمله مستقیمی به پایگاههای نظامی آمریکایی ها می کند، را با حمله موشکی به پایگاه عین الاسد نصیب خود می کند و هیمنه پوشالی ابرقدرت نظامی جهان را فرو می پاشد. اتفاقی بی نظیری که در شرایط اوج فشارها و تحریم های اقتصادی توسط پاسداران انقلاب اسلامی می افتد و جهانیان را حیرت زده می کند.

ترامپ که چند روز مشغول رجزخوانی و وعده پاسخ گسترده به ایران را داده بود در اولین واکنش سخنرانی‌اش لغو می شود و در چهارشنبه 18 دیماه چند ساعت پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد شرایط را عادی می خواند و می نویسد: «شرایط مطلوب است! موشک هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی میزان خسارات مالی و شمار قربانیان در جریان است. تاکنون، اوضاع مساعد گزارش شده است. ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش سراسر جهان را داریم! من فردا صبح بیانیه ای صادر خواهم کرد.» در همینجا ترامپ اعتراف می کند در حال ارزیابی خسارات و شمار قربانیان است. وندی شرمن در توییتی کنایه آمیز خطاب به ترامپ می گوید: همه چیز خوب است؟؟؟ اوضاع جدی است، وقت تکبر نیست.

آمریکایی ها درب پایگاه عین الاسد را به روی همه می بندند، اجازه انتشار هیچ خبر و اطلاعاتی را به رسانه ها نمی دهند، ترامپ با سکوت طولانی بعد از 20 ساعت در یک سخنرانی پراسترس درحالیکه مدام نفسش بند می آمد در چرخشی آشکار اعلام می کند آماده مذاکره و همکاری مشترک برای مبارزه با داعش است و همچنین می گوید هیچ آمریکایی کشته نشده است. بقیه مقامات آمریکایی تا سناتورهایی چون لیندسی گراهام تندرو نیز در عقب گردی آشکار دم از تنش زدایی می زنند. سانسور شدید آمریکایی ها برای لو نرفتن خسارات و تلفات حمله موشکی سپاه ادامه می باید. سایت نیوزویک که در ساعات ابتدایی حمله، تعداد سربازان به هلاکت رسیده آمریکایی را حداقل 270 نفر برآورد می کند، اما پس از دقایقی این قسمت از خبر حذف می شود.

از طرف دیگر جَک خووری، خبرنگار هاآرتص اسرائیل در صفحه توییترش اعلام می‌ کند 224 نظامی آمریکایی زخمی برای مداوا به شهر تل آویو منتقل شده اند که البته بعدا اعلام می‌شود حساب او هک و پیام از صفحه او پاک و حتی توییتر حساب کاربری اش را معلق می‌کند.

این رویه همانند رژیم صهیونیستی است که پس از حمله علیه پایگاه هوایی تی‌فور در سوریه که در جریان آن تعدادی از نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند، رزمندگان محور مقاومت در یک عملیات بی سابقه، ده هدف در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی را مورد حمله قرار دادند. سران رژیم صهیونیستی در آن زمان اعلام کردند که در عملیات تلافی جویانه نیروهای مقاومت، هیچ فردی کشته نشده است، این در حالی بود که بنابر اطلاعات دقیق، قریب به ۶۰ نظامی صهیونیست طی آن عملیات به درک واصل شدند.

آمریکا اگر تلفات خود را اعلام می‌کرد، راهی جز پاسخ نظامی به ایران نداشت اما به چون از خطرات و گسترده ضربه دوم ایران هراسان بود، با عدم اعلام و سرپوش گذاشتن برماجرا یک عقب نشینی آشکار کرد و اکنون سعی دارد با جنگ روانی و رسانه ای این حقارت تاریخی را کمی کاهش دهد.

جای خالی راهبرد رسانه‌ای برای پوشش انتقام سخت

اما طی این روزها رسانه های جمهوری اسلامی از صداوسیما تا عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دیپلماسی عمومی و رسانه های اینترنتی هیچ راهبرد مشخص و مدونی نداشتند. در حقیقت حمله موشکی سپاه به مقرآمریکایی ها به عنوان یکی از تاریخی ترین اقدامات نظامی در شکست هیبت پوشالی آمریکا هیچگونه پیوست رسانه ای نداشت. و تمامی این اتفاقات تاریخی از حمله موشکی سپاه، تا عقب نشینی مقامات آمریکایی و سانسور تلفات و خسارات و بقیه موارد هیچگونه بازنمایی خوبی نمی شود.

از آن طرف بطورخاص پس از کنفرانس خبری سردارحاجی زاده فرمانده نیروهای هوا و فضای سپاه و اعلام جزئیاتی از عملیات شهید سلیمانی و اعلام خبر قطعی کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی و انتقال آنها به مراکز درمانی در بغداد، اردن و رژیم صیهونیستی، پروپاگاندای رسانه ای آمریکایی ها اوج می گیردتا این اتفاق و رخداد بی نظیر در تحقیر ارتش آمریکا توسط دلاوران سپاه را به حاشیه ببرند.

در حالی که جمهوری اسلامی پیروز میدان نظامی شده است، با ضعف در پیوست رسانه ای و مانور قدرت رسانه ای آمریکایی ها در جنگ روایت ها در افکار عمومی حتی در داخل کشور مساله به حاشیه می رود. آمریکا هرچند شکست مفتضحانه خورده است اما با رسانه سعی در تقلیل این شکست دارد اما متاسفانه دستگاه های رسانه ای جمهوری اسلامی هیچ راهبرد مشخصی صرفا برای بازنمایی این پیروزی شگفت آور ندارند.

پیروزی که آمریکای متکبر و مغرور را با آن همه تهدید و رجزخوانی مجبور به عقب نشینی آشکار و اعلام آمادگی برای مذاکره می کند. پیروزی که منحصر به ایران نیست، و امروز در سراسر دنیا همه آزادی خواهان از آن شاد و مسرور هستند. جنگ روانی و رسانه ای ادامه جنگ نظامی اما این بار در زمین افکار و اذهان مردم است. آمریکا میدان جنگ رو در رو نظامی را باخته حالا به مدد رسانه های متعدد خود سعی دارد بازی را عوض کند و شیرینی این پیروزی را در کام مردم ایران و آزادی خواهان جهان کمرنگ کند. لذا کار زدن پایگاه نظامی عین الاسد تمام نشده است، و اکنون نوبت جنگ رسانه ای است تا این پیروزی بازنمایی خوب و قهرمانانه ای داشته باشد. نباید بازی برده را در افکار عمومی باخت، بلکه باید این پیروزی بزرگ را در تاریخ و جلو چشم جهانیان ثبت کرد که چگونه کشوری که تحت بی سابقه ترین تحریم های تاریخ بوده، این گونه هیمنه پوشالی آمریکا را فرو می ریزد.

صداوسیما، دستگاه سیاست خارجه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی باید از تجربه های گذشته درس بگیرند و پیوست رسانه ای جامع و راهبردی برای اقدامات نظامی تدوین کنند تا در ادامه جنگ در زمین افکار عمومی را نیز برنده باشیم. در حقیقت جای خالی رسانه انتقام به شدت حس می شود، رسانه ای که همپای اقدامات نظامی تهاجمی به قلب دشمن بزند و روایت پیروزی را فاتحانه بگوید.

ارسال نظر: