خسارات زیادی به عین‌الاسد وارد شده است

کدخبر: 2343982

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آرایش نظامی در منطقه پس از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه‌های آمریکایی تغییر قابل‌توجهی کرده و عملاً شاهد کاهش حضور آمریکا در غرب آسیا و در یک فرایند سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهیم بود.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدام ایران در پاسخ به آمریکا که در 70 سال گذشته و بعد از جنگ جهانی بی‌نظیر بوده منجر به آن شده است که برای اولین‌بار یک کشور به پایگاه نظامی آمریکا حمله کرده و رسماً آن را اعلام کند.

وی افزود: حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامیان آمریکا در عراق موجب خدشه‌ دار شدن حیثیت ایالات متحده در جهان شده و لطمه بسیار بزرگی به آنها زده شده است.

احساس ناامنی نظامیان آمریکایی آزارشان می‌دهد

ترقی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به هیچ وجه تصور نمی‌کردند که جمهوری اسلامی ایران وارد چنین کنشی شده و اقدامی را علیه آمریکا با چنین کیفیتی که تعداد زیادی موشک به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در منطقه اصابت کند شوند؛ پایگاه عین‌الاسد مهمترین پایگاه تجهیزاتی و پشتیبانی و حمایتی در غرب آسیا برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به پیام مقام معظم رهبری و تأکیدات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت مبنی بر انتقام سخت از آمریکایی‌ها، آنها دیگر از امنیت برخوردار نیستند و احساس ناامنی آزارشان خواهد داد.

وی گفت: عدم وجود امنیت نظامیان آمریکایی موجب شده تا سران ایالات متحده تصمیمی مبنی بر تغییر جایگاه این پایگاه‌ها به محیطی امن‌تر بگیرند.

سانسور شدید تعداد کشته‌ها و مجروحین آمریکایی برای عدم پاسخ به افکار عمومی

وی تصریح کرد: خسارتی که حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد آمریکایی‌ها در عراق وارد کرد، علی‌رغم سانسور شدیدی که در اخبار از سوی آمریکایی‌ها برای ممانعت از درز اخبار میزان خسارت و آسیب‌ها وجود دارد، اما بسیار زیاد است.

ترقی گفت: اطلاعات جزئی از میزان خسارات‌ها نشان می‌دهد آسیب‌ها برای ایالات متحده بسیار گران تمام شده و اگر اطلاعات کامل و شفافی درباره میزان خسارت‌ها منتشر شود، قطعاً پاسخگوی افکارعمومی آن کشور نخواهد بود، ضمن اینکه در عرصه بین‌الملل هم نمی‌توانند سر خود را بالا بگیرند.

وی افزود: آرایش نظامی در منطقه پس از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه‌های آمریکایی تغییر قابل‌توجهی خواهد کرد و ما عملاً شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه و در یک فرایند سریع‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته خواهیم بود.

تاج و تحت لرزان دولت‌های حامی آمریکا پس از تغییر موازنه در غرب آسیا

ترقی افزود: کاهش حضور آمریکایی‌ها در منطقه به طور طبیعی منجر به تضعیف جایگاه آنان بین دول متکی به ایالات متحده خواهد شد و قطعاً دولتمردانی که متکی به آمریکا هستند، تاج و تخت‌شان را لرزان می‌بینند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به اندازه کافی در منطقه غرب آسیا جنگ‌افروزی کرده و اختلاف‌افکنی کرده‌اند و عملاً با خروج آمریکایی‌ها، پشتوانه اصلی کشورهای وابسته نیز از بین خواهد رفت گفت: موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا به نفع جبهه مقاومت در حال تغییر و دگرگونی جدی است.

ترقی اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی گام‌های بعدی خود را در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بردارد، که فرقی نمی‌کند این اقدام از سوی جمهوری اسلامی باشد یا از سوی بازوان محورهای مقاومت، قطعا منجر به سرعت گرفتن خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد شد و یقیناً وقتی آمریکایی‌ها در غرب آسیا نباشند، اروپایی‌ها هم توان و امکان حضور نخواهند داشت.

مشکلات مالی اجازه حضور ناتو در غرب آسیا را نمی‌دهد

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکایی‌ها هم‌اکنون آماده خروج نظامیان خود از عراق هستند.

وی با اشاره به اظهارنظر ترامپ مبنی بر اینکه قرار است ناتو در غرب آسیا قدرت بیشتری بگیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه روسیه در منطقه غرب آسیا حساسیت زیادی به توسعه ناتو داشته و عدم همراهی ترکیه با ناتو برای جایگزینی آمریکا در منطقه، بعید می‌دانم که ناتو از یک موقعیت برتر در این منطقه برخوردار باشد.

ترقی افزود: آمریکایی‌ها عملا هزینه‌های خود را گردن ناتو انداختند و عملاً ما شاهد آن هستیم که کشورهای اتحادیه اروپا و اعضای ناتو دچار مشکلات اقتصادی هستند و نمی‌توانند هزینه‌های جدیدی را در منطقه تحمل کنند، لذا امکان حضور ناتو در غرب آسیا به راحتی وجود ندارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: