آمریکا حق حضور در چارچوب طرح «صلح هرمز» را ندارد

کدخبر: 2343774

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا حق ندارد در چارچوب طرح صلح هرمز باشد، گفت: این طرح همه کشورهای منطقه از جمله ایران، شورای همکاری خلیج فارس و حتی یمن را شامل می‌شود.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در افتتاحیه نشست «مجمع گفتگوی تهران؛ بیست و سومین کنفرانس بین‌المللی خلیج فارس» که صبح امروز (سه‌شنبه) در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: باید در ابتدا ابراز ناراحتی عمیق خود از شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس توسط رژیم تروریست آمریکا تسلیت بگویم.

وی افزود: تاریخ خلیج فارس از دهه‌ها پیش از حضور آمریکا با حضور پرتغال اسیر استعمارگری شد و حالا آمریکایی‌ها به دنبال بهانه هایی هستند تا در منطقه بمانند. آنها در چندین سال اخیر باعث چندین جنگ و منازعه شدند که موجب ناامنی و بی‌ثباتی منطقه شده است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: از دیگر مواردی که موجب ناامنی در منطقه شده، نبود وجود یک چارچوب جامع برای حل منازعات بوده است. البته ما یک طرحی را پیش از این داشتیم که به حل بحران کمک می‌کرد ولی این طرح تنها میان ایران و عراق بود و شامل دیگر کشورهای منطقه در خلیج فارس نمی‌شد.

عراقچی ادامه داد: ما احتیاج داشته‌ایم که طرح جامعی برای تامین امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس ایجاد شود که در آن، تمامی بازیگران در بازی قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: شما نمی‌توانید ببینید که تمامی کشورها نفت می‌فروشند و شما نمی‌توانید این کار را بکنید. وقتی دیگر کشورها تلاش می‌کنند شما را از بازار حذف کنند، این پذیرفتنی نیست. از همین رو ما به طرحی احتیاج داشتیم که جامع بوده و همه کشورها را در تامین صلح و امنیت منطقه شریک کند و طرح رئیس‌جمهور در همین راستا بود.

معاون رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرح رئیس‌جمهور و به طوری کلی ایران، ابتدا اختلافات در مورد نام خلیج فارس و هرمز را برطرف می‌کند و باید بگویم این نام‌ها بحث های اثبات شده است. این طرح جامع بوده و همه کشورهای منطقه از جمله ایران، شورای همکاری خلیج فارس و حتی در آینده یمن را شامل می‌شود تا مجمعی تشکیل شده تا همه برای امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند. همه باید اصولی را بپذیرند و اقداماتی اعتمادساز انجام دهند.

عراقچی تصریح کرد: آمریکا حق ندارد در این چارچوب باشد و البته باید این موضوع مورد موافقت همه اعضا قرار بگیرد. بحث عدم تجاوز، رد استفاده از زور، احترام کامل به مرزهای بین‌المللی، حسن همجواری از اصول مهم طرح ایران است که می‌تواند آزادی استفاده از آبراه‌ها و تامین امنیت آن را تضمین کند.

وی اضافه کرد: منطقه خلیج فارس شرایط حساسی را می‌گذراند و خطرهای آنی وجود دارد و لزوم دیپلماسی و گفتگو در این منطقه احساس می‌شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: